Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag ser vad du skriver, men det står ju inget uttryckligen om garantiärenden. Ett garantiärende är ju lite av att upprätthålla ett "status quo" på samma sätt som att använda en redan installerad box?
Men eftersom alla boxar måste skickas tillbaka till Easee så finns inga boxar att byta med.
Boxen måste installeras av en elektriker, och detta får elektrikern inte göra eftersom boxen inte får installeras.
 
D Dilato skrev:
Men eftersom alla boxar måste skickas tillbaka till Easee så finns inga boxar att byta med.
Boxen måste installeras av en elektriker, och detta får elektrikern inte göra eftersom boxen inte får installeras.
Boxarna ligger garanterat kvar i samma hylla hos grossist/åf/elfirmor, men väl markerade med försäljningsförbud. Många tillverkare har sina lager ute hos grossister och åf. De ”säljs” till grossisten först när de plockas ut från hyllan och skickas till detaljisten..
Det viktigaste är att de är borttagna från marknaden.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Men jag har ju inte köpt boxen av tillverkaren, jag köpte box och installation av Skårebo.
Hursomhelst, vad gör jag nu? Mailar skårebo och ber dem sätta in en jordfelsbrytare eller vad?
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Boxarna ligger garanterat kvar i samma hylla hos grossist/åf/elfirmor, men väl markerade med försäljningsförbud. Många tillverkare har sina lager ute hos grossister och åf. De ”säljs” till grossisten först när de plockas ut från hyllan och skickas till detaljisten..
Det viktigaste är att de är borttagna från marknaden.
Dom ska uttryckligen skickas tillbaka, att låta dom ligga på hyllan någonstans är inte tillräckligt.

Föreläggande om återtagande av laddboxar​

Elsäkerhetsverket har igår, den 25 oktober 2023, skickat ett föreläggande till Easee om att de ska komma in med detaljerad information om hur återtaget av laddboxar från återförsäljare går. Hur många boxar har tagits tillbaka, hur har man hanterat dessa laddboxar samt sitt eget återstående lager är frågor som vi vill ha svar på. Elsäkerhetsverket vill också ta del av den plan för återtagande som de utlovat till sina återförsäljare i ett brev som gick ut till dem kort efter beslutet fattades.

Easee har tre veckor från mottagardatumet på sig att redovisa hur de genomfört återtaget.
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2023/detta-hander-i-easee-arendet/
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Jo, jag läste detta också och tänkte på hur det många gånger går till med varuflöden. Bara kostnaderna för retur av alla laddboxar till en centralt lager hade nog sänkt Easee.
Det ena utesluter inte det andra, men det nog är ointressant för slutkund.
 
Nissens
R Rolle85 skrev:
Men jag har ju inte köpt boxen av tillverkaren, jag köpte box och installation av Skårebo.
Hursomhelst, vad gör jag nu? Mailar skårebo och ber dem sätta in en jordfelsbrytare eller vad?
Varför skall du göra något?
ESV och Easee jobbar ju på en lösning, det är ingen mening med att göra något alls innan de är klara. Tycker du att det känns bättre så kan du ju installera en JFB, men det finns inget krav på det idag för redan installerade laddboxar.
 
Nissens Nissens skrev:
Varför skall du göra något?
ESV och Easee jobbar ju på en lösning, det är ingen mening med att göra något alls innan de är klara. Tycker du att det känns bättre så kan du ju installera en JFB, men det finns inget krav på det idag för redan installerade laddboxar.
Det där är en intressant sidodiskussion, upphävs kravet på separat jordfelsbrytare av rätt typ när tillverkaren av boxen påstår att det inte behövs, trots att tillverkaren inte kunnat påvisa det vid senare kontroll av påståendet ?🤔😉
Om det är ok att köra vidare ändå så betyder det väl att kravet egentligen är onödigt.
 
Så jag ska bara släppa Arns meddelande och släppa allt nu?
 
R Rolle85 skrev:
Så jag ska bara släppa Arns meddelande och släppa allt nu?
Ja, det finns väl inte mycket annat att göra.

Du har en laddbox som är så farlig att den inte får säljas, men så ofarlig att den får användas utan inskränkning.🙃
 
Ingen har visat varken att den är farlig eller att den är säker. För att få sälja något måste man visa att det är säkert.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ingen har visat varken att den är farlig eller att den är säker. För att få sälja något måste man visa att det är säkert.
Man måste inte visa att den är säker, det räcker att man påstår att den är säker, men det betyder inte att den är det.😇
 
Nissens
R Rolle85 skrev:
Så jag ska bara släppa Arns meddelande och släppa allt nu?
Varför skall du göra något?
 
Nissens
D Dilato skrev:
Det där är en intressant sidodiskussion, upphävs kravet på separat jordfelsbrytare av rätt typ när tillverkaren av boxen påstår att det inte behövs, trots att tillverkaren inte kunnat påvisa det vid senare kontroll av påståendet ?🤔😉
Om det är ok att köra vidare ändå så betyder det väl att kravet egentligen är onödigt.
Nja, ESV har ju ålagt Easee att ta fram ett åtgärdsprogram. I väntan på att det är genomarbetat så händer nog inte så mycket. Men blir inget godkänt åtgärdsprogram framtaget och genomfört så kan det nog bli beslut om användningsförbud tex.
Men där är vi ju inte ännu.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Hur fungerar det med garantier/reparationer om en box går sönder när inga boxar finns att byta med nu när alla lagerboxar är återkallade tillbaka till tillverkaren och får inte lämnas ut på marknaden?

Eller är det så fantastiskt att ingen box gått sönder?
Jag fick min utbytt i somras då den gått sönder. Fick via Tibber välja om jag skulle få en Zaptec eller vänta på den nya Easee istället. Valde dock en Zaptec även om jag måste säga att Easeen faktiskt var bättre. Då hade dock inte den "nya" Easeen kommit heller och ville ju inte vara utan så länge.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
J Jensa86 skrev:
Jag fick min utbytt i somras då den gått sönder. Fick via Tibber välja om jag skulle få en Zaptec eller vänta på den nya Easee istället. Valde dock en Zaptec även om jag måste säga att Easeen faktiskt var bättre. Då hade dock inte den "nya" Easeen kommit heller och ville ju inte vara utan så länge.
Bra att veta!

Tänkt själv också att hur blir det med garantier om boxen går sönder.

Med andra ord ger Tibber en annan box.
Det är ju bra!

Surt om man hamnar i sådant läge att ARN bara skyller på tillverkaren och tillverkaren sen skiter i allt eller tom konkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.