De små privata elnäten kommunaliserades under början och mitten av 1900-talet. Där jag bor så byggdes elnätet (såväl som telefoni, bredband och VA) av invånarna själva.

Vägarna likaså. De och VA äger vi fortfarande, även om en kommunalisering av VA är på gång

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Ett elbolag måste bli billigaren än två så det blir färre avläsningar med avgifter till handelsbolaget.
Sedan tycker jag de kan ta bort abonnemanget så all kostnad läggs på förbrukningen istället. När man har sommarstuga betalar man 70 % i abonnemang och avläsningar och 30% går till förbrukning. Man kan inte få ned sina kostnader nämnvärt ens om man stänger av strömmen helt
Ojdå, kan man missförstå så totalt hur det fungerar?

Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Luftledningen är rätt billig jämfört med nedgrävning.
Jo initialt men det kostar multum när en storm dragit fram och elnätsägaren ska reparera förödelsen.

P paralun skrev:
Insatta politiker vet mycket väl vilka stora pengar det handlar om för de svenska elnäten.
Det hoppas jag att dom gör. Och om dessa icke-statliga bolag är villiga att betala de där stora pengarna så förstår man att den köpta varan är värd varenda krona. Eller?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo initialt men det kostar multum när en storm dragit fram och elnätsägaren ska reparera förödelsen.
Där jag bor så går luftledningarna över bergen och ängarna och utsätts inte för några fallande träd. Varje område har sina förutsättningar, man kan inte generalisera och säga att luftledningar är dåligt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
OramaC
D Daniel 109 skrev:
Om inte nätägaren med monopolet även var skyldig att leverera el till alla så skulle du nog snarare bli utan helt.

Näten behöver vara monopol. Men inte nödvändigtvis privata.
Jag BÖR minst ha rätt att byta nätägare om jag kan få samma villkor men till halva priset. Många av dina kommentarer pekar ju på att du gillar fri marknad med konkurrens?

Jag upplever inte att det är några problem gör EOn att "garantera" leveransen av el. Dom köper sig fri då jag blivit utan. Har fixat elverk för att kunna klara driften själv t ex. Det ska bara funka.

S Skopan skrev:
Det hoppas jag att dom gör. Och om dessa icke-statliga bolag är villiga att betala de där stora pengarna så förstår man att den köpta varan är värd varenda krona. Eller?
Jo nu skapade men då statliga Svenska kraftnät men det var enbart huvudsakligen för 400 samt 220kV nätet dvs de stora stamledningarna i Sverige.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/om-transmissionsnatet/
Att förstatliga samtliga elnät i Sverige skulle kosta groteska summor pengar, sen är det alternativet troligen sämre och vi har Energimarknadsinspektionen som ska hålla koll på elnätsbolagen och hela tiden granska deras kostnader och avgifter.
https://ei.se/

Den dag Eon säljer sitt svenska nät till en rysk eller kinesisk ägare så kommer det dock bli lite mera fart på diskussionen.
"Hur i all sin dar kan det komma sig att vi inte äger vårt eget elnät?"
"Vi sålde vårt kommunala nät till en lokal entreprenör här i trakten - inte kunde vi ana att det skulle kunna säljas vidare"

• Gilla
linneac och 8 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Hej,

Tyvärr bor vi i ett hus som är anslutet till E.ONs elnät. Vi flyttade hit 2016, sedan dess har de kontinuerligt höjt priserna, ofta med motiveringen att vi får vara med och utveckla framtidens elnät.

Under de senaste månaderna har elkostnaden legat på ett par hundra kronor, medan kostnaden för elnätet har överstigit tusenlappen.

2024 kommer de att införa nya prishöjningar, vilket innebär en ökning med strax över 9% både för abonnemangsavgiften och överföringsavgiften. Vi har 16 A, och om man skulle använda 17 000 kWh per år, innebär det en höjning från 18,887 till 20,638 kronor. Jämför vi detta med en mindre aktör, till exempel ett kommunalt elnät, så kan det vara över 4000 kr billigare per år.

E.ON har skickat tillbaka cirka 25 miljarder kronor till sitt ägarbolag i Tyskland under en tioårsperiod. Samtidigt påstår de att en stor del av vinsterna återinvesteras i nätet. De hävdar att de investerar 15 miljarder kronor under fyra år och planerar att fortsätta investera 5 miljarder varje år.

Energimarknadsinspektionen, som är tänkt att se till att priserna är rimliga, verkar inte ha någon större åsikt eller inflytande i frågan. Man konstaterar bara att priserna för elnät stigit mer än mycket annat.

Självklart ska elnätet byggas ut, men det måste ske på ett rimligt sätt, men vinsterna bör vara reglerade. Man kan tycka att en så viktig infrastruktur som elnät bör skötas av staten eller kommunen, snarare än privata bolag. Eventuella vinster bör återgå till folket, och det bör inte finnas ett vinstdriv i en sådan här verksamhet.

Vanligtvis bryr man sig inte om vilket elnät ett hus i Sverige är anslutet till, men vi kommer att lägga större vikt vid detta i framtiden.

Kan vi konsumenter verkligen inte göra något annat än att knyta näven i fickan?

[länk]
Vågar man säga som det är rakt ut? Skojare och banditer! Vi kan bara känna oss blåst, lurad och bedragen!

• Haha
OramaC
  • Laddar…
OramaC OramaC skrev:
Jag BÖR minst ha rätt att byta nätägare om jag kan få samma villkor men till halva priset. Många av dina kommentarer pekar ju på att du gillar fri marknad med konkurrens?

Jag upplever inte att det är några problem gör EOn att "garantera" leveransen av el. Dom köper sig fri då jag blivit utan. Har fixat elverk för att kunna klara driften själv t ex. Det ska bara funka.
Ja, jag gillar fria marknader med konkurrens. Där det fungerar. Tex elproduktion, men elnäten är naturliga monopol, det går inte att få till en fungerande konkursens där. Det är omöjligt. Då bör inte monopolen vara privata.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Där jag bor så går luftledningarna över bergen och ängarna och utsätts inte för några fallande träd. Varje område har sina förutsättningar, man kan inte generalisera och säga att luftledningar är dåligt.
Jovisst och det här har då elnätsägarna jobbat hårt med efter ett antal stormar och kostnader för reparationer.
Sen har man då även kostnader för att hålla ledningsgator fria från träd. Hursomhelst så har man riskområden i sitt nät med ett större antal kunder så försöker man gräva ner kabeln om det ska renoveras.
Sen funkar luftledningar utmärkt i ett öppet landsskap.

• Gilla
DaLundh och 1 till
  • Laddar…
OramaC
D Daniel 109 skrev:
Ja, jag gillar fria marknader med konkurrens. Där det fungerar. Tex elproduktion, men elnäten är naturliga monopol, det går inte att få till en fungerande konkursens där. Det är omöjligt. Då bör inte monopolen vara privata.
Nej så kan det vara, alltså, nu när det ÄR privata så BÖR jag väl ha RÄTT att få byta leverantör om jag bara påverkar t ex min egen mark, gräver ner kabeln själv?

Jag ser problemet i städer och liknande, de skulle bli kaos om alla hade rätt att byta nätägare och om det skulle grävas upp och göras om osv.

Men i de fall som det nu finns fastigheter med möjlighet till detta, där det ikte påverkar någon annan än att EOn inte har monopolet och sätter priser som de begagar? (Ja du kan tjata om Ei och "intäktsramar" , men de är en myndighet med låtsasjobb och spel för galleriet)

ClasseClas ClasseClas skrev:
Nej, så ska det inte alls behöva vara. I vilken managementlitteratur har du hittat den vanföreställningen?
Tyvärr är ett ABs enda mål att gynna sina aktieägare. Kanske man skulle köpa aktier i EON.

P paralun skrev:
Att förstatliga samtliga elnät i Sverige skulle kosta groteska summor pengar, sen är det alternativet troligen sämre och vi har Energimarknadsinspektionen som ska hålla koll på elnätsbolagen och hela tiden granska deras kostnader och avgifter.
Men varför skulle privata intressen lassa upp dessa "groteska summor" om det kostar mer än det smakar? Du får det att låta som att det är en dålig affär för Staten att äga t ex Ellevio, medan bolagets nuvarande ägare tycks tycka det är en bra affär.

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Men varför skulle privata intressen lassa upp dessa "groteska summor" om det kostar mer än det smakar? Du får det att låta som att det är en dålig affär för Staten att äga t ex Ellevio, medan bolagets nuvarande ägare tycks tycka det är en bra affär.
Det skulle tömma statens kassa och vi fick låna upp 100tals miljarder som framtida generationer skulle få betala. Energimarknadsinspektionen ska granska det här och det bör man fråga sina politiker om det fungerar? Fungerar det dåligt med EI så får man förbättra den myndigheten.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.