61 343 läst · 1 022 svar
61k läst
1,0k svar
Om att resa med en elbil
Jag är helt klart för att undvika provocerande namn och uttryck (förstår exempelvis inte varför det ska vara så svårt att säga chokladboll), så om fossil-bil är ett sådant så ska jag fundera på vad jag kan skriva/säga istället.S Skopan skrev:Jag skulle gissa att det också finns de som tror att fossilbil är en hyfsat neutral term för bilar byggda för att drivas med fossila drivmedel, dvs bensin- eller dieselbilar. Men det bör alltså undvikas eftersom det kan uppfattas nedsättande, förstår jag.
"Bensin-/dieselbilar" är väl det kompaktaste sättet att tala om dessa bilar. Skriver man BD-bilar så tror väl de gamla rävarna här att man menar bilar från Norrbotten.
ICE är inte ett bra alternativ för det är det många som inte skulle förstå. "bensin/diesel" kanske det får bli, även om det känns mer krystat.
Jag har inga som helst problem med det ordet och har själv använt det i ett antal inlägg bara idag. Om det uppfattas provocerande tror jag mest handlar om hur det används, inte om ordet i sig. Men vill man ha något annat fungerar kanske "en bil med traditionell motor"?R RoAd skrev:
Eftersom det i framtiden kan bli aktuellt mig, främst pga politiker och lagstiftare går mot att göra livet mycket surt för bensin- och dieselförare, så är frågan intressant för mig.Nötegårdsgubben skrev:
Detta i kombination med att elbilsanvändare (i forum etc) regelmässigt idiotförklarar kritiker i allmänhet och de med dåliga erfarenheter i synnerhet.
Allt med inga eller dåliga argument.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 999 inlägg
Grattis, du är precis målgruppen för denna artikel. De som inte vill ha en elbil och behöver argument för att slippa.TRJBerg skrev:Eftersom det i framtiden kan bli aktuellt mig, främst pga politiker och lagstiftare går mot att göra livet mycket surt för bensin- och dieselförare, så är frågan intressant för mig.
Detta i kombination med att elbilsanvändare (i forum etc) regelmässigt idiotförklarar kritiker i allmänhet och de med dåliga erfarenheter i synnerhet.
Allt med inga eller dåliga argument.
Jag rekommenderar istället artiklarna "hur får jag det att funka med elbil" och utifrån dem göra dig en bedömning om det funkar som du vill.
Tack för konfirmation.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 999 inlägg
När du säger det minns jag nog också en del gnäll. Men detta handlade väl i princip bara om att man tyckte att det blev en onödig och rätt stor extrakostnad för något som inte uppfattades ge nytta?useless skrev:
Men visst fanns det väl bilar (motorer) som inte mådde bra av blyfritt? Sen fanns det väl en massa fördomar också.useless skrev:
Jag har kört "fossilbil" sen jag var 18, innan moppe.
Jag har kvar några gamla veteranbilar, min moppe och en bruks-volvo. Så jag kör både och.
Jag blir irriterad när de som inte har någon erfarenhet från elbilar säger att de är fåniga, dåliga, "greta", MP osv. Utan att själv ha provat. De flesta (jag kan nog säga alla) jag känner som gått över till elbil tycker det i stort är en positiv upplevelse. Men visst, är man en early adaptor som ser möjligheter är det nog lättare än om man är konservativ teknikmotståndare. Jag kör som sagt bara vardagskörningen i elbil.
Om man kör elbil både lång och kortresor och får vänta på laddning vid något tillfälle så tror jag faktiskt det går jämnt upp med tiden man har stannat och tankat med en bensinbil. Skillnaden är väl att laddningen tar något längre tid än att tanka just den gången och det kanske var ovälkommet att ta en längre paus just då.
Jag tror att det är en nödvändig omställning och ett nödvändligt teknikssifte. Liksom det var att gå till inspruning, katalysator, tvång på bälten och vinterdäck. Tekniken är långt ifrån färdigutvecklad, så det finns ett antal saker som behöver förbättras.
När jag var liten hade mina föräldrar en gammal "fenmerca" med dieselmotor, var nog sista årsmodellen, 69 tror jag. Jag minns en långresa till Åre, jag var väl i 5-6 årsåldern, vi hade jättesvårt att hitta en öppen mack där det fanns diesel. Jag tror det var för att det mest var bönder och lastbilar som körde på diesel. Nu behöver nog ingen oroa sig för att hitta en dieselpump som går att betala med vanligt kort på...
Jag har kvar några gamla veteranbilar, min moppe och en bruks-volvo. Så jag kör både och.
Jag blir irriterad när de som inte har någon erfarenhet från elbilar säger att de är fåniga, dåliga, "greta", MP osv. Utan att själv ha provat. De flesta (jag kan nog säga alla) jag känner som gått över till elbil tycker det i stort är en positiv upplevelse. Men visst, är man en early adaptor som ser möjligheter är det nog lättare än om man är konservativ teknikmotståndare. Jag kör som sagt bara vardagskörningen i elbil.
Om man kör elbil både lång och kortresor och får vänta på laddning vid något tillfälle så tror jag faktiskt det går jämnt upp med tiden man har stannat och tankat med en bensinbil. Skillnaden är väl att laddningen tar något längre tid än att tanka just den gången och det kanske var ovälkommet att ta en längre paus just då.
Jag tror att det är en nödvändig omställning och ett nödvändligt teknikssifte. Liksom det var att gå till inspruning, katalysator, tvång på bälten och vinterdäck. Tekniken är långt ifrån färdigutvecklad, så det finns ett antal saker som behöver förbättras.
När jag var liten hade mina föräldrar en gammal "fenmerca" med dieselmotor, var nog sista årsmodellen, 69 tror jag. Jag minns en långresa till Åre, jag var väl i 5-6 årsåldern, vi hade jättesvårt att hitta en öppen mack där det fanns diesel. Jag tror det var för att det mest var bönder och lastbilar som körde på diesel. Nu behöver nog ingen oroa sig för att hitta en dieselpump som går att betala med vanligt kort på...
Det kanske var lokalt i dina kretsar, generellt var varken katalysator eller blyfri bensin någon större snackis… det var lite debatt om att gamla förbränningsmotorer skulle behöva tillsatser i bensinen. Katalysatorerna var det inte heller mycket snack om.useless skrev:Jag minns att det var en del gnäll när det infördes. Katalysatorn innehöll jättedyr platina och skulle bara hålla några år. Ingen vettig människa köpte en ny bil om den hade katalysator.
Samma sak med blyfri bensin. Motorn skulle inte få samma smörjning och skära ihop inom kort. De som tankade blyfritt utan att hälla i en flaska bensintillsats var idioter och skulle hängas ut så inte deras begagnade bil hamnade i någon stackars ovetandes händer.
Absolut, ventilerna tror jag det var. Ventilsätena behövde vara tillräckligt hårda... Det är nog främst veteranbilar som hade det problemet... Alla bilar med aluminiumtopp tror jag oftast har hårdmetallsäten. Det är väl rätt länge sen gjutjärnstoppar försvann? Fast när blyfri bensin kom kanske det fanns några sådana ute på vägaran....Alfredo skrev:
Men varför ska man försöka få det att funka med en viss motortyp? Man väljer väl den framdrivningsmetod som ger en själv mest nytta för pengarna? Det finns väl ändå inget egenvärde med en viss motortyp?13th Marine skrev:
Jag har exempelvis aldrig ägt en diesel. Det har inget som helst att göra med att jag föraktar dieselbilar utan handlar bara om att jag aldrig har uppfattat det som ett fördelaktigt alternativ utan därför alltid valt bensindrivna bilar. Med ett annat "körmönster" hade jag högst troligt gjort andra val.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 866 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 866 inlägg
Blir alltid lika förvånad av den här typen av sensationsjournalistik. Att långresa med elbil kräver lite planering är väl ändå känt sedan länge och är något som t.o.m. bilhandlarna varnar för när man köper en elbil. Att då bara ge sig iväg utan att planera är ju bara idiotiskt. Lägger man istället några minuter på att innan man åker planera sin rutt, titta vilka laddnätverk som verkar finnas där man planerar stanna och ladda ner apparna till dessa innan man åker behöver det inte vara så krångligt. Är det lite krångligare än att åka med en traditionell bil, ja, är det ett så stort problem att det inte är värt att köpa elbil på grund av det, nej.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 495 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 495 inlägg
Rätt många bilar fick både lägre motoreffekt och högre förbrukning med katalysator, så det var en hel del diskussioner kring det.Alfredo skrev:
En bekant som var väldigt prismedveten körde första generationen Nissan Micra (köpt ny). Drog 0,4 med hans körning till jobbet som ändå var rätt mycket kallkörning (2*2 mil knappt). När det var dags att byta och han trodde han fick en bättre bil med nyare Micra med katalysator så fick han en chock, då den nya omöjligt gick att köra under 0,65.
Väldigt stor skillnad som delades av en hel del andra bilar vid den tiden, särskilt billigare modeller med "elektronisk" förgasare och inte separat insprutning för varje cylinder. Köpte själv min första bil vid den tiden, en BMW 318iS som hade både en nykonstruerad motor (inte den urgamla M10 som annars alltid satt i BMW med fyror) och katalysator. Den hade högre effekt och gick klart snålare än modellen innan utan katalysator. Men då pratar vi prisklass som nog var den dubbla mot Micran.