P
F Fumble skrev:
Funkar Zigbee med HA?

I december kom en uppdatering på SkyConnect. Efter det har det bara blivit värre och värre. I o m HA 2024.2.1 packar det ihop flera ggr om dagen. Är det bara hos mig, eller har flera det problemet? Bara SkyConnect-dongeln?
Som det är nu skulle jag rekommendera alla att hålla sig lååångt borta från Zigbee. Eller, mja, Zigbee är ju samma som förut - det är HA som försämrats... Eller bara för den som kör med SkyConnect-dongeln?

/Fumble
Sök i bloggen på automatiserar.Se

I ett inlägg beskriver de hur de loggar (i Grafana) mängden data ZB enheter skickar, då kunde de identifiera en enhet som spammade nätet och orsakade problem.

Ska själv försöka få till den loggningen men jag och Grafana verkar inte helt kompatibelt 😳

• Gilla
Fumble
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Kolla också att Silicon Labs Multiprotocol-tillägget är startat. SkyConnect och Zigbee är beroende av det.
[bild]
Innebär det att man inte kan använda SkyConnect stickan om man kör HA i en container?
Det går ju inte att installera Add-on’s då.

Kör du Matter/Thread?

Don’t fixit if it’s not broke… Enligt https://skyconnect.home-assistant.io/firmware-update/
så finns det inga kända fel I FW på de stickor som skeppas, så varför uppdatera?

Enligt sidan https://www.home-assistant.io/skyconnect/
så är multiprotokoll en experimentell feature som Silicon Labs ej rekommenderar.
Det gick tydligen inte så bra att köra två radioprotokoll på samma radiochip.
What is the current state of multiprotocol support?

When we launched Home Assistant SkyConnect, we announced our intent to release a firmware supporting multiprotocol, which allows the Silicon Labs chip to connect to both Zigbee and Thread networks with one radio. This experimental firmware has been available since December 2022. It integrates the Silicon Labs SDK, which adds this support for multiprotocol. During the further development and testing of the multiprotocol firmware, we have concluded that while Silicon Labs' multiprotocol works, it comes with technical limitations. These limitations mean users will not have the best experience compared to using dedicated Zigbee and Thread radios. That is why we do not recommend using this firmware, and it will remain an experimental feature of Home Assistant SkyConnect. If you currently have the multiprotocol firmware installed but don't actively use it to connect to Thread devices, we recommend that you disable multiprotocol.
Det är kanske bättre att ”nedgradera” eller stänga av multiprotokoll om man har fått problem?

Jag är lite konservativ med uppgraderingar… 😇

• Gilla
Fumble
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Så jag kan migrera min Hue till HA / SkyConnect?
Ja, det går ju generellt sett väldigt bra. Jag har en salig blandning Zigbee-tillbehör, även hackade, via SkyConnect/ZHA. IKEA, Philips, Sonoff, m.fl. Däremot hanterar Hue-gateway:en även Zigbee Green Power, vilket ZHA inte fixar..än

blackarrow blackarrow skrev:
Innebär det att man inte kan använda SkyConnect stickan om man kör HA i en container?
Det går ju inte att installera Add-on’s då.

Kör du Matter/Thread?

Don’t fixit if it’s not broke… Enligt [länk]
så finns det inga kända fel I FW på de stickor som skeppas, så varför uppdatera?

Enligt sidan [länk]
så är multiprotokoll en experimentell feature som Silicon Labs ej rekommenderar.
Det gick tydligen inte så bra att köra två radioprotokoll på samma radiochip.

Det är kanske bättre att ”nedgradera” eller stänga av multiprotokoll om man har fått problem?

Jag är lite konservativ med uppgraderingar… 😇
Jag har kört Matter/Thread för att testa. Framför allt integrationen med Apples prylar. För närvarande inga enheter installerade, så den är ju egentligen onödig nu.
Är det problem så är naturligtvis en nedgradering lämplig. Då får man först avinstallera Multiprotocol, men även Thread.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Förutom @blackarrow inlägg löste jag även nu på Github att ingen mer utveckling sker på Multiprotocol. Dåså! Lika bra att nedgradera då.

Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Funkar Zigbee med HA?

I december kom en uppdatering på SkyConnect. Efter det har det bara blivit värre och värre. I o m HA 2024.2.1 packar det ihop flera ggr om dagen. Är det bara hos mig, eller har flera det problemet? Bara SkyConnect-dongeln?
Som det är nu skulle jag rekommendera alla att hålla sig lååångt borta från Zigbee. Eller, mja, Zigbee är ju samma som förut - det är HA som försämrats... Eller bara för den som kör med SkyConnect-dongeln?

/Fumble
Jag har använt en SkyConnect sedan den släpptes och har aldrig haft problem med HA efter att jag valde ”rätt” kanal. Inga tappade sensorer eller saknade mätningar.
Den har varit betydligt stabilare än den Conbee II jag hade innan.

J
J JohanLan skrev:
Jag har använt en SkyConnect sedan den släpptes och har aldrig haft problem med HA efter att jag valde ”rätt” kanal. Inga tappade sensorer eller saknade mätningar.
Den har varit betydligt stabilare än den Conbee II jag hade innan.
Samma här. Kör både Thread/Matter och ZigBee på min. Inte ens kanalbyte. Funkar prima.

J Jocke Best skrev:
Samma här. Kör både Thread/Matter och ZigBee på min. Inte ens kanalbyte. Funkar prima.
Jag har avsiktligt inte kört båda protokollen eftersom de brukar påpeka att det är ”experimentell” kod fortfarande. Jag har lite för många saker kopplade till min HA för att riskera tappa någon pryl.
Men det kommer säkert att bli bra.
Jag använder dock zigbee2mqtt på en vanlig linux-server och då är jag inte säker på att båda protokollen går att köra.

J
J JohanLan skrev:
Jag har avsiktligt inte kört båda protokollen eftersom de brukar påpeka att det är ”experimentell” kod fortfarande. Jag har lite för många saker kopplade till min HA för att riskera tappa någon pryl.
Men det kommer säkert att bli bra.
Jag använder dock zigbee2mqtt på en vanlig linux-server och då är jag inte säker på att båda protokollen går att köra.
Så kan det vara. Jag kör zha, och där funkar det.

• Gilla
JohanLan
  • Laddar…
Jo en SkyConnect med ZHA funkar utmärkt för mig när meshnätverket innehåller tillräckligt många pryttlar på olika positioner.

Sen om något strular så kan man ju alltid ta en titt i loggfilerna för ledtrådar.
För en enskild komponent kan man slå på debug.

Inställningar > Loggar, sen beroende vad man har installerat i HA så kan man då välja logg, uppe till höger.

Nedgraderade till ren Zigbee ZHA från Multiprotocol på min hemma-HA med SkyConnect och det gick ju fint…efter ett par timmar. Förskräckelsen när alla enheter förvisso verkade vara aktiva, men inte funkade. 3-4 h senare hade de anpassat sig till nya förhållanden och allt var normalt igen.

Kan ju vara bra att känna till för den som gör samma manöver, d.v.s. ändrar arbetsläget i SkyConnect mellan ren zigbee och ”multiprotocol”.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nån som vet om det finns nån Zigbee-pryl som man kan koppla externa temp.sensorer (typ one-wire) till? Nåt som motsvarar Shelly one-plus add-on.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Fick iaf ingång min HA på pien, hade nog för bråttom bara.
Hur fick man igång wifi, kom på att jag nog kan köra den på det.
Inte för att det behövs men då slipper jag bära dit skärm och tangentbord om nåt behöver ändras

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Kolla också att Silicon Labs Multiprotocol-tillägget är startat. SkyConnect och Zigbee är beroende av det.
[bild]
Hmm.Så här skriver en av utvecklarna:
"an update to Multiprotocol caused it to crash which makes it seem like ZHA is crashing -> This is being fixed now but multiprotocol is experimental and IMO should not be used. If you want thread and stability use a separate radio for it"
Så jag slog av det, men har inte noterat någon förbättring.
/Fumble

Edit: Nu har jag läst alla inlägg och detta var visst redundant. Ber om ursäkt! /F

Redigerat:
  • Gilla
JohanLan
  • Laddar…
Jag har skänkt två Elgato Eve Energy av första generationen till syrran som hon har kopplat till sin HA. De integreras som HomeKit-tillbehör och använder Bluetooth för kommunikation. Det fungerar hyfsat, men ett av problemen är att de verkar gå i viloläge efter ett par timmar. Man får sparka den därbak en extra gång innan den vaknar. Gäller både tändning och släckning. Är den vaken reagerar den direkt.

Någon som har tips på hur man antingen ger aktiveringen av kommando lite respit, typ 30s istf 10s som det verkar vara nu eller hur man trixar med själva integrationen? Hittar inget särskilt om dessa tillbehör eller något i den generella konfiguration.

https://www.home-assistant.io/integ...er/#adding-a-homekit-device-through-bluetooth

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.