M
O Ossian K Olsson skrev:
Jodå. Malmö är ett bra alternativ för många med barn i skolåldern. Mig inkluderat. Malmö är inte homogent utan det finns många ”städer i staden” och det är inte så att alla barn växer upp på Drottninggatan direkt.
Du verkar vara en typisk Malmöbo, bara för att det inte brunnit någon bil på just min gata och ingen blivit skjuten här i år så är allt bra. Ständiga skygglappar på, det är väl enda sättet att stå ut…
O Ossian K Olsson skrev:
Det är inte heller bara guld i förortskommunerna. Lomma har problem att de har för få barn som föds och växer upp där så de måste stänga skolor.
Ja ren kris enligt sydsvenskan! Det är snare naturligt att storleken på barnkullarna varierar och när de minskar så stänger kommunen de skolor som inte behövs och är äldst och nergångna. Att sedan det är några som skriker om att just deras skola läggs ner hör till, det är en viss skillnad på folk i Lomma och Malmö, malmöborna är vana att ta skit, det accepterar inte lommaborna.
 
  • Gilla
  • Arg
big mike och 7 till
  • Laddar…
O
M mnils skrev:
Du verkar vara en typisk Malmöbo, bara för att det inte brunnit någon bil på just min gata och ingen blivit skjuten här i år så är allt bra. Ständiga skygglappar på, det är väl enda sättet att stå ut…

Ja ren kris enligt sydsvenskan! Det är snare naturligt att storleken på barnkullarna varierar och när de minskar så stänger kommunen de skolor som inte behövs och är äldst och nergångna. Att sedan det är några som skriker om att just deras skola läggs ner hör till, det är en viss skillnad på folk i Lomma och Malmö, malmöborna är vana att ta skit, det accepterar inte lommaborna.
Vänta vad vet du om det? Jag bodde rätt nära där vaktmästaren blev knivhuggen, där bilar bränts och bomber har sprängts.

Det enda jag ångrar nu är att jag börjar skriva i den här tråden för trådar likt dessa bara lockar till sig de som ser världen i svartvitt och allt är bäckmörkt. De som Sonneson gärna skrämmer för det är det enda sättet för honom att ha kvar väljare. Stackare.
 
  • Gilla
  • Haha
hansan och 12 till
  • Laddar…
RoTe
O Ossian K Olsson skrev:
Vänta vad vet du om det? Jag bodde rätt nära där vaktmästaren blev knivhuggen, där bilar bränts och bomber har sprängts.
Du vet att detta inte är normalt i t.ex. våra nordiska grannländer?
 
  • Gilla
hannixx och 13 till
  • Laddar…
M
O Ossian K Olsson skrev:
Vänta vad vet du om det? Jag bodde rätt nära där vaktmästaren blev knivhuggen, där bilar bränts och bomber har sprängts.
och ändå tycker du det är bra?
O Ossian K Olsson skrev:
Det enda jag ångrar nu är att jag börjar skriva i den här tråden för trådar likt dessa bara lockar till sig de som ser världen i svartvitt och allt är bäckmörkt. De som Sonneson gärna skrämmer för det är det enda sättet för honom att ha kvar väljare. Stackare.
Och där kom en annan typisk Malmö egenskap alla bara svartmålar, ni är helt enkelt inte kloka!
På något vis så förtjänar ni det ni har.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
big mike och 6 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Du vet att detta inte är normalt i t.ex. våra nordiska grannländer?
finland?
 
RoTe
makhno_ makhno_ skrev:
finland?
Behöver du fråga om dom är ett nordiskt grannland eller?
 
  • Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
finland?
Bilbränder och bombattentat är inte lika vanligt förekommande i Finland som här, nej.
 
  • Gilla
hansan
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Bilbränder och bombattentat är inte lika vanligt förekommande i Finland som här, nej.
Finland har ju fler mord per capita. Bilbrandstatistik har jag inte sett. Kanske har ett annat försäkringssystem där?
 
  • Gilla
santos och 1 till
  • Laddar…
borpålandet
Kan man inte bygga mur runt hela Staffanstorp som man gjorde på medeltiden? Kriminella får gräva vattengrav runt muren som straff innan de förpassas till hålorna. Två stadiga vakter vid vindbryggan och pricksäkra skyttar i tornen.
 
  • Gilla
CCPusher och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
makhno_ makhno_ skrev:
Jag vet inte varför rånen ökat men ser det som troligt att mobiler är en stor del. En unge för 30 år sedan gick inte runt med prylar för flera tusen i fickorna. Det enda man kunde blir rånad på var veckopengen i det sällsynta fall att man hade den med sig.
Ja det är ju självklart att den som går runt med dyra grejer blir rånad, det är ju som att be om det! Är ju precis som med korta kjolar, har man det på sig får man skylla sig själv. Jag lär därför mina döttrar att bära heltäckande kläder och vara lite allmänt förberedda.

(Jag hoppas att sarkasmen tydligt framgår i inlägget ovan)
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 20 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Jag har inte sett statistik på att folk är oroliga över sina barn men ungdomsrånen har så vitt jag förstår ökat under ganska många år. Jag ser till att mina barn inte har mobilen synlig när de är ute själva i tex. kollektivtrafiken och förbereder dem på andra sätt.

Jag vet inte varför rånen ökat men ser det som troligt att mobiler är en stor del. En unge för 30 år sedan gick inte runt med prylar för flera tusen i fickorna. Det enda man kunde blir rånad på var veckopengen i det sällsynta fall att man hade den med sig.
Nej så var det inte. Redan för över 40 år sedan hade vi som unga ”walkman”. Om man hade tjänst lite pengar själv eller hade generösa föräldrar hade man en äkta Sony. De kostade 1295 kr vilket var mycket på den tiden. Det fanns även dyra dunjackor för en tusenlapp eller två.
 
  • Gilla
big mike och 6 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja det är ju självklart att den som går runt med dyra grejer blir rånad, det är ju som att be om det! Är ju precis som med korta kjolar, har man det på sig får man skylla sig själv. Jag lär därför mina döttrar att bära heltäckande kläder och vara lite allmänt förberedda.

(Jag hoppas att sarkasmen tydligt framgår i inlägget ovan)
Det handlar inte om en ursäkt för rån men det är en möjlig förklaring till ökningen av just den typen av brott. När jag var ung var det oftast "bara" ren misshandel när olika grupper/individer skulle visa vem som bestämde.
 
  • Gilla
CCPusher och 4 till
  • Laddar…
R
H HenrikHuslöse skrev:
Det gick jättefort att bygga Gulag. Skicka buset att bygga arbetsläger åt sig själva i lappland. Överlever mer än hälften tre månader så är villkoren inte tillräckligt hårda.

I Sovjet skickade man folk till Gulag för att de misstänktes ha stulit en påse potatis. Vi kan vara generösa och vänta tills de faktiskt dömts innan vi skickar dem.
Du ser ryssland som ett föregångsland i dessa frågor?
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
makhno_ makhno_ skrev:
Det handlar inte om en ursäkt för rån men det är en möjlig förklaring till ökningen av just den typen av brott. När jag var ung var det oftast "bara" ren misshandel när olika grupper/individer skulle visa vem som bestämde.
Vågen av förnedringsrån kan knappast förklaras med att barn bär dyra leksaker.
Det är något ruttet som vuxit fram i vårt samhälle.
 
  • Gilla
Peter Petterson och 11 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Du ser ryssland som ett föregångsland i dessa frågor?
Jag vill visa på möjligheter i brottsbekämpningen. Jag kunde tagit franska fångkolonier som exempel, men de är mindre kända. Vi behöver inte lägga oss ner och ge upp. Man kan bekämpa brottslighet effektivt med radikala metoder. Utmaningen är att tillse att man inte också använder metoderna mot politiska motståndare. I det avseendet är både 1700-talets Frankrike och 1900-talets Sovjetunion avskräckande exempel.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.