Så är det. Men det brukar accepteras. Vad du kan göra är att hetta uppvattet med elpatronen en gång i veckan. Lämpligen en helgnatt om du har timpris.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Keve230 skrev:
Jag hade en värmetekniker här som sa lite samma, han undrade vem det var som hade kopplat in detta 😂 då det dessutom matas åt fel håll genom pelletspannan. Och är helt onödigt. Det ska jag förmodligen fixa till sommaren, men mitt problem med att jag som Max kan få ut 52c i pumpen kvarstår även då, och det är det jag är lite fundersam på hur man löser 🤔
Om jag inte läste fel så stod fet att det gick att höja manuellt tempen till 65 C , men det är nog med patronen i VP-delens inre del, men skulle efter höga tempen ställas tillbaka. En fråga till, kommer VV via pannan eller via tanken.
 
  • Gilla
Keve230
  • Laddar…
Via tanken. Det syns på bilderna.
 
  • Gilla
Keve230
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så är det. Men det brukar accepteras. Vad du kan göra är att hetta uppvattet med elpatronen en gång i veckan. Lämpligen en helgnatt om du har timpris.
Slog på patronen nu på 60 grader, har fast pris så kvittar lite för oss. Lika dyrt oavsett 😅 men är 50+ safe att ha när man förbrukar varmvatten väldigt regelbundet? Eller är det att inte rekommendera iaf. Kanske en svår fråga men men
 
J jonaserik skrev:
Om jag inte läste fel så stod fet att det gick att höja manuellt tempen till 65 C , men det är nog med patronen i VP-delens inre del, men skulle efter höga tempen ställas tillbaka. En fråga till, kommer VV via pannan eller via tanken.
Ja det är ju en separat display till elpatronen i vp inre del. Dock är det ju något lurt med den, så jag börjar förmoda att grundproblemet för mig är att elpatronen som hör ihop med pumpen inte funkar. Med den i drift borde det alltså gå att periodvis värma upp det lite extra. Yes vv kommer via tanken
 
  • Gilla
Unalog
  • Laddar…
En liten misstanke om varmvattnet då det produceras via ackumulatortanken är att det finns troligen ingen större risk för Legionellatillväxt.

Hade det varit min tank hade jag undersökt om det är en varmvattenslinga i tanken för varmvattenproduktion. Om det är en dylik torde risken för tillväxt vara i princip obefintlig då vattnet i den byts ut dagligen, även om tempen är 52 grC.

Legionella brukar främst börja växa i stora varmvattensystem som är för kalla - exempelvis stora förrådsberedare i större fastigheter där tempen är väldigt låg samt har dåligt vattenutbyte, alternativt i stora system med varmvattencirkulation där blindstammar som inte tappas ur/brukas finns inkopplade.

Som sagt, om jag ägt tanken hade jag kollat så / om det är en varmvattenslinga i tanken. Är det en sådan hade jag ställt elpatronernas termostat i en lämplig backuptemperatur (något antal grader mindre än värmepumpen levererar) för en extra säkerhet om värmepumpen bestämmer sig för att ”dö”.

Mvh
Stefan
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är inte ovanligt med förrådsberedare i acktankar. Om det är slinga så håller jag med om det du skriver.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jäpp, därför hade jag undersökt hur det ligger till!

🙂
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
En liten misstanke om varmvattnet då det produceras via ackumulatortanken är att det finns troligen ingen större risk för Legionellatillväxt.

Hade det varit min tank hade jag undersökt om det är en varmvattenslinga i tanken för varmvattenproduktion. Om det är en dylik torde risken för tillväxt vara i princip obefintlig då vattnet i den byts ut dagligen, även om tempen är 52 grC.

Legionella brukar främst börja växa i stora varmvattensystem som är för kalla - exempelvis stora förrådsberedare i större fastigheter där tempen är väldigt låg samt har dåligt vattenutbyte, alternativt i stora system med varmvattencirkulation där blindstammar som inte tappas ur/brukas finns inkopplade.

Som sagt, om jag ägt tanken hade jag kollat så / om det är en varmvattenslinga i tanken. Är det en sådan hade jag ställt elpatronernas termostat i en lämplig backuptemperatur (något antal grader mindre än värmepumpen levererar) för en extra säkerhet om värmepumpen bestämmer sig för att ”dö”.

Mvh
Stefan
Hej, tack för svar. Jag bifogade en bild på hur ack tanken ser ut. Man kan inte se mer än så eftersom den är inbyggd, hur vet man om man har en slinga i den? 🤔 denna värmeslinga värms alltså av pumpen? För jag vet att om pumpen där blir även vattnet kallt, tänker så du inte syftar på att det är någon egen värmekälla för då har jag det inte. Vet egentligen ingenting om tanken då det inte finns någon info skriver någonstans, och man ser den inte 😅 skulle tippa på att den är ganska gammal då kåken är byggd 64 om jag inte minns fel. Mvh
 
Pumpen värmer radiatorvattnet i tanken. Från är om den innehåller en större vattentank för varmvatten eller om den innehåller ett långt rör där värmen går över till varmvattnet när det används. I det senare fallet blir inte vattnet stående så att bakterier kan växa till över tid även om temperaturen är lite låg.
 
  • Gilla
Keve230
  • Laddar…
F
K Keve230 skrev:
Hej, jag bor i en villa från mitten på 60-talet och är nyinflyttad. Huset har en varmvattenpump som installerades 2014 på 11kw. Den högsta möjliga temperaturen som jag kan välja i displayen till pumpen är 52 grader. Jag har läst en hel del om legionella bakterier att det finns en risk för det under 50 grader. Och svärföräldrar som frågar varför vi har så låg värme i vvb osv. För att ens kunna ha högre än 50grader måste vi köra igång en elpatron som sitter på tanken. Och den är oerhört dyr i drift. Vårt system verkar vara en stor tank som vattnet sedan fördelas ut på element/varm vatten. Vet inte om detta är ovanligt eller ej då detta är mitt första hus. Och jag är totalt okunnig på värmesystem, är själv elektriker men har aldrig sysslat med sådant här förut. Vill egentligen veta vad man tar sig till, om det är normalt att ens pump max går på 52 grader. Och bör tilläggas, det är sällan nu när det är så kallt ute som den ens orkar hålla det över 50. Det har vart många dagar på 45c här tex. Tacksam för svar! Fråga gärna om jag vart otydlig då jag har en vana att vara det. Mvh Kevin.
Jag kör också 52. Eftersom vi tömmer tanken varje dag i princip så är risken för legionella mycket låg. Ändock kör den upp till 60 grader varannan vecka.
 
  • Termometergraf visar bakteriers överlevnad och tillväxthastighet vid olika temperaturintervall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Om Du är av den oroliga sorten, så kopplar Du in en mindre elektrisk VVB efter den ordinarie till tappvatten du redan har.

Extrakostnaden lär ju inte bli oöverkomlig då ingående vattentemp till denna är väl dryga 50 grader, alltså inte kallvatten.
 
  • Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Okej, vi förbrukar en hel del varmvatten. Så egentligen är det ingen större fara även om den skulle vara på 50C så länge det förbrukas relativt fort, och det tror jag att den gör. Tanken är ganska stor då vi aldrig riktigt fått slut på varmvatten när vi duschar osv men likväl förbrukas det en hel del. Då är jag lite lugnare inombords! Tack alla för hjälpen 🙏
 
K Keve230 skrev:
Okej, tror jag förstår vad du menar dock. De patronerna som sitter på tanken är ”egna” och styrs bara på/av och sen med termostaten på dem. Vp har en inbyggd patron, men den funkar inte. Utan är trasig, eller en säkring som gått på kretskortet. Jag är för okunnig för att kunna hitta felet, ingen fas är borta iaf. Får nog kontakta ES supporten och fråga dem hur man fastställer vad som är felet på den elpatronen, för om jag förstår det rätt. Så borde den dra upp värmen ibland för att bekämpa legionella, om patronen nu hade funkat. Det finns 3 lägen på pumpen, uppvärmning/kyla/varmvatten. Antar att den i det fallet ska stå på varmvatten 🤔
Kolla att det inte är överhettningsskyddet som löst ut på elpatron.
 
Det är tyvärr ganska enkelt och sorgligt alltihopa. Ju längre tid det går sedan någon hörde om någon som dog i legionella desto mindre farligt blir det för gemene man. Vårt värmesystem här i Spanien kan inte nå högre än 52 grader och det är by design och för att spara energi och uppfyller alla regler här. Kort sagt: det var alltför länge sedan någon dog i legionella i Spanien och därför är det inget problem. Så fort någon oundvikligen faktiskt dör i legionella (det räcker tydligen med ångorna om vattnet stått riktigt länge) så blir det genast ett akut problem. Fast bara i Sverige. Här i Spanien lär ingen bry sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.