Jag har visserligen bara en laddhybrid. Men så vitt jag vet så är även elbilar rätt användbara "off line". Kommer man däremot in på självkörande bilar, så är iallafall en del av dem väldigt beroende av uppkoppling.

Men där är på gång globalt tvingande krav på "hackersäkerhet". Det blir extremt höga krav på säkerhet i kanalerna till och från bilen. Detta gäller då även vanliga besindrivna bilar.
 
  • Gilla
TheGambler79
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tror inte
Ok, jag förstår att det är mycket känslor inblandat och fine....det var ett sidospår från min sida men jag är ju nyfiken. Jag får ställa frågan i annat forum utan att relatera till den fackliga konflikten och mer inriktat till den tekniska aspekten. ;)
 
H hempularen skrev:
Jag har visserligen bara en laddhybrid. Men så vitt jag vet så är även elbilar rätt användbara "off line". Kommer man däremot in på självkörande bilar, så är iallafall en del av dem väldigt beroende av uppkoppling.

Men där är på gång globalt tvingande krav på "hackersäkerhet". Det blir extremt höga krav på säkerhet i kanalerna till och från bilen. Detta gäller då även vanliga besindrivna bilar.
Tack för ditt svar!
 
TheGambler79 TheGambler79 skrev:
Ok, jag förstår att det är mycket känslor inblandat och fine....det var ett sidospår från min sida men jag är ju nyfiken. Jag får ställa frågan i annat forum utan att relatera till den fackliga konflikten och mer inriktat till den tekniska aspekten. ;)
Där jag jobbar har vi hyrt in hackers som testat hacka vårt system. Bland de bästa i sverige mao. Gissar på tesla gjort samma sak fast använt de bästa hackers i världen. Inte troligt begåvningsreserven på facket kan hitta luckor som dessa inte hittat.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Huawei sverige verkar ju vara superlitet säkert bara ledningsgrupp och säljare med provision. Om man jämför tex en utvecklare hos huawei och en utvecklare hos tex Spotify tror jag det är helt annorlunda ut. Tyvärr hittar jag ingen sådan statistik från Huawei så blir svårt jämföra.

Det är svårt hitta statistik alls angående lönegapet mellan anslutna och icke anslutna bolag. Det är som att någon har något att dölja :)
Jag såg den där listan, jag undrar om de med kända namn (tex Volvo) är ett av volvo ägt bolag där man samlat tex utlandsanställda, chefer eller liknande. Volvo har många fler anställda och inte alls de lönerna.

Är det tex 60 pers varav 30 är chefer och utlandskontrakt är det inte alls orimligt att det blir de lönerna även i större bolag, givet det är denna lilla delmängd personer.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag såg den där listan, jag undrar om de med kända namn (tex Volvo) är ett av volvo ägt bolag där man samlat tex utlandsanställda, chefer eller liknande. Volvo har många fler anställda och inte alls de lönerna.

Är det tex 60 pers varav 30 är chefer och utlandskontrakt är det inte alls orimligt att det blir de lönerna även i större bolag, givet det är denna lilla delmängd personer.
Jo något skumt är det. Securitas är med på listan. Och mig veterligen har inte väktare hög lön 😂
 
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Var har jag skrivit normalisera?
Jag får det till att AndersMalmgren har skrivit normalisera 13 gånger i tråden, varav du har gillat åtminstone ett. Det framgår av citatet i mitt inlägg att det var AndersMalmgren som skrev att det inte finns några anslutna bolag i lönetoppen. Det var det inlägget som sen besvarades av Niq med att det var fel eftersom SEB och Nordea har bolag med kollektivavtal i lönetoppen. #2 235
I stället för att acceptera det så svarade Anders med att deras löner ligger långt efter Spotify. #2 236
Och därmed är diskussionen igång.

Varför du hoppar in i det hela utan att tydligen ha kunskap om hela förloppet vet inte jag.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du kan ju inte se till hela bolaget säger ju exakt noll. Speciellt på ett filialföretag som Huawei sverige.
Det var du som påstod att det inte finns några anslutna bolag i lönetoppen #2 224. Uppenbarligen finns det ju det.

Du har inte heller kunnat ta fram någon statistik eller liknande som påvisar vad du skrev utan bara lite anekdotiska exempel och tyckanden.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo något skumt är det. Securitas är med på listan. Och mig veterligen har inte väktare hög lön 😂
Men hur många anställda är det på "detta" securitas-bolag? Kanske är det bara ledningen som sitter i ett eget bolag? Väktarna är anställda i ett annat.

Facket gör statistik på lönerna på mitt jobb och en avdelning stack ut med dubbelt så höga löner. Det var ingen speciell avdelning, ingen direkt spjutspets. Men jag tror det lite var elefantkyrkogård för sådana som kom hem från utlandstjänstgöring, uttjänta marknads / säljarmänniskor i 60-årsåldern.

Troligen är det skitbra att vara ung där, då de som är 60 har hög lön och lyfter "potten" men får inte så mycket procent så den enda 25 åringen har 1/3 av lönen på de gamla uvarna. Hens lön normaliseras med kollegorna som utför samma arbete. :D
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Nått säger mig att dom som har höga löner på dessa bolag inte har facket att tacka för deras höga löner utan snarare dom själva...
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var du som påstod att det inte finns några anslutna bolag i lönetoppen #2 224. Uppenbarligen finns det ju det.

Du har inte heller kunnat ta fram någon statistik eller liknande som påvisar vad du skrev utan bara lite anekdotiska exempel och tyckanden.
Jag har aldrig sagt att det inte finns sådana bolag i lönetoppen. Jag har sagt att lönen tenderar vara normaliserade på dessa bolag. Du har inte kunnat bevisa motsatsen. Jag har tex jämfört Unionens rapporterade snitt för utvecklare och den låg 10k under Spotify snittet i månadslön för utvecklare.
 
J JohanLun skrev:
Men hur många anställda är det på "detta" securitas-bolag? Kanske är det bara ledningen som sitter i ett eget bolag? Väktarna är anställda i ett annat.

Facket gör statistik på lönerna på mitt jobb och en avdelning stack ut med dubbelt så höga löner. Det var ingen speciell avdelning, ingen direkt spjutspets. Men jag tror det lite var elefantkyrkogård för sådana som kom hem från utlandstjänstgöring, uttjänta marknads / säljarmänniskor i 60-årsåldern.

Troligen är det skitbra att vara ung där, då de som är 60 har hög lön och lyfter "potten" men får inte så mycket procent så den enda 25 åringen har 1/3 av lönen på de gamla uvarna. Hens lön normaliseras med kollegorna som utför samma arbete. :D
Det är ju konstigt rapporterat isåfall. Moderbolagets namn ska ju inte rapporteras för något dotterbolag har sjuka löner
 
BirgitS
Nu:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har aldrig sagt att det inte finns sådana bolag i lönetoppen
I fredags:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tex finnns det inget ansluten bolag i lönetoppen i Sverige.
 
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu:

I fredags:
jag menade väl om man tittade på specifika roller. Jag tror fortfarande den där listan är bogus. De tittar på något dotterbolag och sedan listar moderbolaget. Titta tex på Securitas. Tror du väktare har hög lön?
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
jag menade väl om man tittade på specifika roller. Jag tror fortfarande den där listan är bogus. De tittar på något dotterbolag och sedan listar moderbolaget. Titta tex på Securitas. Tror du väktare har hög lön?
Vet du inte ens vad du menade eftersom du skriver "väl"?
Hur ska någon annan veta vad du menar om du inte skriver det.

Jag vet inte vilken lista du avser. Tidigare var det en lista där SEB Investment Management och Nordea Investment Management var med och båda två lär väl vara dotterbolag och inte moderbolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.