BirgitS BirgitS skrev:
Vet du inte ens vad du menade eftersom du skriver "väl"?
Hur ska någon annan veta vad du menar om du inte skriver det.

Jag vet inte vilken lista du avser. Tidigare var det en lista där SEB Investment Management och Nordea Investment Management var med och båda två lär väl vara dotterbolag och inte moderbolag.
creditsafe.

Salig blanding där. När det gäller SEB så har de listat dotterbolag när det gäller securitas moderbolag.
Men det kan vara så att på Securitas AB är ledningen anställda medans deras väktare är anställda på andra dotterbolag.

Hur som är listan som sådan grovt missvisande. Eller tycker du själv ett företag med enbart ledningsgrupp eller ett företag med enbart fondförvaltare är representativt för fackanslutna i stort?

Redigerat:
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Här finns frågor och svar från en (troligen) Tesla-anställd som svarar på frågor, bla framkommer det att pensionsavsättningen blir högre med K-avtal men risk att optioner/aktieprogrammet ryker...

• Gilla
jpsjogren och 2 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
[bild]

Buntband och fula (reklam)lappar hindrar dig inte från att ladda som vanligt!
Om rövhålen till fack gått in på fungerande stolpar och försöker hindra elbilsägare från att ladda är det dags för en polisanmälan för egenmäktigt förfarande.
Och har man gjort en fungerande stolpe obrukbar för att hindra laddning är det sabotage riktat mot alla elbilsägare.

Klipp bort skiten så fort ni kan säger jag. Att ge sig på elbilsägare är en bottenivå av ett slag som för tankarna till fackens drömsamhällen, de gamla kommunistdiktaturerna i Östeuropa.
Fy fan vilket Fackpack!

• Gilla
Jeppson och 8 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Här finns frågor och svar från en (troligen) Tesla-anställd som svarar på frågor, bla framkommer det att pensionsavsättningen blir högre med K-avtal men risk att optioner/aktieprogrammet ryker...

[media]
Kommer ske med klarna nu. Deras anställda kommer bli tagna i röven

Den genomsnittliga lönen för bilmekaniker i Sverige ligger på 29800kr. Ganska exakt 7000kr lägre än vad du har.

Gällande optioner kommer ju naturligtvis Tesla ta bort dem om de avtalar fram en pensionslösning enligt kollektivavtalsmodellen. Hur mycket man än vill det håller ju inte tesla på med välgörenhet.

Måste ändå säga att jag tycker det är konstigt att strejka för att mycket troligtvis få en sämre ersättning än vad man har idag. För att en kollega utan erfarenhet ska få mer. Det är ju gungor och karuseller. Omfördelning av lön mellan de bilmekaniker som har högre till de med lägre.

Teslas ersättningsmodell idag är ju inte som en bärplockarfirma som betalar svältlöner och inte har semester. Därför tycker jag att detta ämne är så intressant.

Tack för att du svarar. Kul att höra en av de ”drabbade” och inte IF Metalls kommunikationsavdelning.
Såg lite högre upp att du resonerade som så att optionerna inte kostar tesla något. Klart att det kostar dem. Du får ju andelar av bolaget. Andelar som dom annars själva kunnat sälja när tesla behöver lite extra pengar.

Jag driver bolag med kollektivavtal och personaloptioner. Hade jag kunnat klara mig utan kollektivavtal hade jag helst varit utan. Pga att det är svårt att premiera engagemang och lojalitet. Rötäggen måste ha samma behandling. Gissar att ni blir av med optionerna om strejken segrar.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag får det till att AndersMalmgren har skrivit normalisera 13 gånger i tråden, varav du har gillat åtminstone ett.
Du och dina halmstrån. Menar du att du svara mig, för att motsäga ett argument som AndersMalmgren gjort för att jag gillat ett av hans inlägg? Jag blir alltså "guilty by association"?

Jag gillar många inlägg. En del för att jag håller med, en del för att de är välskrivna, roliga eller helt enkelt för att argumenten är bra . Men att jag tycker något är välskrivet eller roligt betyder inte att jag nödvändigtvis håller med. Jag kan t.ex. uppskatta ett bra argument även om det inte sammanfaller med min åsikt i ämnet.

BirgitS BirgitS skrev:
Varför du hoppar in i det hela utan att tydligen ha kunskap om hela förloppet vet inte jag.
Om du inte förstår varför jag svarar när du citerar mig så kan jag nog inte heller hjälpa dig att förstå.

Jag ber dig att inte blanda citat från flera olika författare i samma inlägg. Svara istället direkt till person såsom i ditt helt rimliga inlägg #2458.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kommer ske med klarna nu. Deras anställda kommer bli tagna i röven
Vill du också ha den löneförmånen så kan du snacka med dina anställda. Någon av dem kanske ställer upp.

kashieda kashieda skrev:
Vill du också ha den löneförmånen så kan du snacka med dina anställda. Någon av dem kanske ställer upp.
Jag har redan den förmånen, äger 100% av bolaget.

Jag har redan den förmånen, äger 100% av bolaget.
Vad bra för dig.

D
Jag har aldrig sagt att det inte finns sådana bolag i lönetoppen. Jag har sagt att lönen tenderar vara normaliserade på dessa bolag. Du har inte kunnat bevisa motsatsen. Jag har tex jämfört Unionens rapporterade snitt för utvecklare och den låg 10k under Spotify snittet i månadslön för utvecklare.
Och eftersom det inte finns två identiska Spotify-företag så betyder din jämförelse ingenting öht, bara att Spotify betalar högre lön än andra icke jämförbara företag, det är iofs ett observandum men saknar värde, framförallt i denna diskussionen.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Och eftersom det inte finns två identiska Spotify-företag så betyder din jämförelse ingenting öht, bara att Spotify betalar högre lön än andra icke jämförbara företag, det är iofs ett observandum men saknar värde, framförallt i denna diskussionen.
Reflektion: Blir då kontentan att alla våra inlägg med argumenterande jämförelser mynnar ut i att inga är relevanta ? 😂

Det är svårt det här med äpplen och päron...

D djac skrev:
Jag tittade på snittlöner på Spotify för utvecklare. ytterst relevant.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
TheGambler79 TheGambler79 skrev:
Ni som har elbilar, hur pass uppkopplade är dom mot internet? Jag har ingen aning då jag aldrig ens suttit i en elbil. Är dom i så fall väldigt beroende av uppkoppling eller dom fungerar bra "offline"? Anledningen att jag frågar är att tanken slog mig hur framtida fackliga konflikter kan tänkas utspela sig med hackerattacker t.ex. Något som kanske redan diskuterats flitigt i dessa forum?
Dom är uppkopplade. Uppdateringar på interface, drivlina, batteriprestanda etc. Sker via internet. Det missar man om man tar bilen offline.

Sen har en del bilar förvärmning av batteriet om man navigerar till en snabbladdare via bilens inbyggda app. Optimal temperatur för att ladda snabbare. Funkar ju utan också.

Att hacka bilarna är dataintrångsbrott. Å andra sidan verkar inte facken direkt bry sig om lagen när de gör sina åtgärder.

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
A
Undrar om Tesla själva skickat detta eller om IF metall tar till nya metoder för att göra kunder frustrerade 😂

• Skärmdump av meddelande till Tesla-kund om kostnadsfritt hjulbyte event i Malmö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.