E frennn skrev:
Det beror på vad man vill uppnå, ska det vara passivhus har jag svårt att se att det skulle funka med standarddörr.
Vad menar du med centraliserad huslayout och hur gör man det med ett attefallshus?
Klart onödigt att gå på en standarddörr (U=1,2 typ) om inte annat när det finns bättre. Man kan ju också bygga vindfång och sluss.

Centraliserad layout är bara så att man får mest användbar golvyta inne i förhållande till hur många kvadratmeter golv/tak/vägg det blir. I princip en kub, men det kan vara svårt att utnyttja bredden optimalt om den blir över en viss storlek.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om du hängt med i tråden hade du haft koll på att vi pratar om en bärande timmervägg på mur utvändigt och invändig isolering.
Sen välter den inte vid storm oavsett. Det beror på utformning och total massa. Har du tätt mot botten finns det inte mycket vinden kan få lyft från. Det är inte en husvagn vi pratar om
Jag har inte häng med i tråden alls men det är en tveksam grundläggningsmetod oavsett.
 
W witten skrev:
Jag har inte häng med i tråden alls men det är en tveksam grundläggningsmetod oavsett.
Det är inte grundläggning för byggnaden utan mer ett flytande innergolv. Det är inte konstigt på något vis då det är samma grundprincip som en frikopplad platta, bara att plattan är en träkonstruktion istället för betong.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Förenklad skiss av träramkonstruktion för hus, som visar stolpar, balkar och takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trycker tåden behöver lite bilder för diskussionen
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Klart onödigt att gå på en standarddörr (U=1,2 typ) om inte annat när det finns bättre. Man kan ju också bygga vindfång och sluss.

Centraliserad layout är bara så att man får mest användbar golvyta inne i förhållande till hur många kvadratmeter golv/tak/vägg det blir. I princip en kub, men det kan vara svårt att utnyttja bredden optimalt om den blir över en viss storlek.
Bygga vindfång i ett attefallshus, på vilket sätt hjälper det? Syftet med vindfång är att mota bort kall uteluft när dörrar öppnar och stängs ofta, inte att kompensera för en sämre dörr. Klimatskalsgränsen går ändå vid ytterdörren

Jaha, du menar formfaktor. Ja det är såklart viktigt men ett attefallshus har vanligtvis redan bara fyra hörn så någon förbättring som skulle kompensera för en sämre dörr har jag svårt att se är möjlig.
 
E frennn skrev:
Bygga vindfång i ett attefallshus, på vilket sätt hjälper det? Syftet med vindfång är att mota bort kall uteluft när dörrar öppnar och stängs ofta, inte att kompensera för en sämre dörr. Klimatskalsgränsen går ändå vid ytterdörren

Jaha, du menar formfaktor. Ja det är såklart viktigt men ett attefallshus har vanligtvis redan bara fyra hörn så någon förbättring som skulle kompensera för en sämre dörr har jag svårt att se är möjlig.
Absolut.

Vindfång miskar kylfaktorn runt området som får mer stillastående luft. Nu är det superenkelt att isolera en ytterdörr så kanske ett dumt exempel. Man bör ju ha vindfång oavsett och en sluss är inte dumt t.ex. en oupvärmd hall/uterum

Taköverhäng minskar också nattutstrålningen, märks tydligt om man kollar på kondens/frost på utsidan av energisnåla fönster eller ställer bilen i en carport. Kanske inte gör så mycket på totalen, jag har aldrig mätt
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.