406 586 läst · 2 268 svar
407k läst
2,3k svar
Makita-klubben (för nördar)
Jag som aldrig ägt någon makita-maskin sen tidigare, ska man hoppa på 18v eller 40v? Det finns en kampanj att få en maskin gratis, så funderar på 40v mutterdragare på black week plus HS004G cirkelsåg för 7000kr.
Ingår laddare samt två 4Ah batterier.
Spontant känns 40v dyrt. Skulle på sikt vilja ha en batteridriven kap och gersåg.
Spontant känns 40v dyrt. Skulle på sikt vilja ha en batteridriven kap och gersåg.
Hoppade själv på 40v från att tidigare kört Festool och metabo samt någon enstaka Milwaukee.sunnis skrev:Jag som aldrig ägt någon makita-maskin sen tidigare, ska man hoppa på 18v eller 40v? Det finns en kampanj att få en maskin gratis, så funderar på 40v mutterdragare på black week plus HS004G cirkelsåg för 7000kr.
Riktigt nöjd med verktygen, rekommenderar 2,5ah för mindre vikt.
Har
Borr/skruvdragare
Slagskruvdragare
Tigersåg
Sänksåg
Lövblås
Luftblås(den lilla vad man nu ska kalla den)
Kap/gersåg
Vinkelslip (utan x-lock)
Borrhammare hr002
Bilmaskin (den med ett batteri)
Handöverfräs
Häcksax
dyckertpistol
Just nu när dom har kampanj finns det många trevliga erbjudanden, är själv sugen på el-hyveln på köpet och funderar på att köpa en till skruvdragare, eftersom 2 batterier så ingår.
Ångrar inte att jag gick på 40v istället för 18v, även om det kostar en slant extra.
Festool är dock en nivå över, utan tvekan vad heller precision och finurlighet (tänker primärt på sänksågen samt kap/gersågen)
Jag tror fokus i framtiden kommer ligga på 40v och det skulle inte förvåna mig om det dyker upp kompaktare batterier också på sikt.
Men för mig var mångsidigheten motivet, att det finns både fina verktyg, grova samt trädgård.
Du får dock fler maskiner för samma pengar på 18v
Tack för utförligt svar. Kör själv Festool på de flesta av mina maskiner, men tänkt ett tag att börja med lite Makita. Tyvärr är många batterimaskiner till Festool löjligt dyra.K Kanelbullen123 skrev:Hoppade själv på 40v från att tidigare kört Festool och metabo samt någon enstaka Milwaukee.
Riktigt nöjd med verktygen, rekommenderar 2,5ah för mindre vikt.
Har
Borr/skruvdragare
Slagskruvdragare
Tigersåg
Sänksåg
Lövblås
Luftblås(den lilla vad man nu ska kalla den)
Kap/gersåg
Vinkelslip (utan x-lock)
Borrhammare hr002
Bilmaskin (den med ett batteri)
Handöverfräs
Häcksax
dyckertpistol
Just nu när dom har kampanj finns det många trevliga erbjudanden, är själv sugen på el-hyveln på köpet och funderar på att köpa en till skruvdragare, eftersom 2 batterier så ingår.
Ångrar inte att jag gick på 40v istället för 18v, även om det kostar en slant extra.
Festool är dock en nivå över, utan tvekan vad heller precision och finurlighet (tänker primärt på sänksågen samt kap/gersågen)
Jag tror fokus i framtiden kommer ligga på 40v och det skulle inte förvåna mig om det dyker upp kompaktare batterier också på sikt.
Men för mig var mångsidigheten motivet, att det finns både fina verktyg, grova samt trädgård.
Du får dock fler maskiner för samma pengar på 18v
Jag gillar detaljerna på xgtdof skrev:
Ex:
batteristatus direkt på batteriet, perfekt när man har flera batterier liggandes.
Gummi-dämpare på batteriästet (som jag också upplever robustare)
De krävande verktygen går svalare.
Jag tycker också generellt att byggkvaliten på många xgt, är aningen högre än lxt. Det kan dock ha att göra med att det finns så många olika nivåer på lxt.
Xgt har nog mer effekt än vad jag någonsin kommer behöva.
Lxt har dock avsevärt fler verktyg. Det saknas tillexempel slipmaskiner för xgt, vilket är riktigt tråkigt.
Den stora fördelen med xgt från makitas håll är betydligt högre effektuttag då dessa har batterier med 21700 celler som inte finns till lxt
Allvetare
· Västra götaland
· 9 099 inlägg
Fördelen är väl att man får 36/40 volt med ett batteri.. LXT-maskinerna för två batterier är ofta klumpiga.. man har också målat in sig i ett hörn med bredden på batterierna, så det blir svårt att få in de längre 21700-cellerna i LXT-packet...dof skrev:
Jo men samtidigt brukar det inte vara direkt jättesmidiga maskiner som behöver den effekten heller. Kan dock förstå om nyare celler med högre effekt inte får plats i lxt-packet. Kan dock inte komma på någon maskin som jag har där effektuttaget ur lxt-packet är begränsande dock.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 099 inlägg
Kolla lite på Torque Test Channel på youtube.. de lyckas klämma ur mer effekt ur ganska många olika typer av bstteriverktyg med roligare celler... De har tom ett hembyggt Makitabatteri med 21700-celler som slår de vanliga LXT i mutterknackare etc....dof skrev:
Igår körde jag premiär med "sticksågen från helvetet" som många verkar kalla den
Köptes på Black Week-rea
Gå från oisolerad masonitskiva till riktig vindslucka med stege.
Nu är jag inte supervan snickare eller supervan med sticksåg, men tycker att den fungerade bra.
För mig som alltid kört en "handväska" så var det lite ovant med detta format. Men jag gillar känslan om än att handtaget kanske är lite för stort för mina små flickhänder
Knapparnas placering som jag hört många talas om är inte optimala. Jag når inte alltid att stänga av med endast en hand. Kan också bli en säkerhetsrisk vid vissa tillfällen då det är svårt att nå för att snabbt och säkert att stänga av.
Lyckades också köra sönder ett sågblad på grund av just detta (men hade säkert kört sönder det oavsett dock...)
"Mjukstarten" (som egentligen är en avkänning av belastningen) provade jag både med och utan. Jag gillar det faktiskt men förstår att man kanske inte gillar den i vissa situationer.
(Det går enkelt att stänga av den...)
För mig så är maskinen är lite tung för att hantera smidigt upp och ner med ett 5Ah-batteri. Men med ett 2Ah tror jag den är perfekt.
Allt som allt så är jag nöjd med maskinen men ska bli kul att utforska den mer i framtiden.
Slutresultatet (Foder kommer i veckan hoppas jag..)
/Jocce
Köptes på Black Week-rea
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gå från oisolerad masonitskiva till riktig vindslucka med stege.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är jag inte supervan snickare eller supervan med sticksåg, men tycker att den fungerade bra.
För mig som alltid kört en "handväska" så var det lite ovant med detta format. Men jag gillar känslan om än att handtaget kanske är lite för stort för mina små flickhänder
Knapparnas placering som jag hört många talas om är inte optimala. Jag når inte alltid att stänga av med endast en hand. Kan också bli en säkerhetsrisk vid vissa tillfällen då det är svårt att nå för att snabbt och säkert att stänga av.
Lyckades också köra sönder ett sågblad på grund av just detta (men hade säkert kört sönder det oavsett dock...)
"Mjukstarten" (som egentligen är en avkänning av belastningen) provade jag både med och utan. Jag gillar det faktiskt men förstår att man kanske inte gillar den i vissa situationer.
(Det går enkelt att stänga av den...)
För mig så är maskinen är lite tung för att hantera smidigt upp och ner med ett 5Ah-batteri. Men med ett 2Ah tror jag den är perfekt.
Allt som allt så är jag nöjd med maskinen men ska bli kul att utforska den mer i framtiden.
Slutresultatet (Foder kommer i veckan hoppas jag..)
Logga in
Skapa konto
/Jocce