https://www.m3.se/article/2176521/en-helt-vanlig-resdag-i-laddkaosets-sverige.html
På andra håll, t ex i forum sägs det att det är problemfritt med elbil.
På andra håll, t ex i forum sägs det att det är problemfritt med elbil.
Ja, vi tog bensinare för vår 60 mils resa sist. Elbilen med påstod 40 mil räckvidd skulle behövas laddas 3 ggr...
Iom de drar mycket mer på vintern och på motorvägen, samt att man bar få bra laddhastighet 10-80%. Effektiv räckvidd är närmare hälften av spec.
Sen har vi köerna orka inte tänka på hur mycket kö de blir utanför laddarna vid storhelger.
Sen har vi priset snabbladarna kostar 5-6 kr kwh, då blir det närmare 18 kr milen vid 3 kwh/mil dvs mer än bensin bil som drar en 0.7 liter dvs 12-13 kr milen...
Men älskar elbil som pendlarbil och i stadstrafik med mycket start/stop
Iom de drar mycket mer på vintern och på motorvägen, samt att man bar få bra laddhastighet 10-80%. Effektiv räckvidd är närmare hälften av spec.
Sen har vi köerna orka inte tänka på hur mycket kö de blir utanför laddarna vid storhelger.
Sen har vi priset snabbladarna kostar 5-6 kr kwh, då blir det närmare 18 kr milen vid 3 kwh/mil dvs mer än bensin bil som drar en 0.7 liter dvs 12-13 kr milen...
Men älskar elbil som pendlarbil och i stadstrafik med mycket start/stop
Några slutsatser kan man ju från artikeln.
-inte börja snabbladda med 49% SOC
-inte snabbladda till 100%
-inte använda krånglande svindyra Ionity
-ladda hos Tesla med abbonemang
Men detta visste han nog redan.
-inte börja snabbladda med 49% SOC
-inte snabbladda till 100%
-inte använda krånglande svindyra Ionity
-ladda hos Tesla med abbonemang
Men detta visste han nog redan.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 601 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 601 inlägg
Det där med elbil väntar vi lite med.
Dock inte med anledning av denna artikel utan för min låga körsträcka (425 mil i år) med en bensinbil som inte drar mer än 0,5 l/mil, är helt betald, kostar 360:-/år i skatt och 2000:-/år i helförsäkring.
Kan aldrig räkna hem ett byte till en elbil ekonomiskt.
Ladda skulle jag kunna göra hemma om jag investerade i en laddbox så den delen är inget problem för min del.
Dock inte med anledning av denna artikel utan för min låga körsträcka (425 mil i år) med en bensinbil som inte drar mer än 0,5 l/mil, är helt betald, kostar 360:-/år i skatt och 2000:-/år i helförsäkring.
Ladda skulle jag kunna göra hemma om jag investerade i en laddbox så den delen är inget problem för min del.
Ja det känns fullt rimligt att inte köpa en dyr elbil för att spara ett par hundralappar per månad i bensinkostnad.N Nalleman64 skrev:Det där med elbil väntar vi lite med.
/Krille
Medlem
· Södermanland
· 569 inlägg
Hej har nu kört elbil privat i 59 månader, varit på många och långa resor mellan Bilbao i Spanien och Kirkenäs i Nordnorge. Har aldrig upplevt några problem, och nej jag åker inte Tesla. Snart kommer även min arbetsbil har väntat på den i 15 månader nu. Snart så....
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 611 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 611 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 091 inlägg
SueCia