14 607 läst · 260 svar
15k läst
260 svar
Nollenergi Attefall. Hur skulle ni gjort?
Det kan ju vara en rolig räkneuppgift för den som duger till. Jag gör inte det men gissar att du kommer att gå back på grund av att du kyler huset mer än du sparar.Ulltand skrev:Det är det som är grejen men att bygga in kylskåpet i väggen. Isoleringen på sidorna finna ju redan i väggen!
Dörren är ju som ett vanligt kylskåp, 6 C på insidan och rumstemperatur på utsidan.
Baksidan mot ytterväggen är den som ger fri kyla december till april.
Under sommarhalvåret att finns det god tillgång på elenergi från solcellerna på taket att köra kylskåpet på kompressorkyla.
Kombislåp med en kompressor går definitivt bort med denna lösning om du ska ha kallat i frysen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 704 inlägg
Vill man göra det vettigare vore att ställa skåpet framför friskluftsventilen eller bygga ett skafferi med ventiler så man kan stänga.
Kul med passiv kylning. Men det kräver en del jobb för att det ska bli bra. Krångel för att spara 100kWh per år
Kul med passiv kylning. Men det kräver en del jobb för att det ska bli bra. Krångel för att spara 100kWh per år
Intressant projekt och tråd!
Om man vänder på steken och utgår från ett modulhus i attefallsstorlek med braskamin och solpaneler, hur skulle det stå sig ”off grid” och hur skulle prestandan kunna optimeras utan att man behöver designa något väldigt komplext eller skräddarsytt?
Om man vänder på steken och utgår från ett modulhus i attefallsstorlek med braskamin och solpaneler, hur skulle det stå sig ”off grid” och hur skulle prestandan kunna optimeras utan att man behöver designa något väldigt komplext eller skräddarsytt?
Jag skulle börja med att rita in en källare, ska man spara energi och få ett jämnt inomhus klimat så är det en bra lösning. Dubblar dessutom ytan.
Sen orientera huset med långsidorna mot söder och norr.
Små fönster och förvaring på norrväggen.
Stora fönster på söderväggen men med ett skärmtak över för att minska solvärmen på sommaren. Gärna en temperatur- och solstyrd markis.
En häck eller genomsläppligt plank på norrsidan och ett träd på östsidan.
Sen börja fundera på uppvärmning och isolering.
Sen orientera huset med långsidorna mot söder och norr.
Små fönster och förvaring på norrväggen.
Stora fönster på söderväggen men med ett skärmtak över för att minska solvärmen på sommaren. Gärna en temperatur- och solstyrd markis.
En häck eller genomsläppligt plank på norrsidan och ett träd på östsidan.
Sen börja fundera på uppvärmning och isolering.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 704 inlägg
Får dåliga vibbar från den sidan. Kanske bara dåligt strukturerad. Men inget avancerat där. PIR skivor med pålimmade ytskikt
Samma här. Tyckte språket var undermåligt. Lite som att det skulle vara översatt.Johannes Carlsson skrev:
Bolaget omsatte nio miljoner förra året, så något måste dom ha sålt. Knappast några större hallar.
Om man inte är styrd av Attefallsreglerna vad gäller höjd tänker jag att det vore enkelt att välja ett modulhus/prefabhus i önskad storlek och vid montaget lägga på en halvmeter extra isolering på taket. Har man valt platta på mark eller källare kan man ju lätt lägga nån extra dm isolering under betong golvet också.Genaugenau skrev:
PU skum isolering ? 😅 Isolerade precis vårat attefallshus med det 👍 Har 120 reglar 10-11 cm isolering i vägg och tak.Ulltand skrev:Har börjat fundera på att bygga ett nollenergihus i Attefallsformat. Det skulle försvinna en hel del golvyta med 50 cm väggisolering men kanske 20 kvm kvar inne och så ett loft på 10 kvm. Taket kunde bli ett pulpet integrerat solcellstak. Takisoleringen kan bli ett problem med den begränsande bygghöjden om man vill ha loft? Med fönster med u-värden ner mot 0.7 borde man kunna få till en ljus byggnad som inte behöver så mycket el till belysning. Värmekällan i ett så litet hus borde bli bäst med en LLVP. Behovsstyrd ventilation av det udda formatet som växlar till och frånluft i samma kanal med lagringsmedia för värmeenrgi. Man vill ju ha en eldstad om man har tomt med massa träd men det får man väl inte tillgodoräkna i kalkylen tänker jag?
Inte läst igenom hela tråden men känns som många ger råden om att olika materialval etc.
Men jag har byggt väldigt många passivhuv genom åren.
Det viktigaste är hur man konstruerar dessa, så man tänker till i minsta detalj.
sedan kan man använda vanliga byggmaterial som mineralull, träreglar osv.
undvik geometriska köldbryggor, indragna bjälklag ,kontinuerliga isolerskikt,runda former, bygg väggar i flera skikt skilda från varandra, så lite fönster som möjligt så du uppfyller kraven endast, fönster indragna i fasaden. extremt noga med plasten, manschetter och tejp överallt, provtryck innan monterar skivor, inga balkonger eller liknande, slitsade reglar, korrekt hörnkonstruktioner (görs sällan), överisolera karmar, höj upp takfoten, separera kantbalk från bottenplatta, tjälisolering, använda alltid intermittent infästningar, Stora taksprång, värmeåtervinning, solenergi gärna hybridenergi, luftslussar
återigen är plasten/tätheten extremt viktigt kan inte nog poängtera det
sedan ska man ha med sig det är inte bara fördelar att bo i ett passivhus.
Det finns många nackdelar som man ska veta om och det passar verkligen inte alla.
Sedan verkar det som många inte vet vad ett passivhus är, det innebär inte att det förbrukar noll?
Utan passivhus är en standard i Europa som är tydligt definierad med flera parametrar så man kan få sin byggnad certifierad.
Tex:
Klimatzon 3: 30 kWh/m2
U-värdet max: 0,9 W/m2C°
Täthetskraven: max 0,3 l/s och m2
osv...
Men jag har byggt väldigt många passivhuv genom åren.
Det viktigaste är hur man konstruerar dessa, så man tänker till i minsta detalj.
sedan kan man använda vanliga byggmaterial som mineralull, träreglar osv.
undvik geometriska köldbryggor, indragna bjälklag ,kontinuerliga isolerskikt,runda former, bygg väggar i flera skikt skilda från varandra, så lite fönster som möjligt så du uppfyller kraven endast, fönster indragna i fasaden. extremt noga med plasten, manschetter och tejp överallt, provtryck innan monterar skivor, inga balkonger eller liknande, slitsade reglar, korrekt hörnkonstruktioner (görs sällan), överisolera karmar, höj upp takfoten, separera kantbalk från bottenplatta, tjälisolering, använda alltid intermittent infästningar, Stora taksprång, värmeåtervinning, solenergi gärna hybridenergi, luftslussar
återigen är plasten/tätheten extremt viktigt kan inte nog poängtera det
sedan ska man ha med sig det är inte bara fördelar att bo i ett passivhus.
Det finns många nackdelar som man ska veta om och det passar verkligen inte alla.
Sedan verkar det som många inte vet vad ett passivhus är, det innebär inte att det förbrukar noll?
Utan passivhus är en standard i Europa som är tydligt definierad med flera parametrar så man kan få sin byggnad certifierad.
Tex:
Klimatzon 3: 30 kWh/m2
U-värdet max: 0,9 W/m2C°
Täthetskraven: max 0,3 l/s och m2
osv...
Hej och välkommen till forumet @oliven1O oliven1 skrev:
Jag rekomenderar att du läser igenom tråden, eller åtminstånde trådstarten och TS egna inlägg, om du gör det ser du att det är ett Nollenergihus med traditionell uppvärmning som TS funderar på, inget passivhus.
Jag skulle tillskillnad från oliven1 rekomendera kontinuerliga isolerskikt, det är ett bra och enkelt sätt att minska köldbryggor.
Va?F fribygg skrev:Hej och välkommen till forumet @oliven1
Jag rekomenderar att du läser igenom tråden, eller åtminstånde trådstarten och TS egna inlägg, om du gör det ser du att det är ett Nollenergihus med traditionell uppvärmning som TS funderar på, inget passivhus.
Jag skulle tillskillnad från oliven1 rekomendera kontinuerliga isolerskikt, det är ett bra och enkelt sätt att minska köldbryggor.
Om man ska bygga nollenergihus eller plusenergihus är det destoviktigare att bygga enligt det jag skrivit.
jag skrev ju uttryckligen att man ska ha kontinuerliga isolerskikt, skrev det till och med ett par gånger.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 704 inlägg
Njae. Så kritiskt är det inte. Ett lågeregihus med solceller blir ju med lätt plusenergi.
Men håller med i övrigt att det är viktigt att bygga ett genomtänkt klimatskal med minimala köldbryggor.
Men håller med i övrigt att det är viktigt att bygga ett genomtänkt klimatskal med minimala köldbryggor.