1 135 582 läst · 11 023 svar
1136k läst
11,0k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Nissens skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...on/det-svenska-personnummersystemet_h4021872/
Allvetare
· Västra götaland
· 9 104 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 104 inlägg
Jag har ingen aning faktiskt? Kan det vara att personen avlidit?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 350 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 350 inlägg
Den militara varianten är hålad för att den ska brytas av i händelse av dödsfall i samband med krig , delen med kedjan ska hänga kvar och den andra används för exempelvis kontakt med rätt anhörig mm
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 104 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Tror det följde med en kedja till dem också.M Myckling skrev:
Kommunsamköp var - som nästan framgår av namnet - en organisation för inköp till kommuner och landsting. Tanken var väl att man centralt skulle göra stora inköp, sedan fick respektive kommun köpa det de behövde. Som jag minns det kunde man som privatperson inte handla hos Kommunsamköp, men hade man rätt kontakter så kunde man köpa till deras priser. Tror att jag köpte en Sony Rullbandspelare på det viset en gång i forntiden.C cpalm skrev:
Väldigt svårt att hitta något om Kommunsamköp på Nätet. Ingen bild av deras logga heller, som jag vill minnas bara bestod av bokstäverna K och S.
Hans Björkman var enligt LinkedIn Reklamchef på Kommunsamköp 1962 – 1980 (sedan chefredaktör för Vi i Villa 1980 - 2003). Svenska kommunförbundet och Kommunsamköp gav 1985 ut boken Handbok i teknikupphandling, så organisationen (registrerat som aktiebolag) måste alltså ha funnits mellan 1962 och 1985. Svenska Kommunförbundet uppgick ju så småningom i det som idag är SKR - Sveriges Kommuner och regioner - och jag antar att Kommunsamköp försvann någonstans längs den vägen. Tiden hade kanske sprungit ifrån dem.
Ja detta hade jag glömt (förträngt). Jobbade lite på deras lager i Älvsjö i början av 80-talet efter att Finlands Bok, som far drev, blev uppköpt av Kommunsamköp och flyttades in i Älvsjö.H Hetlund skrev:Kommunsamköp var - som nästan framgår av namnet - en organisation för inköp till kommuner och landsting. Tanken var väl att man centralt skulle göra stora inköp, sedan fick respektive kommun köpa det de behövde. Som jag minns det kunde man som privatperson inte handla hos Kommunsamköp, men hade man rätt kontakter så kunde man köpa till deras priser. Tror att jag köpte en Sony Rullbandspelare på det viset en gång i forntiden.
Väldigt svårt att hitta något om Kommunsamköp på Nätet. Ingen bild av deras logga heller, som jag vill minnas bara bestod av bokstäverna K och S.
Hans Björkman var enligt LinkedIn Reklamchef på Kommunsamköp 1962 – 1980 (sedan chefredaktör för Vi i Villa 1980 - 2003). Svenska kommunförbundet och Kommunsamköp gav 1985 ut boken Handbok i teknikupphandling, så organisationen (registrerat som aktiebolag) måste alltså ha funnits mellan 1962 och 1985. Svenska Kommunförbundet uppgick ju så småningom i det som idag är SKR - Sveriges Kommuner och regioner - och jag antar att Kommunsamköp försvann någonstans längs den vägen. Tiden hade kanske sprungit ifrån dem.