713 569 läst · 11 036 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Jag säger/vet inget om det, har i andra produkter använt PEAK lifetime variant. Men här gick jag denna vägen. Tom blanda olika OEM glykoler är ajja bajja....galento skrev:
Det där har jag sett flera gånger i verkligheten, bla på flera VAG bilar, rostfärgad smet i kylaren.Tokslut skrev:
När man hällt i vanlig grön/blå glykol i bilar med röd långlife glykol.
Satan. Grejer till Jänkare var ju billigt förr, och ofta samma del till många modeller.Tokslut skrev:
Mins biltemakatologen för typ 20 år sen.
Termostat Chevrolet. Alla 54-
( 54- är en påhittad siffra för jag mins inte exakt, men det var nått liknande)
Det är väl än värre än så idag.
Första sökträffen:
"Det går inte att säga något generell om skillnaden på glykol baserat på färg (till exempel röd eller blå). Färgen är enbart ett tillsatsämne och ger ingen garanti gällande funktion eller kvalitet. Både blå och röda glykoler kan exempelvis vara produkter med hög eller låg kvalitet oberoende av sin färg"
https://aromdekor.se/sv/content/att... inte att säga,kvalitet oberoende av sin färg.
Första sökträffen:
"Det går inte att säga något generell om skillnaden på glykol baserat på färg (till exempel röd eller blå). Färgen är enbart ett tillsatsämne och ger ingen garanti gällande funktion eller kvalitet. Både blå och röda glykoler kan exempelvis vara produkter med hög eller låg kvalitet oberoende av sin färg"
https://aromdekor.se/sv/content/att... inte att säga,kvalitet oberoende av sin färg.
V8an kom 1955, så borde varit de årtalet. Håller medIsakare skrev:
Köpte en ministarter till Coroneten, där var det väl samma startmotor i typ 40-50 år, från 60- 2010 (samma här med siffrorna)Isakare skrev:
Ja, det var bättre förr, vi som varit med länge vet att det fanns grön och blå, etylen och propylen, båda gick att blanda utan problem.Tokslut skrev:Det är väl än värre än så idag.
Första sökträffen:
[länk] går inte att säga,kvalitet oberoende av sin färg.
Är detta ett fall där de flesta termostater ser likadana ut, men är annorlunda och passar bara specifika modeller?Tokslut skrev:
För den ser verkligen ut som en Saab termostat, en sån såg jag på autodoc för under 100kr, och olika för 100-200kr på maptun parts.