mikethebik mikethebik skrev:
Demonterat den fortfarande väldigt fräscha Makro duschväggen med skjutdörrar och knackat bort alla klinkersplattor i duschutrymmet i tvättstugan och konstaterade att det läckt mellan klämring och brunn, spångolvet har börjat svälla och det är troligen orsaken till att fogarna har börjat släppa, vilket var det jag först reagerade på.
Skadan är begränsad till några decimeter runt brunnen och golvet ska ju ändå brytas upp för att byta brunnen.
Underifrån i källaren öppnade jag upp ett par decimeter ytterligare runt brunnen och det har börjat torka upp redan.
Bra tajming med torr inomhusluft också.

[bild]

Första tanken var att försöka rädda golvvärmeslingorna och göra en enklare renovering i själva dushutrymmet, men det blir nog som det brukar när jag börjar med något, riva ut rubbet och göra om alltsammans.

Ska hyra en Hilti för att bila bort klinkersen, satan vad dom sitter utanför själva duschen där det är mestadels torrt.
En reflektion också är att fukten kryper en hel del utanför det våta utrymmet genom fogar och via fixet.
Något att tänka på då ett klinkergolv absolut inte är tätt utan det är tätskiktet under som gör jobbet.

Nåja, det höll i 24 år så om det håller i minst den tiden när jag renoverat klart så är jag hyfsat gammal när det är dags för nästa gång...😂

Igår vid den här tiden hade jag ingen tanke på detta jobb, det ändrar sig fort ibland!
Ta det Hawaii, du hinner till nästa årliga dusch dvs inför julen 2024.
😉
 
Oskick Oskick skrev:
Ta det Hawaii, du hinner till nästa årliga dusch dvs inför julen 2024.
😉
Man kan väl inte duscha så ofta, varje millenieskifte räcker väl?
 
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Man kan väl inte duscha så ofta, varje millenieskifte räcker väl?
Ja gud, förlåt.
Det vart lite tankevurpa där 😅
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Bytte blandare och bottenventil på bidén. Tätade med lin för första gången och kommer nog ”aldrig” använda gängtejp igen.
 
  • Handfat med kran, kakelvägg, några vattendroppar, tång på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda och 10 till
  • Laddar…
3,5 år senare blev takfönstret inbyggt inomhus 🙌
Ett oupplyst rum med lutande tak, fönster, radiator, trägolv och gipsväggar. Pågående renovering eller bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum under renovering, takfönster, brädor på golvet, målningsutrustning och verktyg utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
Bilade en kanal mellan gillestugan och dotterns rum igår, kopplade ihop den med tilluften för kaminen och nu cirkulerar luften genom hennes rum från rummet där värmekällorna finns. Temperaturen steg från 15 grader till 18 grader den första natten.

Problemet i hennes rum är att elcentralen sitter i ytterväggen, det blir en rejäl köldbrygga när det blir riktigt kallt. Jag isolerar upp invändigt den dag hon flyttar (för då skall rummet renoveras upp). Det blir nog inom ett par år då hon står i bostadskö till studentboende.
 
  • Gilla
Kjell_G och 4 till
  • Laddar…
Jag bytte tre gamla eluttag från 1964 mot nya. Sedan löste jag mysteriet med säkring 7. Den visade sig gå till vad jag tror är huvudbrytaren för den gamla oljepannan. Bra, eftersom det ger oss en oanvänd säkringsplats.
Öppen elektrisk kopplingslåda på vägg med uttag och strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
S
Efter att spångolvet åkte på så har jag idag börjat regla vägg.
Det ska bli ett skafferi och en toalett.
Renoveringsarbete med träreglar, isoleringsskivor, verktyg och byggmaterial i ett oavslutat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusbyggarbetsplats med trästommar, presenningar, isolering och synliga ledningar. Oavslutat renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En fläta med vitlökar hängande på en OSB-vägg i ett under konstruktion eller renoverat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick hjälp av en UE idag som efter en stund mest körde sitt eget rejs med spillbitar. Han pratade om att bygga en båt.
Barn i skyddsglasögon leker med trä och verktyg inne i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Jiji och 22 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Efter att spångolvet åkte på så har jag idag börjat regla vägg.
Det ska bli ett skafferi och en toalett.
[bild][bild][bild]

Fick hjälp av en UE idag som efter en stund mest körde sitt eget rejs med spillbitar. Han pratade om att bygga en båt.
[bild]

Är rummet hemsökt med tanke på vitlökarna?
 
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
U
Håller ju på att renovera övervåningen så tyckte att det är lite onödigt att värma upp. Man arbetar sig ju ändå varm.

Men fick ta och sätta upp lite provisoriska elradiatorer till slut ändå. Är 6 grader inne och -12 ute.
Fönster med kondens och isbildning, kallt utomhus, tecken på dålig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt fönster, skalad färg, radiator, renoveringsbehov, skadad vägg, synligt träverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
S
A atomlab skrev:
Är rummet hemsökt med tanke på vitlökarna?
Äntligen någon som reagerar. 😁

När man behöver en liten energiboost i bygget så kan man ta sig en klyfta.

Skämt åsido så vill vi inte spika upp en vitlöksfläta på de nya, fina väggarna i köket i väntan på skafferiet.

Förra julen var det lite julgardiner på samma plats.

Vitlöksknippen och körsbärstomater hänger på en träskiva. Fönster och julstjärna inne i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
BengtH och 4 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Äntligen någon som reagerar. 😁

När man behöver en liten energiboost i bygget så kan man ta sig en klyfta.

Skämt åsido så vill vi inte spika upp en vitlöksfläta på de nya, fina väggarna i köket i väntan på skafferiet.

Förra julen var det lite julgardiner på samma plats.

[bild]
Drak Ulla får nog stryka den adressen på turnén sen 😂
 
Tinat vattenrör med dammsugaren tejpad mot RiR. Har varit förvånad över att rören som ligger i ytterväggen med för lite isolering inte har fryst. Förmodligen bara en tillfällighet av att det har använts precis så att det inte har lyckats frysa förrens idag när det bara var -7 🤥
Ett skelett av byggkonstruktion, synligt isoleringsmaterial, rör och kablar, tecken på renovering eller byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Även jag har tinat vattenrör.

I avsaknad av RiR så blev det att koppla loss rören i diskbänkskåpet suga upp ofruset vattnet, hälla i kokande, låta stå en stund och sedan repetera 10-15 gånger.

Löste väl upp 2-3cm varje gång.

Därefter en medvetandegörande samtal med hyresgästena om att man inte kan ha minusgrader i källaren.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Omfattande renovering, obeboeligt rum, tomma väggar, byggmaterial, trägolv, fönster, stegpall och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satt nytt innertak efter att ha rivit ner spänntaket, byggt grunden för den nya garderoben.

Så det tar sig...
 
  • Gilla
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.