När det gäller ftx är det även maximala flöden som anges, utan kunskap om verkningsgraden vid lägre flöden går det att sätts ner hastigheten på motorn oerhört. Det ger både en tyst drift,och möjlighet att forcera ventilationen vid dusch eller matlagning.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
jag
I igelkotten82 skrev:
Pax Eos FTX har jag tittat på i samband med Attefallshus. Dock ingen praktisk erfarenhet av det men på pappret verkar det lagom stort.
Systemen med keramiskt batteri och växelvis riktning på luften har jag hört inte ska funka så bra och dessutom innebära två sådana i ett badrum vilket gör kostnaden ganska hög.
jag har oxå rekommenderat eos till attefallsbyggare, sedan om dom sätter in dom eller inte....

och jag har även en kontakt som installerat 2 blueberg(eller liknande namn) mini ftx...., alternativet var ingen ventilation i ett tätt hus... så ja... lite frisk luft ger det ju och det skall ju behålla lite värmeenergi... så.. bättre än inget enligt mig
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag har en EOS i garaget. Jag skulle inte direkt rekommendera den till ett litet bostadshus då den låter rätt mycket. Bättre då med något litet kombiagg typ sådant som brukar sitta i köksfläkt.

Funktionen hos EOS agget är annars mycket bra!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle inte isolera 50 cm i väggarna. Vi har 32 cm i vårt hus på drygt 160 m2 och energiåtgång för uppvärmning är ca 4000 kWh per år. Förvisso med bergvärme men i norra Sverige.

Ska man av någon anledning dra det till absurdum skulle jag (som redan påtalats) se efter allternativa material.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Jag skulle inte isolera 50 cm i väggarna. Vi har 32 cm i vårt hus på drygt 160 m2 och energiåtgång för uppvärmning är ca 4000 kWh per år. Förvisso med bergvärme men i norra Sverige.

Ska man av någon anledning dra det till absurdum skulle jag (som redan påtalats) se efter allternativa material.
Det bör stå i proportion till kostnaden. PIR skivor är dyrare än motsvarande isolervärde med glasull.

Jag har 50cm väggar med isocell lösull, fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det bör stå i proportion till kostnaden. PIR skivor är dyrare än motsvarande isolervärde med glasull.

Jag har 50cm väggar med isocell lösull, fungerar utmärkt.
Är det någon variant av Cellulosa? I sådana fall har vi liknande lösning, men olika tjocklek.

Utöver kostnaden måste man ju väga in hur mycket boyta som blir kvar. Man får kanske räkna på det men jag har svårt att se att 50 cm går att motivera när man bygger attefallshus.
 
Man kunde bygga in ett skafferi/kylskåp i isoleringen i norrläge. Fri kyla december till april.

Kylskåpet skulle ha förångarsidan på sidan för att dra full nytta av gratiskylan från fasadsidan bak.

Reglerproblem finns men lösbara. Hur löser man dem bäst?
 
N nybyggarn3 skrev:
Är det någon variant av Cellulosa? I sådana fall har vi liknande lösning, men olika tjocklek.

Utöver kostnaden måste man ju väga in hur mycket boyta som blir kvar. Man får kanske räkna på det men jag har svårt att se att 50 cm går att motivera när man bygger attefallshus.
Cellulosa, återvunnet tidningspapper

På attefallshus aldrig. Men om det är en stuga bara utan begränsning på ytan alltså
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Man kunde bygga in ett skafferi/kylskåp i isoleringen i norrläge. Fri kyla december till april.

Kylskåpet skulle ha förångarsidan på sidan för att dra full nytta av gratiskylan från fasadsidan bak.

Reglerproblem finns men lösbara. Hur löser man dem bäst?
Ställ ett skåp utanför dörren istället för att göra köldbryggor.
En kyl/frys drar under 200kWh per år
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ställ ett skåp utanför dörren istället för att göra köldbryggor.
En kyl/frys drar under 200kWh per år
Det är opraktisk att ha kylskåpet ute ;)

Och köldbryggor blir det inte om man bygger detta som jag sa. Full isolering i kylskåpsdörren.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Cellulosa, återvunnet tidningspapper

På attefallshus aldrig. Men om det är en stuga bara utan begränsning på ytan alltså
Intressant. Då har vi nog exakt samma isolering.

Kan man verkligen spar jättemånga kronor på de sista tjugo centimeterna i vägg? Jag får för mig att en stor del av våra 4000 kvh ryker uppåt, neråt, genom fönster och ventilation.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det är opraktisk att ha kylskåpet ute ;)

Och köldbryggor blir det inte om man bygger detta som jag sa. Full isolering i kylskåpsdörren.
Ska huset inte vara anslutet till elnätet?
 
N nybyggarn3 skrev:
Intressant. Då har vi nog exakt samma isolering.

Kan man verkligen spar jättemånga kronor på de sista tjugo centimeterna i vägg? Jag får för mig att en stor del av våra 4000 kvh ryker uppåt, neråt, genom fönster och ventilation.
Värmepumpen har ju ett cop på minst 4 så det är ju runt 16000kWh i energiläckage.

Mina väggar är byggda med lättbalk så det är 15cm tjockare masonitskiva, och mer lösull. Inte dramatiskt mycket dyrare.

Fönster spelar absolut roll, taket och golvet bör ju vara motsvarande väggen.
Sen små saker som vindfälla runt dörrar och så ger en del.
Välisolerade hus kan dessutom ha lägre innertemperatur med bibehållen komfort
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det är opraktisk att ha kylskåpet ute ;)

Och köldbryggor blir det inte om man bygger detta som jag sa. Full isolering i kylskåpsdörren.
Absolut, men känns som det är att be om problem. Krångla inte till det
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Värmepumpen har ju ett cop på minst 4 så det är ju runt 16000kWh i energiläckage.

Mina väggar är byggda med lättbalk så det är 15cm tjockare masonitskiva, och mer lösull. Inte dramatiskt mycket dyrare.

Fönster spelar absolut roll, taket och golvet bör ju vara motsvarande väggen.
Sen små saker som vindfälla runt dörrar och så ger en del.
Välisolerade hus kan dessutom ha lägre innertemperatur med bibehållen komfort
Kul att höra. Vi byggde också med lättbalk, fast 300mm. Fantastisk system och dessutom prisvärt.

16000 låter ju mer men frågan är hur mycket som skulle sparas med 20 cm till i väggarna. Man värmer ju sällan med direktverkande el nu förtiden. Luft-luf är kanske rimligt i ett attefallshus. Om det finns el alltså.

Jag gissar att TS kan spara några hundra kwh per år på att öka isolering från 300 till 500 mm. Men nån som duger till det får gärna räkna på det.

Men i övrigt tycker jag att du har ett bra koncept:)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.