527 606 läst · 11 277 svar
528k läst
11,3k svar
Tesla och kollektivavtal
Ah sorry, mitt fel. Skulle inte antagit att du tyckte illa om arbetsgivaren Tesla.D djac skrev:Du läste fel, eller hoppade till en egen slutsats.
Du frågade varför Tesla hade anställda om det nu finns inslag som är tråkiga, jag tycker det är naturligt eftersom jag tidigare hört talas om dåliga arbetsgivare. De vore ju inte just arbetsgivare om ingen arbetade för dem. Det ligger liksom i sakens natur att dåliga sådana har anställda.
Allvetare
· Östergötland
· 4 121 inlägg
Det var en dålig jämförelse. Banken hindrar inte brevbäraren från att leverera post till dig, däckverkstaden från att byta hjul på din bil, elektrikerna från att sätta upp en laddbox hos dig, målaren från att tapetsera om hos dig eller på andra sätt hindrar dig från att vara en del av sämhället. De avböjer bara samarbetet med just dig pga att du utgör en för stor risk för dem. D.v.s. de utnyttjar avtalsfriheten.D djac skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 121 inlägg
Nja. Att gå så långt att säga att framtiden är förutbestämd så generellt som du skriver tror jag är direkt felaktigt. Det är med stor säkerhet svårare på olika nivåer och sätt i en del kulturer men jag tror inte det är förutbestämt omöjligt. Om inte kan man försöka söka sig till en annan kulturD djac skrev:
Redigerat:
Skulle vara intressant om Byggahus drog igång en undersökning på hur stor del av forumets användare som är för eller emot obligatoriska kollektivavtal..
Skulle sedan också vara intressant vad Eskilsson & Eskilsson AB tycker om det..
Skulle sedan också vara intressant vad Eskilsson & Eskilsson AB tycker om det..
Jag har inte läst recensionen på boken, men läst både Isacsons bok om Jobs och Musk. Båda personerna är verkligen inte sådana man vill ha som chef eller bästa vän. Eller. Jo. Om man är 26, utan barn och huslån och taggad att ge allt i ett par år är det säkert oerhört givande. Men inte ett helt arbetsliv. De har någon störning. Annars hade de inte skapat de produkter och företag som de gjort.A Abies koreana skrev:Nyligen utkom en biografi över Elon Musk
[länk]
skriven av Walter Isaksson som följt Musk under två år
[länk]
Jag har inte läst boken själv men skall nog göra det, inte minst för att jag ser hans inträde i våra liv som en vattendelare och vad som med stor sannolikhet kommer att förändra historien. Såhär skriver Kadhammar om boken i Aftonbladet;
IF Metall må vara maffialiknande och värdera principer högre än resultat och pragmatisk inställning. Men de har nog mött sin överman i Musk. Jag ser inte hur de kan vinna denna striden. Återigen, börja inte fightas mot någon om du inte tror du har chans att vinna. Metall borde hoppat på nån annan. Tex Svets-Stefans arbetsgivare. Där hade de nog kunnat få framgång!
Inte om du ser det på systemnivå. Facken strävar efter att ha kollektivavtal med helst alla företag. Detta bidrar till att företagen även blir mer jämstallda konkurrensmässigt, de får liknande omkostnader per anställd. Om då ett företag som vill skaffa sig konkurrensfördelar genom att inte teckna kollektivavtal så är det bra för Sverige trots allt. Det finns ju många andra klokare arbetsgivare att arbeta för.Alfredo skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 717 inlägg
Större sannolikhet att Sverige blir en grå marknad än att dom skriver kollektivavtal.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 875 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 875 inlägg
Om nu precis allt går åt helvete och är totalt värdelöst om man inte har kollektivavtal borde väl det enda rimliga vara att vi lagstadgar att alla ska ha kollektivavtal? Nu är det ju fackets godtycke som avgör vilka företag som drabbas.
Allvetare
· Östergötland
· 4 121 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 717 inlägg
Lite så jag tycker faktiskt. Inte lagstadga om kollektivavtal men utöka befintlig lagstiftning till att täcka tjänstepension (som i princip alla även utan kollektivavtal har)
Vad är det för övrigt som saknas?
Arbetstidsförkortning är ju bara onödigt tjafs. Bättre att minska den officiella arbetstiden istället eller öka på antalet semesterdagar.
Passa även på att ta bort turordningsreglerna i LAS helt. Säg upp vem du vill, när du vill och ge dom vettig uppsägningstid och en bra a-kassa
Jag vill gärna ha en bra inkomstförsäkring helt utan facken, avgiften beroende på valt försäkrat belopp och någon analys av risken för uppsägning. Fast är man bättre rustad än medel kan man ju spara själv genom att sätta av pengar i ett ISK. Precis som att försäkra bilen
Vad är det för övrigt som saknas?
Arbetstidsförkortning är ju bara onödigt tjafs. Bättre att minska den officiella arbetstiden istället eller öka på antalet semesterdagar.
Passa även på att ta bort turordningsreglerna i LAS helt. Säg upp vem du vill, när du vill och ge dom vettig uppsägningstid och en bra a-kassa
Jag vill gärna ha en bra inkomstförsäkring helt utan facken, avgiften beroende på valt försäkrat belopp och någon analys av risken för uppsägning. Fast är man bättre rustad än medel kan man ju spara själv genom att sätta av pengar i ett ISK. Precis som att försäkra bilen
Att Elon Musk är kontroversiell/speciell och lite egen minst sagt är jag helt med på och det är nog ingen jag ser upp till som person.A Abies koreana skrev:Jag blir onekligen förvånad över dessa starka uttryck av ilska över något som man inte verkar ha reflekterat över utan bara låter känslorna koka. Själv har jag alltid haft ett svalt intresse för facket utifrån min personliga position i arbetslivet men som en del av Sveriges historia och den arbetsfred som vi trots allt har haft så är min åsikt att den fackliga rörelsen har bidragit till vårt välstånd i landet.
Det är väl inte helt fel att bilda sig en uppfattning om vem man tar i försvar och vem som eventuellt är den stora fienden i sammanhanget innan man låter känsla rusa. Nyligen utkom en biografi över Elon Musk
[länk]
skriven av Walter Isaksson som följt Musk under två år
[länk]
Jag har inte läst boken själv men skall nog göra det, inte minst för att jag ser hans inträde i våra liv som en vattendelare och vad som med stor sannolikhet kommer att förändra historien. Såhär skriver Kadhammar om boken i Aftonbladet;
"Musk äger bland annat Tesla, rymdföretaget Space X och X, tidigare Twitter. Han är vår tids viktigaste företagare. Han har på egen hand stöpt om bilindustrin, rymdindustrin och är pionjär för att koppla ihop – bokstavligen koppla ihop – människa och dator.
Han är ett geni som gjort historiska insatser för en bättre värld."
"Walter Isaacsons biografi över Elon Musk har nyligen kommit på svenska på förlaget Fri tanke. Det är 750 sidor fascinerande läsning. Isaacson följde Musk under två år, satt med på möten, läste sms, intervjuade vänner, familj, kolleger och fiender.
Några exempel ur boken:
Musk ville i effektivitetens namn dra ner på säkerheten i bilar och i fabriken. Invändningar tolererades inte. ”Teslas arbetsskadefrekvens var 30 procent högre än i resten av branschen.”
En robot i fabriken var inte så effektiv som Musk önskade. Den unge teknikern Gage Coffin kallades fram för att förklara. Musk sa: ”Hörrudu ... är det du som har gjort det här?” Coffin förstod inte vad Musk frågade om. Musk sa: ”Du är en idiot. Stick härifrån fort som fan och kom inte tillbaka.” Några minuter senare meddelade Coffins närmaste chef att han fått sparken."
"Musks arbetsmetod är att bestämma enväldigt, sprida skräck och suga ut kraften ur underställda tills inget finns kvar: Han vill ”ingjuta en extrem och fanatisk arbetskultur”; ”en manisk känsla av brådska är vår operativa princip.”
När en raketuppskjutning misslyckas skyllde han offentligt på en medarbetare som inte hade med saken att göra. När en annan medarbetare protesterade svarar Musk: ”Det är jag som är vd. Det är jag som hanterar pressen, så lägg dig inte i det här du.”
En person som Musk visade runt i sin fabrik för rymdraketer säger: ”Det var märkligt att se hur teknikerna skingrades eller tittade bort när de såg Elon närma sig. De var rädda för honom.”
I en sådan företagskultur spirar rädslan på alla nivåer. Med rätta. När Musk köpte Twitter sammankallade han ett personalmöte. Det cirkulerade uppgifter om stora nedskärningar. ”Kommer du att ge 75 procent av oss sparken?” frågade någon. Musk skrattade. Nej, sa han. Tre veckor senare fick 75 procent sparken.
Medlemmarna i den gamla ledningen för Twitter hade rätt till aktieoptioner och avgångsvederlag om de sa upp sig. Sekunderna efter köpet av Twitter såg Musk till att blockera de fyra högsta chefernas mejlkonton, ge dem sparken och avhysa dem från kontoret. På det viset gick de miste om sina avgångsvederlag och aktieoptioner eftersom de inte hann säga upp sig själva."
”Utöver att hämnas och spara lite pengar drevs Musk av den strategiska listen i det hela”, skriver Walter Isaacson.
Sparka och ruinera folk för skojs skull alltså. Eller grundlöst kalla någon ”pedofil” inför sina 160 miljoner följare på Twitter, numera X. Vilket hände en engelsk akademiker som kritiserade Musk.
Denne man för världen mot framtiden och vill samtidigt tvinga oss tillbaka till 1800-talet, inte när det gäller förhållandet människa-maskin men när det gäller förhållandet människa-människa.
Därför vägrar han teckna kollektivavtal i Sverige. Trygghet, medbestämmande eller vanlig anständighet är inget för övermänniskan som ska förändra världen och kolonisera Mars."
Jag vet att Aftonbladet kan orsaka högt blodtryck hos en del men det är poänglöst att att oja sig över det, texten är citerad ur boken och endast de sista meningarna kan tillskrivas Kadhammar.
Som innovatör och drivande är han dock helt outstanding.
Alla som jublar över elbilars intåg och tror att de skall rädda världen borde ju se Elon som en gud och guru av sällan skådat slag, samt att det han gjort för rymdindustrin är ovärderligt.
Min upprördhet och närmast hat till facken är att i princip alla åtgärder de gör nu drabbar ägarna av bilarna i första hand, Tesla som företag och Elon Musk drabbas ytterst marginellt eller inte alls.
Så fackmaffian ger sig på köpare/ägare av bilar och dessa har inte ett skit med detta att göra förutom att ha köpt en produkt de velat ha.
Fattar inte att ingen ställer upp på dessa bilägares sida utan många här sjunger fackens lov och deras närmast kriminella hantering av alltsammans.
Kanske dags att börja blockera fackpamparnas fordon och bostäder, jag kan hjälpa till!