12 474 läst · 64 svar
12k läst
64 svar
Vad är en farlig temperatur på varmvatten?
Det är helt fel. Det handlade om en träff för veteraner. Dvs äldre män. Den hölls på ett hotell där kylanläggningen av absorbtionstyp som spred smittade aerosoler.N Niklas Jarv skrev:
Nja, det är aerosoler som är farliga. Något som det bildas en hel del i duschar. Annars är det luftfuktare och kylanläggningar som är vanlig källor.N Niklas Jarv skrev:
HejK Keve230 skrev:
en fråga jag får när jag tittar på ditt material är om inte värmepumpen enbart är tänkt till värme och inte för att generera varmvatten?
I din manual punkt 2.1 står det nåt (och är en skiss) som jag tolkar som att man skall kombinera den med en annan panna om det även ska ge varmvatten.
"Om pannan är påslagen tillgodoser den tappvarmvattnet och värmepumpen arbetar mot värmesystemet"
Själv har jag inget system baserat på värmepump men det är ändå två olika system: en värmeväxlare för varmvattnet, som är ordentligt hett och en annan värmeväxlare för uppvärmningen, där vattnet är betydligt svalare, varför det skulle kännas naturligt att ha två system även hos er.
Jag har liknande system.kvirre skrev:Hej
en fråga jag får när jag tittar på ditt material är om inte värmepumpen enbart är tänkt till värme och inte för att generera varmvatten?
I din manual punkt 2.1 står det nåt (och är en skiss) som jag tolkar som att man skall kombinera den med en annan panna om det även ska ge varmvatten.
"Om pannan är påslagen tillgodoser den tappvarmvattnet och värmepumpen arbetar mot värmesystemet"
Själv har jag inget system baserat på värmepump men det är ändå två olika system: en värmeväxlare för varmvattnet, som är ordentligt hett och en annan värmeväxlare för uppvärmningen, där vattnet är betydligt svalare, varför det skulle kännas naturligt att ha två system även hos er.
Du behöver koppla in en elektrisk varmvattenberedare, räcker med 50 till 100 liter, så att vattnet till den matas via ditt nuvarande system och först värms till 40-50 grader. Varmvattenberedaren ökar temperaturen den sista biten upp till 60 grader.
Du får då en säker och behaglig varmvattentemperatur utan att behöva betala onödigt mycket i elkostnad.
När du väljer att öka temperaturen över 45 till 50° i ditt nuvarande system kostar det väldigt mycket el. Värmepumpen har sämre verkningsgrad desto varmare du vill ha i ditt värmesystem. Försök att hålla temperaturen så låg som möjligt med hänsyn till värmebehovet . Sommartid kan du låta temperaturen gå ner till cirka 40°.
FOLKHÄLSOMYNDIGHETEN
Temperaturen bör vara lägst 60 °C i varmvattenberedare och lägst 50 °C vid alla tappställen och i eventuell cirkulationsledning.
För nybyggnation samt äldre byggnader gäller att installationer för varmvatten ska vara utformade så att varmvattentemperaturen som lägst är 50 °C vid tappstället. Där det krävs cirkulationsledning för varmvatten ska installationerna utformas så att temperaturen på det cirkulerande varmvattnet inte understiger 50 °C. Det är även viktigt att utforma systemet så att tappkallvatten inte värms upp oavsiktligt.
Temperaturen bör vara lägst 60 °C i varmvattenberedare och lägst 50 °C vid alla tappställen och i eventuell cirkulationsledning.
För nybyggnation samt äldre byggnader gäller att installationer för varmvatten ska vara utformade så att varmvattentemperaturen som lägst är 50 °C vid tappstället. Där det krävs cirkulationsledning för varmvatten ska installationerna utformas så att temperaturen på det cirkulerande varmvattnet inte understiger 50 °C. Det är även viktigt att utforma systemet så att tappkallvatten inte värms upp oavsiktligt.
Säg det till alla värmepumpstillverkare som har programmerat sina styrsystem att bara höja till 60+ grader en gång i veckan.G GeorgeB skrev:FOLKHÄLSOMYNDIGHETEN
Temperaturen bör vara lägst 60 °C i varmvattenberedare och lägst 50 °C vid alla tappställen och i eventuell cirkulationsledning.
För nybyggnation samt äldre byggnader gäller att installationer för varmvatten ska vara utformade så att varmvattentemperaturen som lägst är 50 °C vid tappstället. Där det krävs cirkulationsledning för varmvatten ska installationerna utformas så att temperaturen på det cirkulerande varmvattnet inte understiger 50 °C. Det är även viktigt att utforma systemet så att tappkallvatten inte värms upp oavsiktligt.
Så har det funkat sen förra årtusendet, så om det varit ett stort problem borde det blivit ändrat för länge sen alternativt förbjudet att sälja värmepumpar med den funktionen?
Så du menar att man kan ha VVB på 50 om man har en legionellafunktion på pannan (gaspanna i mitt fall)useless skrev:Säg det till alla värmepumpstillverkare som har programmerat sina styrsystem att bara höja till 60+ grader en gång i veckan.
Så har det funkat sen förra årtusendet, så om det varit ett stort problem borde det blivit ändrat för länge sen alternativt förbjudet att sälja värmepumpar med den funktionen?
Fråga nummer två. Hur mkt energi sparar man egentligen på att sänka VVB från 60 till 50?
60 ger ju en större volym vatten på säg 37 grader. Hur mkt mer effekt krävs det för att hålla tanken på 60 grader? Att sänka bara för att jaga säg 50-100 kWh i månaden känns onödigt. Om det ens är så mycket.
Genuint nyfiken.
Med en gaspanna sparar du i princip inget. Men en värmepump kan jobba med en bättre värmefaktor mot en lägre temperatur. Där finns det energi att vinna.
Nu gällde ju det specifikt värmepumpar. De har egenskapen att verkningsgraden sjunker ju högre temperatur de måste jobba med plus att de (äldre modellerna framför allt) har en maximal arbetstemperatur i området runt 60 grader.D Dr Benz skrev:
Då kan det göra väldigt stor skillnad på totala kostnaden om kompressorn i normalfallet håller beredaren runt 50 grader och en gång i veckan värmer man till 65 grader med hjälp av elpatronen jämfört med om elpatronen alltid ska hålla beredaren på 65 grader så man aldrig får någon nytta av kompressorn.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Det handlar bara om hur väl isolerad beredaren är. Om vi antar en normal rumstemp på 20 grader i rummet där beredaren står. Och vattnet i beredaren är 50 grader varmt. Då läcker lite värme igenom isoleringen. Och tillför värme till rummet (en ev. radiator i rummet behöver då inte jobba lika mycket). Den mängd värmeenergi som transporteras igenom isoleringen är direkt beroende av skillnaden i temperatur inne i beredaren mot utsidan. I vår exempel 30 grader. Om du då höjer temperaturen i beredaren till 60 grader, så har du ökat skillnaden med ca 33%, och 33% mer energi kommer att transporteras igenom isoleringen.
En någorlunda vettig varmvattenberedare drar ca. 2 - 3 kwh per dygn, som alltså beror på transporten av värme igenom isoleringen. Om du ökat temperaturen till 60 grader så borde det kosta 1 - 2 kwh per dygn.
Förbrukningen som beror på att du tar ut vatten och använder, är väldigt mycket högre än så. Men det skall inte gå åt mer energi när du spolar varmvatten bara för att vattnet i beredaren är varmare.
En någorlunda vettig varmvattenberedare drar ca. 2 - 3 kwh per dygn, som alltså beror på transporten av värme igenom isoleringen. Om du ökat temperaturen till 60 grader så borde det kosta 1 - 2 kwh per dygn.
Förbrukningen som beror på att du tar ut vatten och använder, är väldigt mycket högre än så. Men det skall inte gå åt mer energi när du spolar varmvatten bara för att vattnet i beredaren är varmare.
Enligt gällande rön sker bakterietillväxt vid 20–45 ºC. Bakterierna har svårt att överleva temperaturer över 50 ºC och ju högre temperatur desto snabbare dör de. Enligt branschregler Säker Vatten ska varmvattenberedare eller ackumulatorer ha minst 60 ºC, utgående varmvatten ska hålla 55–60 ºC och temperaturen i VVC-system får inte understiga 50 ºC.
Stillastående tappkallvatten får inte bli varmare än 24 ºC på 8 timmar. Dessutom är det viktigt att inte ha outnyttjade avstick eller andra delar där kallvattnet kan bli stillastående.
Enligt en artikel som publicerats i The ISME Journal växer bakterierna även när temperaturen är över 50 ºC. Den temperatur som rekommenderas av bland annat Boverket och branschregler Säker Vatten.
– Det låter inte så alarmerande, vi kan inte säga att man behöver ändra i regler och rekommendationer. Vi ska naturligtvis titta på rapporten i sin helhet för att bedöma vad som gäller tillväxt. Men att de överlever ända upp till 70 ºC är ingen nyhet. Det finns andra studier som också visar det, säger Caroline Schönning, utredare på Folkhälsomyndigheten.
Enligt Caroline Schönning är ändå temperaturer över 50 ºC en viktig faktor som minskar risken. Men även om man följer gällande rekommendationer är det ingen garanti att det inte finns legionella.
– Tidigare studier har visat på förekomst av legionellabakterier i 25 procent av tappvarmvatteninstallationerna. Många utsätts för bakterierna men blir ändå inte smittade.
Stillastående tappkallvatten får inte bli varmare än 24 ºC på 8 timmar. Dessutom är det viktigt att inte ha outnyttjade avstick eller andra delar där kallvattnet kan bli stillastående.
Enligt en artikel som publicerats i The ISME Journal växer bakterierna även när temperaturen är över 50 ºC. Den temperatur som rekommenderas av bland annat Boverket och branschregler Säker Vatten.
– Det låter inte så alarmerande, vi kan inte säga att man behöver ändra i regler och rekommendationer. Vi ska naturligtvis titta på rapporten i sin helhet för att bedöma vad som gäller tillväxt. Men att de överlever ända upp till 70 ºC är ingen nyhet. Det finns andra studier som också visar det, säger Caroline Schönning, utredare på Folkhälsomyndigheten.
Enligt Caroline Schönning är ändå temperaturer över 50 ºC en viktig faktor som minskar risken. Men även om man följer gällande rekommendationer är det ingen garanti att det inte finns legionella.
– Tidigare studier har visat på förekomst av legionellabakterier i 25 procent av tappvarmvatteninstallationerna. Många utsätts för bakterierna men blir ändå inte smittade.
Min VP behöver starta elpatron på 9kw för allt över 53. Så det blir högre förbrukning helt klart.D Dr Benz skrev:Så du menar att man kan ha VVB på 50 om man har en legionellafunktion på pannan (gaspanna i mitt fall)
Fråga nummer två. Hur mkt energi sparar man egentligen på att sänka VVB från 60 till 50?
60 ger ju en större volym vatten på säg 37 grader. Hur mkt mer effekt krävs det för att hålla tanken på 60 grader? Att sänka bara för att jaga säg 50-100 kWh i månaden känns onödigt. Om det ens är så mycket.
Genuint nyfiken.
Min VP stod på 55 grader som standard och sedan legionellakörning till 60 grader varannan vecka.
Jomen värmepumparna känner jag till.F Fideliox skrev:
Men nu kör jag gas och även radiatorsystemet kör runt 60 grader vid minus 5-7. Så vi är ju i de temperaturerna ändå ibland och gasen har ju inte någon exponentiell kurva i försämring som en LVVP. Bara att det kostar liite mer energi att hålla 60 istället för 50.
Vad kostar gasen jämfört med el ? Gasen är väl som fjärrvärme, inget COP som förädlar elens värmefaktor..D Dr Benz skrev: