337 976 läst · 4 928 svar
338k läst
4,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Sol är inte långsamt varierande. Molnkanter kan ge 20-100% på några sekunder.D daVinci skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
En av de större leverantörerna av FCR-N kommer att bli solparker som helt enkelt kopplar bort sig och inte levererar något.D djac skrev:
Andra är effekter som kan gå på fullt en stund utan att det påverkar verksamheten, ex växthus, laddning av batterilager, värmepannor mm.
Återigen förvånas åtminstone jag över att så pass många har skrivklåda och måste ge sig in i frågor där man saknar i stort varje insikt, kunskap som krävs även mycket ytligt sett. Och jag riktar mig då inte mot Robert.
Men det är på något sätt intressant att se de olika infallen, påståendena och alla akronymer någon sökmotor bistått med.
Men det är på något sätt intressant att se de olika infallen, påståendena och alla akronymer någon sökmotor bistått med.
Är det din kunskap att en molnkant träffar alla paneler samtidigt i ett elområde?R Robert-san01 skrev:
Eller hur ser det ut för elproduktionen för alla paneler aggregerat i ett elområde?
(Den som kommer fram till att det är något annat än stabilt med ett försumbart brus, har en förklaringsbörda jag är nyfiken på).
Än mer stabilt på riks-nivå.
Riktig hur någon får för sig att sol och vindkraft på något sätt skulle ge ett behov av snabb frekvensreglering är ett stort mysterium. Hur tänker dom?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Nu läser du in egna tolkningar mellan raderna bara för att provocera eller så har du ingen som helst förståelse för hur systemen fungerar.D daVinci skrev:Är det din kunskap att en molnkant träffar alla paneler samtidigt i ett elområde?
Eller hur ser det ut för elproduktionen för alla paneler aggregerat i ett elområde?
(Den som kommer fram till att det är något annat än stabilt med ett försumbart brus, har en förklaringsbörda jag är nyfiken på).
Än mer stabilt på riks-nivå.
Riktig hur någon får för sig att sol och vindkraft på något sätt skulle ge ett behov av snabb frekvensreglering är ett stort mysterium. Hur tänker dom?
Helt ointressant att föda ett sådant argumenterande vidare.
Trots Robert-san01's kvalitativa redogörelse ovan ser jag tyvärr inte att jag kan extrahera ut svaren på frågorna.R Robert-san01 skrev:
Är det möjligen någon annan läsare som kan utläsa ur Robert-san01's redogörelse hur:
A) hur korrelerad el-produktionen är för solpanelerna i ett elområde?
B) hur sol och vindkraft leder till behov av frekvensreglering med 10 sekunders aktiveringstid?
Tveklöst korrelerar solpanelsproduktionen med dygnet. Men timvisaren rör sig ganska långsamt. Frågan här är mer på sekund nivå. Eller under 10 sekunder. Och givet hur många bidrag med solpanelinstallationer det är så blir bruset normalfördelat och har 0 frekvenspåverkan över tiden.
Solpanelsinstallationer bara km i från varandra lär vara helt okorrelerade vad gäller förändringar i ljusstyrka bortsett från just dygnsvariationen.
Vad gäller vindkraft så lär det finnas en ansenlig tröghet i vingar och generator. Vet inte hur lång tid det tar för att vindkraftverk att stanna av sig självt. (Dvs inte bromsas mekaniskt). Men det borde vara ganska lång tid.
Så det är något av ett mysterium hur så många kan prata om att sol och vindkraft ger upphov till FFR och FCR-D. Men när man frågar är det tomt på svar. Kommer det något är det bara ad hominem.
Jo man kan ju alltid chansa......men extremt instabilt är det.pacman42 skrev:
Tyskland är egentligen inget problem mer än för Moder Jord och CO2, bara att elda på i kolkraftverken.
Danmark däremot är extremt instabilt.
https://www.tn.se/naringsliv/33660/systemoperatorens-larm-om-elsystemet-da-hotar-nedslackning/
Danmark har ju en viss liten skillnad mot Sverige: det är ett mycket mindre land! Därav har de större problem, som de egentligen inte kan komma ifrån utan lagring eller transmission. Nu har de redan mycket kopplingar mot utlandet, men förmodlingen inte tillräckligt.P paralun skrev:
Jo men man kan ju inte ha en stor "gökunge" i ett gemensamt elsystem. Tappar Danmark på kort tid en större produktion från vind eller sol så sjunker ju frekvensen i nätet om det inte finns något att mata på med från grannländer. Sen hamnar man i ett bortkopplingsläge som sker enligt plan och brytarna går ifrån från Norge och Sverige mfl. Men Danmark kanske har tipp-topp reservkraft för sjukhus etc samt för all kritisk verksamhet, vem vet?S sandos skrev:
Det här var faktiskt ett nytt grepp.pacman42 skrev:
Skälet till att man behöver FFR och FCR-D är att det kan bli solförmörkelse en gång var 30:e? år. Och då blir flera % av solpanelerna i elområdet påverkade.
Logiken är dock inte riktigt så tydlig. Milt uttryckt.
Du tänker att man borde koppla bort Frankrike? Det har ju onekligen varit problem med deras kärnkraft.P paralun skrev:
Som drabbat i stort sett alla andra länder i Nordpool-området. Och rimligen de andra också.
Det finns det mekanismer som löser. Var är krfsm när man behöver honom. Han förklarar gärna mekanismerna när han tror att någon inte förstår de.P paralun skrev:
För övrigt har Danmark mekanismer för att stänga ned havsbaserad vindkraft när det är "överproduktion". Men dom är nog de enda som har det. Så när dom gör det så fylls kablarna in till Danmark iaf.
Fler behöver ju implementera nedreglering.
Solpaneler skulle ju kunna reglera ned närmast momentant.
Det mesta har ju diesel drivna elverk.P paralun skrev:
Jo nu vet jag inte vad Frankrike har med saken att göra med deras energimix?D daVinci skrev:
https://www.rte-france.com/en/eco2mix/power-generation-energy-source
Men RTE har nog jobbat hårt med sin planering av att koppla bort länder med ett undermåligt energisystem.