L Lutte skrev:
Man blir sjuk av att supa, tvångsmässigt supande är inte en sjukdom.

Så att arbetsgivaren har ett ansvar mot någon som super sig sjuk är förkastligt
Det verkar variera vem man frågar om alkoholism är en sjukdom eller ej. Men oavsett om det är en sjukdom eller inte så är det något som personen ifråga själv är ansvarig för. Det går alldeles utmärkt att sluta sitt missbruk.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
N Niq skrev:
Varför skulle dom plötsligt börja betala högre löner om dom dessutom får högre utgifter utan kollektivavtal?
Därför att facket ställer sig på tvären när du försöker premiera vissa anställda. Flera i tråden som vittnar om detta
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Därför att facket ställer sig på tvären när du försöker premiera vissa anställda. Flera i tråden som vittnar om detta
Flera i tråden vittnar om att det inte är så på alla företag
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
N Niq skrev:
Flera i tråden vittnar om att det inte är så på alla företag
Nej men normen är anslutna bolag tenderar att normalisera lönerna. Tex finnns det inget ansluten bolag i lönetoppen i Sverige.
 
N Niq skrev:
Det verkar variera vem man frågar om alkoholism är en sjukdom eller ej. Men oavsett om det är en sjukdom eller inte så är det något som personen ifråga själv är ansvarig för. Det går alldeles utmärkt att sluta sitt missbruk.
Men svagheten i psyket som gör att man inte slutar är ju också en sjukdom... 🤪
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O
mikethebik mikethebik skrev:
Du menar alltså lika som rökning, knarka, tugga cat och snusa?
Här instämmer jag med @Nissens . I Sverige klassas missbruk av alkohol (alkoholism) som en sjukdom, och arbetsgivaren är skyldig att erbjuda vård, se tex:
https://www.unionen.se/rad-och-stod/alkoholproblem-och-anstallningstrygghet

Jag är osäker på de andra drogerna men gissar att missbruk av att röka eller snusa inte leder till någon åtgärd. Missbruk av narkotika bör rimligen också innebära någon ansvar för arbetsgivaren.

Som anekdot hade jag en kollega vars ansvarsområde var Ryssland, det blev många tjänsteresor dit under många år. En dag när jag klev in på hans rum var karln helt väck, det gick knappt att få kontakt med honom och han klarade lagom av att sitta i stolen. Han fick hjälp och åkte in på torken ett halvår.

Efter den incidenten fick han ett annat ansvarsområde, har man problem med spriten så ska man inte jobba i Ryssland.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
Nissens
mikethebik mikethebik skrev:
Du menar alltså lika som rökning, knarka, tugga cat och snusa?
Jag menar att alkoholism är klassat som en sjukdom. Men det är inte något tyckande från min sida, det är fakta.
 
  • Gilla
Jonobe och 3 till
  • Laddar…
O och en till skrev:
Här instämmer jag med @Nissens . I Sverige klassas missbruk av alkohol (alkoholism) som en sjukdom, och arbetsgivaren är skyldig att erbjuda vård, se tex:
[länk]
Värt att lägga till är att vägran att delta i rehabiliteringen kan vara grund för uppsägning.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag menar att alkoholism är klassat som en sjukdom. Men det är inte något tyckande från min sida, det är fakta.

Då får man hjälp av sjukkassa/sjukförsöäkring och ska inte belasta företaget
 
O
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Då får man hjälp av sjukkassa/sjukförsöäkring och ska inte belasta företaget
Fast det är reglerat i lag (inte kollektivavtal för att knyta an till tråden) att arbetsgivaren är skyldig att erbjuda vård vid missbruk, se tex: https://www.iq.se/fakta-om-alkohol/alkohol-och-arbetslivet/
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
O och en till skrev:
Fast det är reglerat i lag (inte kollektivavtal för att knyta an till tråden) att arbetsgivaren är skyldig att erbjuda vård vid missbruk, se tex: [länk]
Enligt din länk ska man han ha alskoholpolicy. står inget om vård. Men de flesta företag ger alla sina anställda sjukvårdsförsäkring så det är redan löst.
 
richardtenggren
Fast om man tackar nej till rehabiliteringen så är det väl skäl nog för uppsägning? 🥱
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Enligt din länk ska man han ha alskoholpolicy.
Vinlunch nyss? 😉 Tycker mig ana lite sluddrigt uttal. 😂😂😂
 
  • Haha
Jonobe och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vinlunch nyss? 😉 Tycker mig ana lite sluddrigt uttal. 😂😂😂
Självfallet! :D
 
  • Gilla
  • Älska
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej men normen är anslutna bolag tenderar att normalisera lönerna. Tex finnns det inget ansluten bolag i lönetoppen i Sverige.
Vart hittar du dom uppgifterna?
Seb och Nordea tex har kollektivavtal och hör till lönetoppen
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.