Stora frågan är väl om de ens har råd att utföra åtgärderna?

Känns som det är stor risk att det blir ÅF som kommer att få ta smällen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Är det ens en fråga om Easee har råd? Är kravet en separat jordfelsbrytare på alla boxar sålda i EU (och det verkar väl extremt osannolikt att det skulle bli något annat) så blir det konkurs.

Sen köper någon ut konkursboet minus skulder och åtaganden och startar ett fenixföretag ur askan.

Den svåraste smällen (utöver den uppenbara konkursen) kommer bli för alla de installationsföretag som åker på garantiärenden som de sen inte kan regressa mot (det konkursade) Easee.
 
  • Gilla
  • Arg
gmogmo och 1 till
  • Laddar…
Äh, den behöver bara en etikett till:
Får endast användas för laddning av fordon!
 
  • Gilla
  • Ledsen
gmogmo och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Eller
"Får endast användas i strömlöst tillstånd!"
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 6 till
  • Laddar…
De där boxarna kommer bli lika stora samlarobjekt som cobra-telefonerna.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
De där boxarna kommer bli lika stora samlarobjekt som cobra-telefonerna.
Du menar:
Totalt usla till allt utom att titta på?
 
Mikael_L
Nåt åt det hållet, ja ...

Själv har jag typ resignerat, och räknar med att ta en liten garantismäll själv. Lyckligtvis har jag bara 3 kunder som jag monterat easee hos.

Men jag anser att alla med en easee-box bör reklamera den, bara så det är gjort (i tid), vad som sen ramlar ut i slutänden av detta är inte gott att veta, men då har man i alla fall gjort så gott man kan.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Jag har redan jfb installerad, men det är för mig fortfarande oklart om den är av rätt typ och på rätt plats.
 
Mikael_L
lilytwig lilytwig skrev:
Jag har redan jfb installerad, men det är för mig fortfarande oklart om den är av rätt typ och på rätt plats.
Du kan nog förutsätta att du har rätt typ (en tillräckligt bra typ (A)).
DC-skyddet i easeen har inte underkänts på något vis.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du kan nog förutsätta att du har rätt typ (en tillräckligt bra typ (A)).
DC-skyddet i easeen har inte underkänts på något vis.
Jag har två boxar. De ligger på samma grupp. Jfb sitter i centralen. Det finns de som menar att det ska vara en jfb dedikerad per box, och att även solcellerna ska ha en egen.
 
Mikael_L
Ja det finns lite regler, men ärligt talat är du skyddad, fast en seriös elfirma borde kanske inte lämna det så, utan följa reglerna, även om de inte är helt vettiga nödvändiga.

Nu var det inte JFB som var det enda som ESV slog ner på, ska vi kanske ha i minnet också.
 
Redigerat:
Svar från Tibber i frågan om Easee's laddboxar:

Det finns ingen ny uppdatering i detta ärende, Easee och Elsäkerhetsverket förväntas komma ut med mer info i ärendet efter att det hanterats i Förvaltningsrätten, men håll inte andan för det - det brukar ta tid. Mitten av maj skulle jag gissa på som tidigast att det finns ett beslut, om något.

Någon som vet om det i detta fall går att reklamera köpet hos det bolag som utfört installationen eller lägga ett ärende hos ARN för att antingen få det åtgärdat eller kompensation/återbetalning? Eller är det ett hopplöst fall eftersom "felet" eller ansvaret ligger hos tillverkaren snarare än installatören?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Svar från Tibber i frågan om Easee's laddboxar:

Det finns ingen ny uppdatering i detta ärende, Easee och Elsäkerhetsverket förväntas komma ut med mer info i ärendet efter att det hanterats i Förvaltningsrätten, men håll inte andan för det - det brukar ta tid. Mitten av maj skulle jag gissa på som tidigast att det finns ett beslut, om något.

Någon som vet om det i detta fall går att reklamera köpet hos det bolag som utfört installationen eller lägga ett ärende hos ARN för att antingen få det åtgärdat eller kompensation/återbetalning? Eller är det ett hopplöst fall eftersom "felet" eller ansvaret ligger hos tillverkaren snarare än installatören?
Du ska definitivt reklamera. Innan du fått svar på din reklamation så kan du inte gå till ARN. Säljaren har tre försök att åtgärda. Om det inte har löst sig då så är det dags att gå till ARN.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Du ska definitivt reklamera. Innan du fått svar på din reklamation så kan du inte gå till ARN. Säljaren har tre försök att åtgärda. Om det inte har löst sig då så är det dags att gå till ARN.
Ska man avvakta tills Easee och Elsäkerhetsverket eventuellt landar i någon överenskommelse? OM det händer det vill säga. Har gått ett år sen vi installerade vår så det återstår ju 2 års reklamationsrätt.
 
Oberoende om den är säker eller inte är det nog bra att reklamera. Du får idag inte flytta boxen alls vilket är en rätt stor begränsning kan man tycka. Ifall man väntar tills rätten går ut blir det nog svårt att reklamera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.