713 032 läst · 11 020 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Nja, de hade en period på 80/90 talet när de hade enkel kedja i 4 cylindriga motorn som höll 10" mil, men de ändrade till dubbel kedja igen efter några år.Mats-S skrev:
Jag har bytt många sådana kedjor. MB rev motorn och tog massa pengar för det jobbet.
Vi köpte kedja på cykelaffären, kapade befintlig kedja på plats och drog runt den nya och satte dit ett kedjelås.
Det höll 10" mil till, sen fick man riva och byta löpskena/spännare.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 698 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 698 inlägg
hehe, 90-talet är nog ingenting som Merc vill minnas, man höll ju på att ta självmord på sitt varumärke då. Chansade 2016 och köpte en C 220D, 17K totalt felfria mil nu, så det verkar som att kvalitetskravet har återgått till normalläget igen hos Merc ;-)Isakare skrev:
Jag hade tidigare en Hyundai Santa Fe -03 med 4cyl-motorn och den skulle bytas kamrem på var 9000 mil. Sen kom de på att den höll max 6000 mil så intervallet ändrades. Kul att kosta på ett kamremsbyte på ca 10000 kronor på en bil som är värd 15-20 tusen kr. De självsaneras bort från marknaden antingen genom direkt skrotning eller när kamremmen går av och smäller ventiler mm.Mats-S skrev:
Och nu med Renaultmotorer under huven i mindre MB modeller kommer det bli kedjebyten och motorras för ägare som inte har motoröra. Vi får hoppas MBs egna motorer är bättre.
Vad jag läst är 2,0 en MB motor, mindre motorer Renault.
Vad jag läst är 2,0 en MB motor, mindre motorer Renault.
Jag vet inte riktigt vad det var som drev branschen från kamkedja till kamrem. Jag misstänker att det var i huvudsak ekonomi, dvs lägre tillverkningskostnader. Sen gick det väl att hävda lägre transmissionsljud och möjligtvis lägre vikt om det var en påverkande faktor.Mats-S skrev:
Jobbade med Hyundai på den tiden, det var inte fel på själva remmen utan spännaren som small av. Hyundai hade på den tiden kopior av Mitsubishi motorer, men mycket var av sämre material. I vissa fall gick det rakt av att använda Mitsubishi delar, men i detta fall hade man ändrat på utförandet.ClasseClas skrev:Jag hade tidigare en Hyundai Santa Fe -03 med 4cyl-motorn och den skulle bytas kamrem på var 9000 mil. Sen kom de på att den höll max 6000 mil så intervallet ändrades. Kul att kosta på ett kamremsbyte på ca 10000 kronor på en bil som är värd 15-20 tusen kr. De självsaneras bort från marknaden antingen genom direkt skrotning eller när kamremmen går av och smäller ventiler mm.
Dieselmotorn som var en kopia rakt av hade bla stora problem med sprickor i motorblocket, nerslitna släpor till kamaxeln mm, de problemen fanns inte hos Mitsubishi.
Jag fick bytt min kamkedja på en 2.0 mb diesel 86a av en Mercedesmek. Han använde orginalkedja och hade specialverktyg från Mb för att bryta kedjan och skarva ihop den. Han sa att det var så MB rekommenderade dom att göra.Isakare skrev:Nja, de hade en period på 80/90 talet när de hade enkel kedja i 4 cylindriga motorn som höll 10" mil, men de ändrade till dubbel kedja igen efter några år.
Jag har bytt många sådana kedjor. MB rev motorn och tog massa pengar för det jobbet.
Vi köpte kedja på cykelaffären, kapade befintlig kedja på plats och drog runt den nya och satte dit ett kedjelås.
Det höll 10" mil till, sen fick man riva och byta löpskena/spännare.
Han hade även uppgifter på hur mycket det fick glappa innan drivhjulen skulle bytas.
……men kamrem är inte vad det en gång varit. Jag frågade nyligen om remmen på en polo 2015 eftersom bilen börjar närma sig traditionell bytesålder för en rem, men på VW säger man att denna rem inte har något sådant intervall. Känner mig lite skeptisk inför detta men uppenbarligen håller remmarna längre än tidigare, om tillverkaren vill.
Musfällor i garaget?P Pin skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Jag har något så ovanligt som kamrem på min MC. Två stycken till och med. Bytesintervallen på dem var 1998 2år eller 2000mil. Nu ryktas det att remmarna är mycket bättre så jag byter efter 3 årgalento skrev:
Nix, 437kr kostar bladen där borta, 1.600kr var inkl. 2-3dagarsfrakt samt tull och moms.@ @ndreas skrev:
https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=8084312&cc=3310234&pt=6808&jsn=350
Men jag valde beggad fläkt inkl. viskokoppling i Sverige för 2.500kr + frakt för att få original till ett vettigt pris
Edit: Fanns även för 228kr
https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=10351440&cc=3310234&pt=6808&jsn=348
Musfällor i garaget och under huven rekommenderas.P Pin skrev:
På min 945:a fick jag byta tändkablarna två gånger, säkerhetsbälten i baksätet och fick gnaghål i sätena. Varje höst fick jag riva ur ett musbo ur luftrenarburken. Sedan satte jag fällor i bilen och i maskinrummet. Jag fick även täta luftventilerna under kofångaren bak med aluminiumnät då mössen gick in i kupen där. I förvärmningsröret för insuget satte jag en boll av rostfri stålull, sådan man har till köket.
/Höghus