33 833 läst · 227 svar
34k läst
227 svar
Kommer polisen att bry sig? - videobevis från dashcam!
Klart att det inte blir en större mängd fordon på vägen om du sänker hastigheten, hur tänkte du där?B Boggi skrev:
I USA finns det undersökningar som bevisar allt, för kanske 20 år sedan så läste jag en där det påstods att nyttan med att använda hjälm när man körde/åkte MC var störst upp till 70Km/h och i hastigheter över detta så kunde hjälmen istället orsaka dödsfall.pacman42 skrev:
För min del så använder jag alltid hjälm om min MC ska flyttas med motorn igång.
Det var väl genom ett EU beslut för en del år sedan som man kortade ner tiderna mellan rött och grönt, man förbjöd samtidigt att köra mot gult.P pmd skrev:
Kelvinmeter per timme är inte en etablerad enhet för hastighet.
Nja, om lastbilen kom ikapp dig så snart efter påfarten så måste du ha kört rätt långsamt. Lastbilar kan inte köra speciellt fort…Elpatrone skrev:
Du har en visst konstant trafikflöde som rör sig med en viss hastighet. Om du då sänker hastigheten blir det fler fordon per definierad vägsträcka.M maxmsm skrev:
Det är samma sak som händer vid en kö-situation - blir hastigheten noll - blir hela vägen fylld av bilar - med armbågs lucka.
Om du har ett visst trafikflöde som rör sig med en viss hastighet på ett visst vägavsnitt - du har i princip storheten X antal fordon per minut, som rör sig med en viss hastighet.
Detta ger att det mellan varje fordon finns ett avstånd på X antal meter. Om du då minskar hastigheten till hälften - blir också avståndet mellan respektive fordon principiellt halverat.
Om du å andra sidan ökar hastigheten till det dubbla - blir också avståndet mellan varje fordon dubblerat.
Man brukar säga att man får högst genomströmning på en motorväg i stadsmiljö vid 60-70 km/h (enligt denna länk 50-80 https://www.diva-portal.org/smash/g...oQFnoECBEQAQ&usg=AOvVaw27_iBgfJU0DdLTheC4cMRF).
Notera också att risken för olyckor ökar kraftigt när man närmar sig maximal kapacitet för hastigheten. Dvs med överdimensionering så kan man hålla högre hastigheter och minska olycksrisken.
Notera också att risken för olyckor ökar kraftigt när man närmar sig maximal kapacitet för hastigheten. Dvs med överdimensionering så kan man hålla högre hastigheter och minska olycksrisken.
Det var 80 km där. Lastbilar kan köra fortare än 80 km/h…. Du verkar ha missat att föraren försökte preja mig sidledes av vägen en längre sträcka på ett par minuter. Han lade sig alltså utanför mitt körfält jämsides min bil och tryckte på inåt. Så jag var tvungen att köra ut mot vägrenen.Nissens skrev:
När det fanns två andra körfält han lätt kunde köra om mig på om han nu ville det.
Det hade inget med att göra att jag körde för långsamt enligt honom.
Det var en livsfarlig action som kunde slutat väldigt illa för mig. Om jag inte bromsade in då och då och höll mig hårt i ratten för att parera emot. Jag fick parera emot i ett par minuter medan han pressade på. En mardröm. Jag var chockad o grät medan det pågick. Det här var ingen vanlig trafiksituation.
Vänta nu få se om jag har förstått rätt (helt oavsett prejningen, den är givetvis förkastlig):Elpatrone skrev:Det var 80 km där. Lastbilar kan köra fortare än 80 km/h…. Du verkar ha missat att föraren försökte preja mig sidledes av vägen en längre sträcka på ett par minuter. Han lade sig alltså utanför mitt körfält jämsides min bil och tryckte på inåt. Så jag var tvungen att köra ut mot vägrenen.
När det fanns två andra körfält han lätt kunde köra om mig på om han nu ville det.
Det hade inget med att göra att jag körde för långsamt enligt honom.
Det var en livsfarlig action som kunde slutat väldigt illa för mig. Om jag inte bromsade in då och då och höll mig hårt i ratten för att parera emot. Jag fick parera emot i ett par minuter medan han pressade på. En mardröm. Jag var chockad o grät medan det pågick. Det här var ingen vanlig trafiksituation.
Det är en trefilig motorväg med hastighetsbegränsning 80 km/h. Du ligger i 80 (eller långsammare?) i mittfilen. Det är tomt i övriga två filer. Lastbilen kommer i högerfilen och går ut i vänsterfilen för att köra om dig.
Varför ligger du i mittenfilen från första början?
Om allt är som det ska så ligger spärren på 90km/h vilket är mer än 80km/h. Dessutom visar bilars hastighetsmätare i allmänhet märkbart för mycket. Så de ger intryck av att köra fortare än 90km/h.
Jag ligger inte i mittfilen. Jag ligger i högerfilen. Lastbilen ligger bakom i högerfilen. Går ut i mittfilen och börjar preja mig inåt i ett par minuter.tveksamt skrev:Vänta nu få se om jag har förstått rätt (helt oavsett prejningen, den är givetvis förkastlig):
Det är en trefilig motorväg med hastighetsbegränsning 80 km/h. Du ligger i 80 (eller långsammare?) i mittfilen. Det är tomt i övriga två filer. Lastbilen kommer i högerfilen och går ut i vänsterfilen för att köra om dig.
Varför ligger du i mittenfilen från första början?
Släpp av så att du hamnar bakom. Du behöver inte ligga bredvid lastbilen.