711 840 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Min erfarenhet av Bmw är att man tänkt igenom hur man bygger en bil. Sedan tänkte man en gång till att hur täcker vi in allt med en massa plast. Sedan en tredje gång hur gör vi det så krångligt och extra dyrt som möjligt.
Det vad jag gjort med lite nyare Mb är lättare och mer logiskt än med Bmw. Men jag är inte mekaniker.
Det vad jag gjort med lite nyare Mb är lättare och mer logiskt än med Bmw. Men jag är inte mekaniker.
Samma problem här och det blir nog så jag köper inte biltemas igen då dom inte säljer härdaren separat. Väldigt dumt system av biltema, ur kund- och miljösynpunkt.K Kurtivan skrev:
Det du pratar om handlar om bilar med elektrisk parkeringsbroms. På övriga bilar är allt ”som vanligt”. Med elektrisk pbroms har du tre alternativ. Koppla batteri till elmotorn som då drar tillbaka kolven, skruva tillbaka kolven manuellt, använd diagnosutrustning av rätt sort och styr detta via dator (billigt till vw).pjgb skrev:
Inte ett stort problem med andra ord.
Läs innehållsförteckningen så brukar man se att konkurrerande produkter innehåller ungefär samma saker. Ibland är dom uppbyggda lite olika för att vara bättre på vissa egenskaper men brukar inte vara problem att hitta någon som är väldigt lik.K Kurtivan skrev:
Till bmw så finns ista att hämta från nätet, samma program som bmw själva använder.
Man får upp felsöknings gång, bilder osv
Kanske lite knöligt innan man förstår hur det är uppbyggt men bra.
Hade en 520dx, skönare bil har jag aldrig varken åkt eller ägt, morsan som är väldigt åkrädd och tycker 80-90 är max reagerade inte förens hon såg att det gick 150 då börja hon gnälla 😄
Tyvärr så var det knas med AdBlue tanken så köpet gick tillbaka, den tanke kostade runt 30' så vissa delar/fel är dyrt
Kika på 535 eller 550
Man får upp felsöknings gång, bilder osv
Kanske lite knöligt innan man förstår hur det är uppbyggt men bra.
Hade en 520dx, skönare bil har jag aldrig varken åkt eller ägt, morsan som är väldigt åkrädd och tycker 80-90 är max reagerade inte förens hon såg att det gick 150 då börja hon gnälla 😄
Tyvärr så var det knas med AdBlue tanken så köpet gick tillbaka, den tanke kostade runt 30' så vissa delar/fel är dyrt
Kika på 535 eller 550
Visst är det härligt med stor motor Jag har dock lite problem vid krypande kökörning, över tomgångskörning blir det alltid för mycket acc (för mycket vrid från start) att jag behöver bromsa efter varje gång jag bara duttar på gaspedalen 😚 (får skylla på för låg etta och programmeringen )Isakare skrev:Aldrig ägt en bil där motorn varvar så lite, nästan så man tror att det skulle sitta en stor diesel där framme, på sträckan jag åker här i Stockholm, 4,8 mil är 80 högsta hastighet. Följer man trafikrytmen är varvräknaren aldrig över 1.500 v/min, och den petar i 6ans växel även i 50.
BMWn jag hade senast, som hade större o starkare motor, petade i 6an när man kom över 85 km/h och la i 5an igen om man kom under 75.
Det märkliga i mitt fall är att motorn inte är stor, bara en 2,5 liters V6a på måttliga 204 hk, och jag tror inte den är nått monster i vridmoment.Tokslut skrev:
Men den tar sig fram strax över tomgång utan att knorra.
Medlem
· Halland
· 4 101 inlägg
Själv kör jag Toyota Aygo. Maken till lättmeckad bil får man leta efter. Den har faktiskt hydrauliska bromsar, men det mest är från 80-talet. Spak till handbromsen, skivor fram och trummor bak. Allting av enklast tänkbara konstruktion. Enda jobbiga är att byta oljefilter, du måste komma åt underifrån och du behöver en avdragsregler av cykelkedjetyp. Annars är det enkelt att göra precis allting, även om byte av parkeringsljus fram i praktiken kräver att man plockar ur batteriet vilket tar typ fem minuter. Jo, fylla på bromsvätska är knöligt också men det gör man bara när man byter bromsvätska.
En sant mekarvänlig bil.
En sant mekarvänlig bil.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Toyota är ju rätt duktiga på hålla sig till beprövad teknik, det får man ge dem, men otroligt tråkiga bilar.A Anders_Nilsson skrev:
En Aygo känns ju heller inte som den säkraste bilen med tanke på sin storlek och hjulbas.
Säkert smidig att parkera också 👍
Tvättade bilen tidigare idag, något lönlöst med detta väder, så fick skölja den när vi var hemma igen 😂