48 438 läst · 476 svar
48k läst
476 svar
Gated communty i Staffanstorp
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 364 inlägg
Jajamen det är det! Den trygghet många svamlar om nuförtiden handlar bara om rasism. Är folk så rädda som de låtsas är de förlorade och bara att glömma. Fejkar de och använder trygghet som synonym för helvitt och medelklass är de rassar och bör behandlas som sådana.H HenrikHuslöse skrev:
Tror du inte de flesta medelsvensson skulle kunna tänka sig att bo i ett Gated C. eller liknande någon gång i livet? De flesta som bor så är trots allt inte rasister…makhno_ skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 819 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 819 inlägg
Så som jag tolkar DN:s text så finns det ingen detaljplan än utan bara en översiktsplan. Sonesson står och pekar lite allmänt mot några åkrar och säger att här ska det byggas. Sonesson har skrivit lite allmänt på Facebook om att det gäller att tänka in fysisk säkerhet när bostadsområden planeras och anläggs.Claes Sörmland skrev:DN rapporterar idag att Staffanstorps kommun planerar två gated communities tillsammans med markägaren Kilenkrysset AB. Någon som vet något mer om detta? Hur ser detaljplanering ut?
Skiljer sig detta från stora slutna innergårdar med lås på dörrarna som är vanligt i t ex Stockholm? Är det ett större område som blir låst?
Bakom lås och bom ligger också DNs artikel i frågan:
[länk]
DN låter även oppositionsrådet Sjöström komma till tals:
Liksom en bostadsforskare, Grander:
Vellinge var väl nämnt i tråden:
De flesta offren för våldet i Sverige har utomnordisk bakgrund. De oskyldiga fäder som blir skjutna har oftast bakgrund från utlandet. De förtjänar samma trygghet som alla andra laglydiga invånare i Sverige. Alla barn som växer upp i Sverige ska känna trygghet.makhno_ skrev:
Om du vill se rasism, se dig i spegeln och fundera. Att förminska brotten är att förminska offren. Det är rasism i sin renaste form.
Nej det tror jag inte. Inte ens i USA som har bland världens räddaste folk (med mer fog än här) är det en majoritet som vill bo gated. Svenskar i gemen är inte fullt så blåsta. Det är bara en mindre grupp som gillar, och har som identitet, att vara rädd. Att välja gated community är att säga offentligt att man är skiträdd så det gör man bara om man är helt inne i rädslobubblan. Skjutningar och dödsfall i arbetet ligger på samma nivå och gated community skyddar inte mot det senare. Samma gäller för massa annat. Gated är nonsens och skyddar inte mot något verkligt.Jonatan79 skrev:
Jag förminskar inte brotten. De är genovidrigt att det som sker sker. Riktigt jävla sorgligt, jag har det tillräckligt nära för att känna igen ungar som dött.H HenrikHuslöse skrev:
Jag förminskar medelklass svennars rädsla och löjliga fantasier att gated communities skyddar mot något.
"Medelklass svennars" största problem är deras barns trygghet och det är inte att dom riskerar skjutas utan det handlar om rån/misshandel i olika kombinationer och med olika vapen, samt sexualbrott.makhno_ skrev:
Det är sannolikt att de intressenterna på ett gated community inte främst är personer med en lång familjehistorik i Sverige utan personer som löper störst risk att drabbas av brott. De allra flesta som kommit till Sverige är hederliga och hårt arbetande men är mer brottsutsatta än de vars släkt bott länge här.Jonatan79 skrev:
Arbetsläger i norrland skulle fungera på alla, oavsett etnicitet, religion eller sexuell läggning. Alla blöder i rött.
Måste det vara enbart rädsla som skapar intresse för dessa typer av boenden? Du generaliseringar rätt hårt. Jag ser en viss målgrupp , typ seniorbostäder, säg 55+ som gärna bor lite mer enskilt och instängt. Tänk lugn och ro, du får bo med ”äldre” grannar med liknande intresse osvmakhno_ skrev:Nej det tror jag inte. Inte ens i USA som har bland världens räddaste folk (med mer fog än här) är det en majoritet som vill bo gated. Svenskar i gemen är inte fullt så blåsta. Det är bara en mindre grupp som gillar, och har som identitet, att vara rädd. Att välja gated community är att säga offentligt att man är skiträdd så det gör man bara om man är helt inne i rädslobubblan. Skjutningar och dödsfall i arbetet ligger på samma nivå och gated community skyddar inte mot det senare. Samma gäller för massa annat. Gated är nonsens och skyddar inte mot något verkligt.
Så du tycker inte att alla barn ska vara trygga? Du är så ängslig att du gör logiska kullerbyttor.RoTe skrev: