713 087 läst · 11 027 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
En bubblare i sammanhanget är BMW 3-serie Gran turismo (GT).pjgb skrev:Över till något helt annat.
Om man skulle välja mellan MB E-klass eller BMW 5-serien, ca 5-10 år gamla, max 15kmil, vad väljer man?
Kriterier:
Så bra lastutrymme som möjligt
Bra pendlarbil (bränslesnål)
Gärna högre markfrigång (saknas hos BMW?)
Kan servas själv (olja bromsar osv) utan en massa dyra diagnosverktyg
Kör 10 mil om dagen så är van att byta olja…
Så låga reservdelspriser som möjligt
Rosttröghet är bra
Apple CarPlay
Gärna fyrhjulsdrift
Max 250.000
Vilka motorer ska man leta efter?
MB har ju All-terrain-modellen som ser trevlig ut.
Kan man serva dessa bilar själv eller behöver halva bilen demonteras för att byta glödlampa i handskfacket?
Vad talar för BMW och varför väljer man MB?
Känner inget för något av märkena så någon lojalitet finns inte att ta hänsyn till.
Bygger på en längre version av 3-serien är både längre och högre än en vanlig 3-serie och har halvkombibakdel.
Bagage-volym större än kombin och närmar sig nästan 5-serien. Mycket volym med kanske inte lämpligt för stora rektangulära föremål på samma sätt som en kombi.
Benutrymme i baksätet faktiskt större än 5-serien. Högre markfrigång och luftigare/högre kupéutrymme
Medlem
· Halland
· 4 101 inlägg
Jag kallar det praktiskt. Antagligen leder den som brukar färdas i baksätet en av stans, skall vi säga, mäktiga familjer. Den andra familjens överhuvud åker i en lika utåtriktat formgiven BMW. Eller kanske Lexus, eller Cadillac. Bara så det slipper uppstå onödig friktion närman anländer till ett näringsställe eller lyxvarubutik och tränger sig före i kön.A AndersS skrev:
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 300 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 300 inlägg
Bytte ena xenonlampan härom veckan och gav faktiskt Biltema chansen att visa vad deras D3s går för.
Den där bygeln var lite besvärlig tyckte Jesko men i övrigt gick det lätt.
Eftersom jag bara bytte ena blev det lite skillnad i ljustempen men det bryr jag mig inte om.
Bytte en H7 på en 9-5 2001 nyligen.
Gott om plats till att byta på vänster sida iaf.
Högersidan är luftmassemätarn lite ivägen men går rätt lätt där också.
Den där bygeln var lite besvärlig tyckte Jesko men i övrigt gick det lätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom jag bara bytte ena blev det lite skillnad i ljustempen men det bryr jag mig inte om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bytte en H7 på en 9-5 2001 nyligen.
Gott om plats till att byta på vänster sida iaf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Högersidan är luftmassemätarn lite ivägen men går rätt lätt där också.
Försökte få Kerstin att hjälpa till med en vildsvinskrockad Hyundai Atos igår, men hon tyckte passagerarstolen var en bättre plats och somnade där.Patrik440 skrev:Bytte ena xenonlampan härom veckan och gav faktiskt Biltema chansen att visa vad deras D3s går för.
Den där bygeln var lite besvärlig tyckte Jesko men i övrigt gick det lätt.
[bild]
Eftersom jag bara bytte ena blev det lite skillnad i ljustempen men det bryr jag mig inte om.
[bild]
Bytte en H7 på en 9-5 2001 nyligen.
Gott om plats till att byta på vänster sida iaf.
[bild]
Högersidan är luftmassemätarn lite ivägen men går rätt lätt där också.
Det är konstigt att man inte konstruerar dessa saker bättre. På en Golf jag bytte på för några år sedan fick man riva halva bilen, men på Polon vi har så lossar man båda lyktorna helt på någon minut och bytet tar sedan ungefär lika lång tid…
Medlem
· Västra Götaland
· 2 960 inlägg
Är det inte svårt att få bra tag i lampan med en tass ?Patrik440 skrev:Bytte ena xenonlampan härom veckan och gav faktiskt Biltema chansen att visa vad deras D3s går för.
Den där bygeln var lite besvärlig tyckte Jesko men i övrigt gick det lätt.
[bild]
Eftersom jag bara bytte ena blev det lite skillnad i ljustempen men det bryr jag mig inte om.
[bild]
Bytte en H7 på en 9-5 2001 nyligen.
Gott om plats till att byta på vänster sida iaf.
[bild]
Högersidan är luftmassemätarn lite ivägen men går rätt lätt där också.
Tvättade Saaben i förrgår, den har blivit så skitig fast den stått inne, slipdamm och sånt otrevligt.
Tyvärr upptäcker jag läckagen i bakluckan är tillbaka och värre än nånsin, läcker genom båda lamporna ser jag. Det är tätningarna som gett upp. Nu är jag lite trött på att försöka fixa dom, provat med butylmassa och sånt. Jag sliter ut dom.
Klippte av en bit och kollade och mäter profilen. Jag vet inte om profilen originellt var formad såhär eller om det är formen den antagit efter många år. Jag tror en O-profil likt den i bilden kommer funka. Måtten bör stämma nära nog också. Det är inte samma material men det här skumgummi aktiga materialet var nog inte så bra val ens från början. Jag tror det kan bli bättre med detta.
Den här lilla biten kan vara svårare, den sitter på toppen av lamporna och ser helt unik ut. Båda bitarna är dock hela så kanske jag provar avgjuta dom i gips eller nåt. Ska se om den här appen som 3D scannar saker funkar något. Kanske man kan ha nån att 3D printa dom i TPU material.
Jag tror det är värt att försöka få dessa ersatta med modern ersättare för de tillverkas inte längre och det kommer inte bli lättare att få tag i.
Tyvärr upptäcker jag läckagen i bakluckan är tillbaka och värre än nånsin, läcker genom båda lamporna ser jag. Det är tätningarna som gett upp. Nu är jag lite trött på att försöka fixa dom, provat med butylmassa och sånt. Jag sliter ut dom.
Klippte av en bit och kollade och mäter profilen. Jag vet inte om profilen originellt var formad såhär eller om det är formen den antagit efter många år. Jag tror en O-profil likt den i bilden kommer funka. Måtten bör stämma nära nog också. Det är inte samma material men det här skumgummi aktiga materialet var nog inte så bra val ens från början. Jag tror det kan bli bättre med detta.
Den här lilla biten kan vara svårare, den sitter på toppen av lamporna och ser helt unik ut. Båda bitarna är dock hela så kanske jag provar avgjuta dom i gips eller nåt. Ska se om den här appen som 3D scannar saker funkar något. Kanske man kan ha nån att 3D printa dom i TPU material.
Jag tror det är värt att försöka få dessa ersatta med modern ersättare för de tillverkas inte längre och det kommer inte bli lättare att få tag i.
Puuilo och Etola har många olika lister. Kanske du hittar något därDennisCA skrev:Tvättade Saaben i förrgår, den har blivit så skitig fast den stått inne, slipdamm och sånt otrevligt.
Tyvärr upptäcker jag läckagen i bakluckan är tillbaka och värre än nånsin, läcker genom båda lamporna ser jag. Det är tätningarna som gett upp. Nu är jag lite trött på att försöka fixa dom, provat med butylmassa och sånt. Jag sliter ut dom.
[bild]
Klippte av en bit och kollade och mäter profilen. Jag vet inte om profilen originellt var formad såhär eller om det är formen den antagit efter många år. Jag tror en O-profil likt den i bilden kommer funka. Måtten bör stämma nära nog också. Det är inte samma material men det här skumgummi aktiga materialet var nog inte så bra val ens från början. Jag tror det kan bli bättre med detta.
[bild] [bild]
Den här lilla biten kan vara svårare, den sitter på toppen av lamporna och ser helt unik ut. Båda bitarna är dock hela så kanske jag provar avgjuta dom i gips eller nåt. Ska se om den här appen som 3D scannar saker funkar något. Kanske man kan ha nån att 3D printa dom i TPU material.
[bild]
Jag tror det är värt att försöka få dessa ersatta med modern ersättare för de tillverkas inte längre och det kommer inte bli lättare att få tag i.
Vi har också ett ställe som heter kumi-järvinen här som brukar ha allt möjligt i sådana vägar. Kolla deras hemsida, perfektion:N Niq skrev:
https://www.kumi-jarvinen.com/frames.htm
Allvetare
· Västra götaland
· 9 120 inlägg
Råkade ut för nått skumt när jag tog en sväng i gamm-fården idag (Fiesta -08). Det var några veckor sen han rullade, men startade glatt utan problem.. körde 4-5 km och stannade på det första stoppet. Motorn har hunnit upp i temperatur gott och väl. När jag startade nån kvart senare så lös oljelampan och infodisplayen sade lågt oljetryck.
Jahapp, tänkte jag och körde vidare till stopp 2 som var några 100 meter bort. Stannar, öppnar huven och kollar oljan. Det är lite lite, precis upp till första strecket på stickan. Ok, kanske bara behöver fyllas på lite. Går in, handlar det jag ska och kommer ut, lampan tänds vid start och slocknar inte direkt. Åker några 100 meter och varningslampan slocknar.. stannar på stopp 3, också bara några 100 meter bort. Här tar det lite längre, kanske 20 minuter.
När jag kommer ut och startar slocknar oljelampan så fint direkt. Lyser inte på hela hemfärden, 3-4 km. När jag kollar oljan hemma når nivån det översta strecket...det är alltså fullt.... 😖
Ska göra det inplanerade oljebytet inom kort, men det som var på stickan ser fint ut, ingen milkshake. Oljan luktar inte bensin, så det kan inte vara att det bara slumpat sig så att det läckt in nått...
Jahapp, tänkte jag och körde vidare till stopp 2 som var några 100 meter bort. Stannar, öppnar huven och kollar oljan. Det är lite lite, precis upp till första strecket på stickan. Ok, kanske bara behöver fyllas på lite. Går in, handlar det jag ska och kommer ut, lampan tänds vid start och slocknar inte direkt. Åker några 100 meter och varningslampan slocknar.. stannar på stopp 3, också bara några 100 meter bort. Här tar det lite längre, kanske 20 minuter.
När jag kommer ut och startar slocknar oljelampan så fint direkt. Lyser inte på hela hemfärden, 3-4 km. När jag kollar oljan hemma når nivån det översta strecket...det är alltså fullt.... 😖
Ska göra det inplanerade oljebytet inom kort, men det som var på stickan ser fint ut, ingen milkshake. Oljan luktar inte bensin, så det kan inte vara att det bara slumpat sig så att det läckt in nått...