711 707 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Det är för dyrt att byta på chans. Jag föreslår lite googling på jagrullar.se så tror jag du hittar 25tusen andra med liknande symptom och lite mer exakta förslag på lösningar. Men, hela resan börjar med att läsa felkoder.
Vet inte hur exakt en snart 25år gammal bil är när det gäller felkoder?MathiasS skrev:
Men absolut ska jag se om jag får tag på dom.
Jag skulle börja med att göra rent lmm och spjällhuset och alla sensorer där. Om du då märker någon skillnad så är du troligen på rätt spår. Kolla alla luftkanaler och luftfilter.nino skrev:
Läs ur felkoderna. Nu har du ju möjlighet att motivera inköp av felkodsläsare
Tänker du inte på ännu äldre volvo nu? Jag har inte haft S70 men v70 från 98 och 99 och dom har haft obd2 kontakter som jag använt en billig obd läsare från biltema i.K Keld skrev:Den modellen går inte att läsa med en vanlig obd-läsare, men man kan få ut felkoder via kontakten med hjälp av en bygling och en voltmeter, det kommer att pulsa ut en 3?siffrig kod, som man sen får göra googlefu på.
Det finns även en kabel o program där man får ut koderna i klartext "Volfcr" tror jag det heter.
Nu är det ju inte min bil så inköp är jag inte så sugen på 🙂N Niq skrev:
Ska fråga om fel kom efter han bytte luftfilter.
Vet att en vacuum anslutning gick sönder vid luftfilterbehållaren, den limmade jag åt han men inte en aning om han stoppade tillbaka slangen...
Verkar var så att just -99 kan ha både vajer och elektroniskt spjäll, ska kolla det med
Det skiljer lite mellan motormodeller, hade själv en V70-98 som inte gick med OBD2-läsare. Det satt en fysiskt obd2-port men den pratade inte "OBD".N Niq skrev:
Du behöver en till någon av dina bilar förr eller senare😀nino skrev:Nu är det ju inte min bil så inköp är jag inte så sugen på 🙂
Ska fråga om fel kom efter han bytte luftfilter.
Vet att en vacuum anslutning gick sönder vid luftfilterbehållaren, den limmade jag åt han men inte en aning om han stoppade tillbaka slangen...
Verkar var så att just -99 kan ha både vajer och elektroniskt spjäll, ska kolla det med
Det finns flera varianter på obd. K-lina, CAN och protokollskillnader som gör att i vissa fall så får man inte ut något eller bara från nåt enstaka system med den billigaste läsaren...K Keld skrev: