45 481 läst · 224 svar
45k läst
224 svar
Verisure byter basenheten
Det är nog väldigt ovanligt, har polis i släkten…Krokben skrev:
Bor du i någorlunda storstad så är det obefintligt vill jag påstå. Det är ju inte så att de kommer o tar fingeravtryck mm. Tror absolut inte det du nämner förekommer att de åker från en närliggande stad till en vanligt typ villainbrott.
Låter som en saga…
Varför kan man då köpa en kina mobil för 500kr som har LTE?Sjöolsa skrev:Det rör sig om ca 10-tals miljoner bilar i EU.
OM man skulle byta ut så handlar det om 100-tals miljarder i kostnad. I många bilar går det inte rent praktiskt/tekniskt för det behövs en annan antenn för 4G.
När det gäller eCall för bilar så så sent som 2018 sjösatte direktiven som endast innefattar 2G som krav. Biltillverkare har i brett hållt sig till det som varit mandatory, dvs 2G, då kostnaden för att ha 4G inkluderat är mycket högre och mer komplext, tillsammans med att voice-standarden för 4G (VoLTE) inte har kommit igång på ritkigt för IoT förrän sista året eller så, så hade ändå behövts mjukvaruuppdateringar för att få detta att fungera, efter en massiv verifikationsövning.
Totalt sett ett väldigt komplext och dyrt projekt. Nya direktiv på gång från EU, där 4G/5G är inkluderat.
Jag har inga källor att hänvisa till på internet, jag är i branschen.
För att de struntar i att betala patent och har en sämre implementation av 4G. Tex.F Fideliox skrev:
Och nu pratar vi om den cellulära modulen i bilen, så är det om den ska kosta 50 kronor eller 200 (om vi tittar några år tillbaks). Gånger 50 miljoner bilar så är det en slant.
Redigerat:
Och alla andra inbyggda system som är uppkopplade. System för positionering och körjournaler, larm hemma hos våra äldre (min mamma hade först ett som var kopplat på hemtelefonen, sen ett nytt 3G baserat som sen bygger ut ganska kort tid därefter), larm i hissar etc etc.M maxmsm skrev:
Vi har elektronisk körjournal i våra firmabilar, menar du att dessa blir verkningslösa nu och måste bytas ut?AndersPS skrev:
Beroende på vad ni har för system och om du är uppkopplat för att automatiskt rapporterat kan ni ju behöva byta någon komponent i det systemet.M maxmsm skrev:
Är det inbyggt i bilens system och den rapporterar och 2/3G kommer givetvis den funktionen att sluta fungera.
Det är en liten grej som sitter i OBD2-uttaget.AndersPS skrev:
Jag har Verisure men har inte hört något om uppgradering men är snart dags att kontakta dom och se om man kan få ner priset igen.
Jag har larmet mest för brandskyddet och det fungerar (råkade få igång den två gånger av misstag vid matlagning).
Att larmet går är ju bra för det skapar uppmärksamhet och speciellt när när man bor i ett bostadsområde där många pensionärer är hemma.
Att det kanske inte skrämmer bort tjuvar kanske stämmer en del men jag tror i alla fall att tjuven befinner sig kortare tid på plats om en siren går än det är helt tyst.
Jag har ju ett separat kamera system så får jag indikation att något händer hemma så kan man koppla upp sig och se vad det är. Har inte blivit uppringd (peppar peppar ta i trä) om inbrott men har med hjälp av övervakningssystemet hjälpt polisen när en person tog min cykel som satt låst utanför dörren.
Visst månadspriset är inte så billigt men har inte riktigt hittat något bra alternativ som man kan köpa och få installerad eller i alla fall installera själv om det är trådlöst.
Jag har larmet mest för brandskyddet och det fungerar (råkade få igång den två gånger av misstag vid matlagning).
Att larmet går är ju bra för det skapar uppmärksamhet och speciellt när när man bor i ett bostadsområde där många pensionärer är hemma.
Att det kanske inte skrämmer bort tjuvar kanske stämmer en del men jag tror i alla fall att tjuven befinner sig kortare tid på plats om en siren går än det är helt tyst.
Jag har ju ett separat kamera system så får jag indikation att något händer hemma så kan man koppla upp sig och se vad det är. Har inte blivit uppringd (peppar peppar ta i trä) om inbrott men har med hjälp av övervakningssystemet hjälpt polisen när en person tog min cykel som satt låst utanför dörren.
Visst månadspriset är inte så billigt men har inte riktigt hittat något bra alternativ som man kan köpa och få installerad eller i alla fall installera själv om det är trådlöst.
Ett av husen jag har och hur ut hade påhälsning.
Dom gick in genom en liten ruta i ytterdörren, i lilla hallen 1,5*1,5m kan röra sig utan att larmet går.
När dom gick utanför den så gick larmet och dom öppnad ett fönster stack direkt.
Nu var det här nog förmodligen varken påtända eller proffs tjuvar, troligen helgknarkare som var ute efter nåt lättsålt.
Dom gick in genom en liten ruta i ytterdörren, i lilla hallen 1,5*1,5m kan röra sig utan att larmet går.
När dom gick utanför den så gick larmet och dom öppnad ett fönster stack direkt.
Nu var det här nog förmodligen varken påtända eller proffs tjuvar, troligen helgknarkare som var ute efter nåt lättsålt.
Hej! Vi har oxå Garda alarm Powermaster o har nu fått hem uppgraderingsmodulen för 4G. Kostnad 3995kr. Har du köpt modulen någon annanstans? Den var så mycket billigare! Funkar den som den ska? Även vårt är friköpt.F Fideliox skrev: