714 506 läst · 11 041 svar
715k läst
11,0k svar
Allt om bilen
En servicetekniker slet sönder en gummidel i kupen på bil vid en vanlig service.P paralun skrev:
Verkstadschefen blånekade givetvis när jaghämtadebilen, men jag fick turligt nog en "hur var din service" undersökning på mailen och skrev av mig lite i den.
Slutade med att chefen ringde upp, bad om ursäkt och de fixade den trasiga delen.
Men jag väljer numera en annan verkstad som strular mindre.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 161 inlägg
Vi köpte vår nuvarande bil hos en VAG-handlare i NÖ-skåne, eftersom den inte ens var tre år gammal så fick vi 1års MRF-garanti vilket innebär att alla fel som uppstår inom ett år ska anses vara ursprungliga.
Inte långt efter vi köpt den började förarstolen glappa när man svänger, det fanns ett svårupptäckte klonkande ljud när man bromsar med bromsarna (är en laddhybrid så jag regenererar nästan alltid). Samt att 360graders-kameran behövde justeras.
Reklamerade det hela och de konstaterade felen och sa att det skulle gå på 24k, bland annat skulle de byta stolens underrede och en styrbox till kamerasystemet.
Jag frågade varför det inte gick på garantin, då menade de att eftersom det uppkommit efteråt fick jag stå för det själv, men de kunde gå ner till 14k.
Jag stod på mig och efter de kontaktat sin jurist så svarade de "du kan lämna in bilen" vilket jag gör.
10min efter jag hämtat bilen upptäcker jag detta.
De blånekar, trots att de baxat in och ut stolen ut bilen, "du måste tutat fel".
Felet på kameran är bara flyttat och klonkandet kunde de inte hitta🙄
Ett halvår senare visar det sig dessutom att bilen som de levereranskontrollerat, som de levererat ut till tre olika kunder, som de servat två gånger, har fel serviceintervall inprogrammerat och gått 3000mil till första oljeservicen och 2300mil till andra när det i själva verket ska vara 1500mil...
Vilka klåpare..
Inte långt efter vi köpt den började förarstolen glappa när man svänger, det fanns ett svårupptäckte klonkande ljud när man bromsar med bromsarna (är en laddhybrid så jag regenererar nästan alltid). Samt att 360graders-kameran behövde justeras.
Reklamerade det hela och de konstaterade felen och sa att det skulle gå på 24k, bland annat skulle de byta stolens underrede och en styrbox till kamerasystemet.
Jag frågade varför det inte gick på garantin, då menade de att eftersom det uppkommit efteråt fick jag stå för det själv, men de kunde gå ner till 14k.
Jag stod på mig och efter de kontaktat sin jurist så svarade de "du kan lämna in bilen" vilket jag gör.
10min efter jag hämtat bilen upptäcker jag detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De blånekar, trots att de baxat in och ut stolen ut bilen, "du måste tutat fel".
Felet på kameran är bara flyttat och klonkandet kunde de inte hitta🙄
Ett halvår senare visar det sig dessutom att bilen som de levereranskontrollerat, som de levererat ut till tre olika kunder, som de servat två gånger, har fel serviceintervall inprogrammerat och gått 3000mil till första oljeservicen och 2300mil till andra när det i själva verket ska vara 1500mil...
Vilka klåpare..
Lider med dig!13th Marine skrev:Ett halvår senare visar det sig dessutom att bilen som de levereranskontrollerat, som de levererat ut till tre olika kunder, som de servat två gånger, har fel serviceintervall inprogrammerat och gått 3000mil till första oljeservicen och 2300mil till andra när det i själva verket ska vara 1500mil...
Vilka klåpare..
Sista VW bilen jag ägt va en -99 Passat V6a, den bestämde serviceintervallen efter hur föraren kör de första 1.500milen. Antingen 1.500 eller 3.000milaservice (fritt ur minnet) Trots min relativt hårda körning fick jag 1.500milaintervall (genomsnittlig förbrukning 1.36l/m på de 3åren jag ägde den = typ som V8an på 401hk jag kör idag)
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 161 inlägg
Jag har kommit över det, men rekommenderar inte firman till någon jag känner.Tokslut skrev:Lider med dig!
Sista VW bilen jag ägt va en -99 Passat V6a, den bestämde serviceintervallen efter hur föraren kör de första 1.500milen. Antingen 1.500 eller 3.000milaservice (fritt ur minnet) Trots min relativt hårda körning fick jag 1.500milaintervall (genomsnittlig förbrukning 1.36l/m på de 3åren jag ägde den = typ som V8an på 401hk jag kör idag)
Det komiska är att jag diskuterade serviceintervall med säljaren, som också körde en Passat GTE.
Jag kom från en SAAB ng9-3 med dynamiskt serviceintervall som också kunde gå upp mot 3000mil på ett oljebyte, så jag undrade hur ofta en sån här bil behöver service varav säljaren svarar att den säger till själv (funkar ju bra om den säger fel), men att vi var överens om att den borde vara så modern att den räknar ut sånt själv och att det borde vara längre än på SAABen.
Tji fick jag!
Mitt korta GTE ägande konstaterade jag att det nog inte är en bra bil att äga själv (jag hade den som personalbil). Saab NG9-3 är trevliga bilar, tyvärr är kvaliten i nivå med Passaten...13th Marine skrev:Jag har kommit över det, men rekommenderar inte firman till någon jag känner.
Det komiska är att jag diskuterade serviceintervall med säljaren, som också körde en Passat GTE.
Jag kom från en SAAB ng9-3 med dynamiskt serviceintervall som också kunde gå upp mot 3000mil på ett oljebyte, så jag undrade hur ofta en sån här bil behöver service varav säljaren svarar att den säger till själv (funkar ju bra om den säger fel), men att vi var överens om att den borde vara så modern att den räknar ut sånt själv och att det borde vara längre än på SAABen.
Tji fick jag!
Jag skulle nog bråkat med handlaren alt bytt bil - helst både och. Passaten är ju inte känd för att vara problemfri och innebär att den "gått över" serviceboken och det gör att ev garantier / goodwill / maskinskada inte täcks så kan det bli väldigt dyrt nästa gång "hybridfel" lyser...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 161 inlägg
Detta var fyra år sedan, och enlig dem så hade VW tagit på sig detta. De lyckades dock aldrig prestera det skriftligt, och försäljningschefen slutade svara mig...J JohanLun skrev:Mitt korta GTE ägande konstaterade jag att det nog inte är en bra bil att äga själv (jag hade den som personalbil). Saab NG9-3 är trevliga bilar, tyvärr är kvaliten i nivå med Passaten...
Jag skulle nog bråkat med handlaren alt bytt bil - helst både och. Passaten är ju inte känd för att vara problemfri och innebär att den "gått över" serviceboken och det gör att ev garantier / goodwill / maskinskada inte täcks så kan det bli väldigt dyrt nästa gång "hybridfel" lyser...
Sist jag kollade var han försäljningschef på Audi där uppe nu...
Kliar mig i huvudet över dotterns bil, BMW 120i -05
Fått hög Co 2.500 0,5 (0,2) övrigt godkänt
Lambda 0,98 Co tomgång 0,1(0,3) Hc 56
Läst mycket om dåliga labdasonder på BMW och att det vanligtvis är nån av sonderna efter katalysatorn.
Jag har ibland fått felkod på dessa.
2C6D och 2C6E.
På den första står det då "felet föreligger inte, sond åldrig"
På den andra står det "permanent, sond åldrig"
Man pratar om Bank 1 och 2.
Motorn har 2 katalysatorer, den ena går till cylinder 1 och 4, den andra till 2 och 3, min gissning är att bank 1 är cyl 1/4 ??
Blir inte klokare när jag kör livedata på iCarsoft vilken som är vilken ??
Första bilden är på tomgång, den andra vid 2.500 v/min.
Där finns ju 6 olika värden (bortse från första o sista raden) som för mig inte säger vilken sond som är vilken.
Fått hög Co 2.500 0,5 (0,2) övrigt godkänt
Lambda 0,98 Co tomgång 0,1(0,3) Hc 56
Läst mycket om dåliga labdasonder på BMW och att det vanligtvis är nån av sonderna efter katalysatorn.
Jag har ibland fått felkod på dessa.
2C6D och 2C6E.
På den första står det då "felet föreligger inte, sond åldrig"
På den andra står det "permanent, sond åldrig"
Man pratar om Bank 1 och 2.
Motorn har 2 katalysatorer, den ena går till cylinder 1 och 4, den andra till 2 och 3, min gissning är att bank 1 är cyl 1/4 ??
Blir inte klokare när jag kör livedata på iCarsoft vilken som är vilken ??
Första bilden är på tomgång, den andra vid 2.500 v/min.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där finns ju 6 olika värden (bortse från första o sista raden) som för mig inte säger vilken sond som är vilken.