711 648 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 735 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 735 inlägg
Finns ju på nya Toyota också, gäller bara att välja rätt bil. För normal körning på väg är ju låst mellandiff lite sådärF fribygg skrev:
Ja det kan ju vara skillnaden mellan att få gå eller komma ända fram till dörren.Johannes Carlsson skrev:
Och en bra fyrhjulsdrift är ju mycket mer än bara att komma fram. Stabilitet i snömodd, när det är halt osv, är i en helt annan division än en 1/2-hjulsdriven bil.
Tror inte det går att förklara skillnaden, den behöver upplevasMathiasS skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 735 inlägg
Jag har en bakhjulsdriven Lexus och en XC70, det är makalös skillnad om man uttrycker sig milt
Har både FWD (V90) och AWD (XC70) i hushållet, framkomlighet vid svåra förhållanden är ju ingen diskussion men i övrigt ingen skillnad när man väl är på rull.
T.e.x. senast idag, körde ca 5 mil landsväg med rejäla moddsträngar, V90in plöjde igenom dom utan dramatik vid ett antal omkörningar.
T.e.x. senast idag, körde ca 5 mil landsväg med rejäla moddsträngar, V90in plöjde igenom dom utan dramatik vid ett antal omkörningar.
Vi har en halvmil grusväg till fritidshuset och med vår AWD-bil kan man köra saktare vinter/vår utan att riskera att köra fast, så det är en trygghet. Speciellt när man möter mjölkbonden och måste hjälpas åt för att skapa plats på vägen och får ta lite hjälp av dikeskanten. Våren är värst när isen på vägen börjar smälta och det spårigt pga att vissa delar har dåligt material med lera. Då märks stor nytta med AWD för oss.
Redigerat:
Ja precis! 😃A AndersS skrev:
Med 4wd och automat kan man rulla lugnt och fint uppför backarna och det är ju bra för vägen.
Jag fick förresten bärga morsan en gång. Hon var på en tillställning och hade parkerat sin bil (framhjulsdriven). När hon kom ut efteråt hade bilen sjunkit då den lilla tjäle som fanns hade släppt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 735 inlägg
Det är dessa scenarion som avgör den stora skillnaden. Ibland missar man att beskriva de förhållanden som kanske inte inträffar så ofta men med jämna mellanrum är dom där.A AndersS skrev:Vi har en halvmil grusväg till fritidshuset och med vår AWD-bil kan man köra saktare vinter/vår utan att riskera att köra fast, så det är en trygghet. Speciellt när man möter mjölkbonden och måste hjälpas åt för att skapa plats på vägen och får ta lite hjälp av dikeskanten. Våren är värst när isen på vägen börjar smälta och det spårigt pga att vissa delar har dåligt material med lera. Då märks stor nytta med AWD för oss.
Kör man bara på plogade asfaltsvägar går det ju bra med vad som helst
Samma som vi har på grusvägen där vissa delar har mera lerblandat material, på våren med djupa spår har det vid några tillfällen stått småbilar på underredet. Är Trafikverket som är väghållare och deras lösning är skyltar med förbjuden lastbilstrafik på våren med tjällossning.H hydrolift skrev:Ja precis! 😃
Med 4wd och automat kan man rulla lugnt och fint uppför backarna och det är ju bra för vägen.
Jag fick förresten bärga morsan en gång. Hon var på en tillställning och hade parkerat sin bil (framhjulsdriven). När hon kom ut efteråt hade bilen sjunkit då den lilla tjäle som fanns hade släppt.