712 746 läst · 11 018 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
En vän till mig är i USA hela vintern för att köpa in farkoster efter folks önskemål och skeppa till Sverige.
Första inköpet var en pickis så han hade nått att åka i. Med släp bakom hade den börjat hacka i uppförsbackar och indikerat "Missfire"
Första inköpet var en pickis så han hade nått att åka i. Med släp bakom hade den börjat hacka i uppförsbackar och indikerat "Missfire"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag för några veckor sedan skulle åka hem från fritidshuset lät bilen märkligt. En V70 D3 2010, och ljudet kom från framtill, nertill höger sida i maskinrummet. Bilen fick stå och jag tog reservbilen hem istället. Efter letande på webben kom jag fram till att det borde vara frihjulet på generatorn som krånglade. Beställde nytt + specialverktyg, som tyvärr inte hann komma innan jag åkte tillbaka. Nu har jag lossat remmen, känt på frihjulet och det frihjular inte. Remspännaren hoppar fram och tillbaka när motorn går, och det är väl det som orsakar ljudet.
Vad tror ni, vågar jag köra 50 mil med detta eller ska bilen få stå till jag kommer igen och byter frihjulet?
Slitage på generator, servo, ac-pump och remhopp är väl det jag riskerar tror jag
/Höghus
Vad tror ni, vågar jag köra 50 mil med detta eller ska bilen få stå till jag kommer igen och byter frihjulet?
Slitage på generator, servo, ac-pump och remhopp är väl det jag riskerar tror jag
/Höghus
Hoppar remmen eller går av finns risken att den trasslar in sig i kamremmen.
Detta är känt fenomen på V70II innan dom förbättrade konstruktionen.
Detta är känt fenomen på V70II innan dom förbättrade konstruktionen.
Skapligt gap på dom där 🙂Isakare skrev:
Ja han tar hem lite prylar, en bekant köpte en cheva i helt ok skick och pris.
Blivit lite dyrt med dollarkursen och frakterna bara.
Kaffepengar 🙂 eller vad brukar han skriva
Är importören nån som brukar annonsera på nätet ? Man kollar ju sidorna med usbilar ofta.nino skrev:
Är nog helt riskfritt att beställa från han, hållt på länge och verkar vara väldigt seriös.galento skrev:
Både bilar delar båtar mc ja allt man vill ha
Åker och kollar upp alla bilar och prutar på plats, säljer även tomter i Florida området (tror jag) inga havstomter utan i "bushen"
Isakare har säkert bättre koll
Allt går, mer eller mindre bra. Jag hade en kollega som körde sin Corvette cab på vintern med sommardäck (långt före lagen om vinterdäck kom). Gatan upp mot företagets parkering lutade kanske 1-2 meter uppåt på 100 meter. Det var en kamp varje dag att ta sig upp till parkeringen. Jag hade även en kollega som körde sin 70-tals Porsche 911 på vintern med sommardäck. Jag minns en tur på Essingeleden som var väldigt underhållande. Det gick mer på tvären än rakt fram. Utmanande bilar håller föraren vaken och skärpt. Min Saab 96 hade aldrig några vinterdäck men den var extremt enkel att köra jämfört med nämnda Corvette och 911.
På 70/80 talet var det inte ovanligt att man körde åretrunt. Kommer ju isåfallT TommyC skrev:Allt går, mer eller mindre bra. Jag hade en kollega som körde sin Corvette cab på vintern med sommardäck (långt före lagen om vinterdäck kom). Gatan upp mot företagets parkering lutade kanske 1-2 meter uppåt på 100 meter. Det var en kamp varje dag att ta sig upp till parkeringen. Jag hade även en kollega som körde sin 70-tals Porsche 911 på vintern med sommardäck. Jag minns en tur på Essingeleden som var väldigt underhållande. Det gick mer på tvären än rakt fram. Utmanande bilar håller föraren vaken och skärpt. Min Saab 96 hade aldrig några vinterdäck men den var extremt enkel att köra jämfört med nämnda Corvette och 911.
att ha bra dubbdäck och vill ju ha en
bil med trepunktsbälten. Man behöver
ju inte ha vinterdäck nu heller på gamla
bilar som är undantagna det kravet.
En bekant körde sin Impala -63 på vintern
utan några problem sa han , med rejäl rostskyddsbehandling dubbdäck och lite
vikt i skuffen hade det funkat bra och denna killen bor avsides från större väg.
Hade inga problem de år jag körde heller.
Men Corvette eller Porsche blir det nog inte 😎😎😎 Det är nog för mkt pengar men det var ju lite andra priser förr.
Jag hade en generator med frihjul där nåt pajade så det låste sig och remmen gick av. En saab med kamkedja så inget hände mer än att man inte kunde fortsätta färden.snaggletooth skrev:
På 90-talet körde jag bubbla som vardagsbil med bara sommardäck. Minns att det var vanskligt och krävde viss list och planering vid lutning. När jag kört modern bil med sommardäck är det en skräck. Kanske var det viktfördelning och att däcken var smala som gjorde att det funkade? Eller ungdomlig dumhet?