D Dilato skrev:
Vad kostar gasen jämfört med el ? Gasen är väl som fjärrvärme, inget COP som förädlar elens värmefaktor..
Precis. Hos oss låg den senast på 1,13 tror jag det var. Och med elpriserna hade jag inte sparat mkt mot att köpa en LLVP NY.

Så ÄN så länge har det funkat ekonomiskt men i längden finns det med som investering .
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
D Dr Benz skrev:
Jomen värmepumparna känner jag till.

Men nu kör jag gas och även radiatorsystemet kör runt 60 grader vid minus 5-7. Så vi är ju i de temperaturerna ändå ibland och gasen har ju inte någon exponentiell kurva i försämring som en LVVP. Bara att det kostar liite mer energi att hålla 60 istället för 50.
Ja det blir ju givetvis skillnad beroende på hur uppvärmningen sker.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
M matsa60 skrev:
Jag har liknande system.
Du behöver koppla in en elektrisk varmvattenberedare, räcker med 50 till 100 liter, så att vattnet till den matas via ditt nuvarande system och först värms till 40-50 grader. Varmvattenberedaren ökar temperaturen den sista biten upp till 60 grader.
Du får då en säker och behaglig varmvattentemperatur utan att behöva betala onödigt mycket i elkostnad.
När du väljer att öka temperaturen över 45 till 50° i ditt nuvarande system kostar det väldigt mycket el. Värmepumpen har sämre verkningsgrad desto varmare du vill ha i ditt värmesystem. Försök att hålla temperaturen så låg som möjligt med hänsyn till värmebehovet . Sommartid kan du låta temperaturen gå ner till cirka 40°.
Hej, det lät intressant. Hur mycket tror du man sparar på att göra så rent energi mässigt? Har sen vi flyttade in här blivit förundrar över hur jäkla mycket pumpen drar. Vi förbrukar mellan 2500-3000kWh/månad på 2 personer i 130kvm. Vi har inget utöver det vanliga här hemma. Så jag var tvungen att installera en effektmätare på enbart pumpen för att jag var så nyfiken. Nu de senaste 24h har den förbrukat 45kWh, då är den inställd på 52grader vilket är max. Och det har vart runt nollan/någon plusgrad senaste 24h. Jag tycker ju att det är väldigt högt, men som sagt, jag vet inte. Men om man skulle kunna få ner den med en vvb skulle det helt klart vara ett rimligt alternativ. För våran pump orkar inte hålla över 50 när det är minusgrader ute. För värmens skull så funkar det, men det blir väldigt kallt vatten. Som värst hade vi 37grader i tanken när det var -23 ute 😬
 
F
K Keve230 skrev:
Hej, det lät intressant. Hur mycket tror du man sparar på att göra så rent energi mässigt? Har sen vi flyttade in här blivit förundrar över hur jäkla mycket pumpen drar. Vi förbrukar mellan 2500-3000kWh/månad på 2 personer i 130kvm. Vi har inget utöver det vanliga här hemma. Så jag var tvungen att installera en effektmätare på enbart pumpen för att jag var så nyfiken. Nu de senaste 24h har den förbrukat 45kWh, då är den inställd på 52grader vilket är max. Och det har vart runt nollan/någon plusgrad senaste 24h. Jag tycker ju att det är väldigt högt, men som sagt, jag vet inte. Men om man skulle kunna få ner den med en vvb skulle det helt klart vara ett rimligt alternativ. För våran pump orkar inte hålla över 50 när det är minusgrader ute. För värmens skull så funkar det, men det blir väldigt kallt vatten. Som värst hade vi 37grader i tanken när det var -23 ute 😬
Du kan kolla i elförbrukningsjämförelsen här på byggahus.

Vi använder ca 800kwh/månad vintertid. 135 kvadrat i Skåne, 2 personer, 1 barn med en luftvatten.
 
  • Gilla
Keve230
  • Laddar…
K Keve230 skrev:
Hej, det lät intressant. Hur mycket tror du man sparar på att göra så rent energi mässigt? Har sen vi flyttade in här blivit förundrar över hur jäkla mycket pumpen drar. Vi förbrukar mellan 2500-3000kWh/månad på 2 personer i 130kvm. Vi har inget utöver det vanliga här hemma. Så jag var tvungen att installera en effektmätare på enbart pumpen för att jag var så nyfiken. Nu de senaste 24h har den förbrukat 45kWh, då är den inställd på 52grader vilket är max. Och det har vart runt nollan/någon plusgrad senaste 24h. Jag tycker ju att det är väldigt högt, men som sagt, jag vet inte. Men om man skulle kunna få ner den med en vvb skulle det helt klart vara ett rimligt alternativ. För våran pump orkar inte hålla över 50 när det är minusgrader ute. För värmens skull så funkar det, men det blir väldigt kallt vatten. Som värst hade vi 37grader i tanken när det var -23 ute 😬
Vill du har bra råd och tips om värmepumpar så kolla här:

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=34.0
 
  • Gilla
Keve230 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.