715 425 läst · 11 057 svar
715k läst
11,1k svar
Allt om bilen
Hmm , man håller på mest med äldre fordon men känns vansinnigt att behövaTokslut skrev:
pluggen vid varje oljebyte. Såg att det fanns ett annat alternativ ( om man litar
på att det håller tätt 🤔 )
https://www.rockauto.com/en/moreinf...392VQ90FT8TYUFeCxWk0XSkyzI2FA+iYYqSq4xYsV3c2+
Tack detta bekräftar precis allt jag trott. Utvecklingen har kapats av vinstintresset. Att göra saker bättre och billigare är plats två respektive tre.N Niq skrev:Enligt vad teknikens värld skriver så kostar en V90 ledstrålkastare ca 15000kr som reservdel.
Dom skriver också att enligt tyska Adac verkar ledstrålkastarna leva ca 15 år. Det blir ca 1000kr per år vilket känns ganska dyrt jämfört med vad tidigare lampor har kostat. Om livslängden nu stämmer.
[länk]
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 167 inlägg
Jag gick från en SAAB ng9-3 med halogen i projektorlampa till en Passat GTE med LED high med dynamisk avbländning och kurvljus, och vill inte gå tillbaka.
Vi får väl se hur länge sådana strålkastare håller, men de i Passaten höll åtminstone 8år.
EDIT:
Sen säljer ju inte biltillverkare bilar till den som köper dem 10-15år senare, de säljer bilar till folk som köper dem nya, och de vill ha dessa funktioner.
Vi får väl se hur länge sådana strålkastare håller, men de i Passaten höll åtminstone 8år.
EDIT:
Sen säljer ju inte biltillverkare bilar till den som köper dem 10-15år senare, de säljer bilar till folk som köper dem nya, och de vill ha dessa funktioner.
Viste inte ens att det fanns xenon till reflektor, trodde alla satt bakom lins.imported_Benno skrev:När jag stoppat i insatserna och hängt tillbaka det stora plastschabraket (kofångaren) och provade lyset så var ljusbilden alldeles uppåt väggarna. Efter mycket googlande kom jag till osrams hemsida som var det första stället där det stod rätt lampor när man sökte på bilmodell. Det skulle vara D2R xenon och inte D1S. Efter lite mer googlande står "R" för "reflektor" och "S" för "projektor" (?), dvs typen av insats för halvljus.
Bara att beställa nytt och se fram mot att riva hela fronten en gång till.
Det finns alltså flera utföranden av samma bilmodell. Med och utan xenon, reflektor och projektor, H7 och H9. T.o.m fastsättningen av kofångaren var annorlunda än beskrivningarna på Youtube och Haynes.
Ingen kan ju påstå att det är bra att det kostar 15000kr att byta "glödlampa", så långt kan vi ju vara överens.DennisCA skrev:
Frågan är dock vad verkligheten kommer vara för bilägaren? De första 12-15 åren finns det försäkringar som tar hand om denna kostnad. Nästföljande 15 år kommer inte det funka längre eftersom maskinskadedelen av försäkringen inte gäller längre. För en Volvo kommer det då sannolikt finnas lyktor från tredjepartare precis som för många andra typer av reservdelar alternativt så köper man en begagnad del.
För den som vill hålla liv i en äldre bil kommer det antagligen gå alldeles utmärkt men man kanske får jobba lite mer för att hitta delarna till rätt pris.
.....å andra sidan får man ju också ett helt annat ljus än det på en volvo från 1982, så det kanske inte är konstigt att prylarna blivit lite dyrare (även om jag inte vill försvara priset som sådant. 5kkr skulle vara rimligare).
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 167 inlägg
Som referens kan man ju säga att går man in på saabparts så kostar en ny xenon-strålkastare till en ng9-3 7600kr styck, 4000kr för en halogen.
Jag bytte på vår SAAB när den var 17år gammal, plasten var grumlig och gick ej att slipa upp.
Köpte inte original utan betalade 2500kr för ett par tredjeparts på Ebay.
15000 för en strålkastare är ju för att återförsäljaren lever på att kränga reservdelar till försäkringsärenden.
Jag bytte på vår SAAB när den var 17år gammal, plasten var grumlig och gick ej att slipa upp.
Köpte inte original utan betalade 2500kr för ett par tredjeparts på Ebay.
15000 för en strålkastare är ju för att återförsäljaren lever på att kränga reservdelar till försäkringsärenden.
Till Volvo V90 verkar man kunna köpa bara själva ljuskällan:N Niq skrev:Enligt vad teknikens värld skriver så kostar en V90 ledstrålkastare ca 15000kr som reservdel.
Dom skriver också att enligt tyska Adac verkar ledstrålkastarna leva ca 15 år. Det blir ca 1000kr per år vilket känns ganska dyrt jämfört med vad tidigare lampor har kostat. Om livslängden nu stämmer.
[länk]
https://www.skruvat.se/Glodlampa-LEDriving-HL-INTENSE-PX26d-P1869980.aspx
finns säkert bättre pris någon annan stans...
Det är ju fullt acceptabelt att ny teknik är dyrare om den är bättre och hållbarare. Det måste gå att göra billigare än 15000kr . Tex Ford focus hade betydligt billigare strålkastare och Jaguar var löjligt dyra.MathiasS skrev:Ingen kan ju påstå att det är bra att det kostar 15000kr att byta "glödlampa", så långt kan vi ju vara överens.
Frågan är dock vad verkligheten kommer vara för bilägaren? De första 12-15 åren finns det försäkringar som tar hand om denna kostnad. Nästföljande 15 år kommer inte det funka längre eftersom maskinskadedelen av försäkringen inte gäller längre. För en Volvo kommer det då sannolikt finnas lyktor från tredjepartare precis som för många andra typer av reservdelar alternativt så köper man en begagnad del.
För den som vill hålla liv i en äldre bil kommer det antagligen gå alldeles utmärkt men man kanske får jobba lite mer för att hitta delarna till rätt pris.
.....å andra sidan får man ju också ett helt annat ljus än det på en volvo från 1982, så det kanske inte är konstigt att prylarna blivit lite dyrare (även om jag inte vill försvara priset som sådant. 5kkr skulle vara rimligare).
När priserna på delar blir mycket dyrare hela tiden så stiger ju priset på försäkringarna också så bilägandet blir ju dyrare än om man skulle haft billigare delar.
Sen med tanke på vad avancerade reservdelar och tekniken det behövs för att byta ut dom kostar idag så är det nog inte strålkastarna som kommer vara problemet med att hålla igång bilarna när dom blir äldre
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg