714 034 läst · 11 039 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Jodå, naturligtvis KAN den gå igenom. Jag vet en Volvo AWD som gjorde det flera gånger... Men då gjorde besiktningen fel. Men ägaren gråter inte så mycket över det.D Dublin skrev:Kanske en udda fråga, men tror ni att en fyrhjulsdriven bil kan gå igenom besiktningen utan kardanaxel? Bakgrunden är att min Freemont har ett fel vid bakdiffen men den är möjlig att köra utan kardan alltså framhjulsdriven. Letar reservdelar men det kan ta ett tag och skulle vilja kunna använda bilen i mellantiden...
Jag vet oxo att felfria bilar KAN bli underkända. Då gör besiktningen oxo fel. Och ägaren blir skapligt irriterad, minst sagt...
Tja man gör väl som man själv vill. Vad gör det undrar du. Inget antar jag om 4-5minuter extra inte spelar någon roll.A AndersS skrev:
Det är det som är hela grejen här. Det gör ingen som helst nytta att dra i mer än två steg heller. Först drar man fast och sedan drar man till rätt moment med momentnycker inte momentstav!
Hur många Nm är "överknäckt armbåge"? Ungefär?Fotografen skrev:
Alla jag vet som gjort så och dragit på känsla (inkl jag själv) och sedan skaffat momentnyckel har insett att de dragit alldeles för hårt tidigare. Om man inte skaffar en egen momentnyckel kan det nog vara en idé att vid tillfälle låna en och testa att dra en hjulskruv för att kalibrera den egna armen.
När jag var liten pôjk sade mina äldre kvinnliga släktingar att man skulle ha rutorna stängda för det var inte alls bra med "korsdrag". Jag tyckte det var bra och fattade aldrig vad de pratade om.
Kunde inte hålla mig. Sorry: 🤣
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 300 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 300 inlägg
Hade en helg rasat treans växel på en av tävlingsbilarna, med besiktning veckan efter. Så det hann inte åtgärdas, besiktningsmannen kom tillbaka efter provkörning "upprörd" över att den saknades och det blev en tvåa trots att han mycket väl visste att det skulle fixas.D Dublin skrev:Kanske en udda fråga, men tror ni att en fyrhjulsdriven bil kan gå igenom besiktningen utan kardanaxel? Bakgrunden är att min Freemont har ett fel vid bakdiffen men den är möjlig att köra utan kardan alltså framhjulsdriven. Letar reservdelar men det kan ta ett tag och skulle vilja kunna använda bilen i mellantiden...
Är det inte det ena bekymret så är det det andra och gärna något nytt.
Upptäckte när jag kopplade in motorvärmaren att det luktade bränt i garaget när jag kom ut och skulle köra iväg. Efter att ha provat utomhus kan jag konstatera att det inte är kupéfläkten, utan någonting i motorutrymmet. Lukten finns i det markerade området, men svårt att hitta exakt var. Påminner om bränt gummi eller doften av att köra med ilagd handbroms.
Jag mätte kontakten och får ca 100 ohm och allt verkar fungera i övrigt.
Jag som total novis hittar inte ens vart kablarna tar vägen i motorutrymmet och vad av allt som är själva värmaren. Kan jag göra någonting alls själv, eller är det att lämna in och hur jäkla dyrt lär det bli?
Upptäckte när jag kopplade in motorvärmaren att det luktade bränt i garaget när jag kom ut och skulle köra iväg. Efter att ha provat utomhus kan jag konstatera att det inte är kupéfläkten, utan någonting i motorutrymmet. Lukten finns i det markerade området, men svårt att hitta exakt var. Påminner om bränt gummi eller doften av att köra med ilagd handbroms.
Jag mätte kontakten och får ca 100 ohm och allt verkar fungera i övrigt.
Jag som total novis hittar inte ens vart kablarna tar vägen i motorutrymmet och vad av allt som är själva värmaren. Kan jag göra någonting alls själv, eller är det att lämna in och hur jäkla dyrt lär det bli?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle följa kabeln från anslutningen och vidare, finns nog inget annat sätt. Då hittar du ju även värmaren tillslut. Sitter antingen i eller på blocket, eller på en kylslang. Det ser ut att vara en 1,2TSI motor du har, men jag har ingen värmare på min så jag vet inte riktigt....tensiden skrev:Är det inte det ena bekymret så är det det andra och gärna något nytt.
Upptäckte när jag kopplade in motorvärmaren att det luktade bränt i garaget när jag kom ut och skulle köra iväg. Efter att ha provat utomhus kan jag konstatera att det inte är kupéfläkten, utan någonting i motorutrymmet. Lukten finns i det markerade området, men svårt att hitta exakt var. Påminner om bränt gummi eller doften av att köra med ilagd handbroms.
Jag mätte kontakten och får ca 100 ohm och allt verkar fungera i övrigt.
Jag som total novis hittar inte ens vart kablarna tar vägen i motorutrymmet och vad av allt som är själva värmaren. Kan jag göra någonting alls själv, eller är det att lämna in och hur jäkla dyrt lär det bli?
[bild]
Nära, 1,4TSI.MathiasS skrev:
Om vi utgår från att du har elvärmare så finns det väl inga rörliga delar förutom kupéfläkten? Eller sitter det någon cirkulationspump för kylvätskan?tensiden skrev:Är det inte det ena bekymret så är det det andra och gärna något nytt.
Upptäckte när jag kopplade in motorvärmaren att det luktade bränt i garaget när jag kom ut och skulle köra iväg. Efter att ha provat utomhus kan jag konstatera att det inte är kupéfläkten, utan någonting i motorutrymmet. Lukten finns i det markerade området, men svårt att hitta exakt var. Påminner om bränt gummi eller doften av att köra med ilagd handbroms.
Jag mätte kontakten och får ca 100 ohm och allt verkar fungera i övrigt.
Jag som total novis hittar inte ens vart kablarna tar vägen i motorutrymmet och vad av allt som är själva värmaren. Kan jag göra någonting alls själv, eller är det att lämna in och hur jäkla dyrt lär det bli?
[bild]
Så då måste det väl antingen vara en kabel som blir varm eller så har något kommit i kontakt med själva värmaren om du har en strålningsvärmare eller sådan som sitter utanpå blocket så kan ju något ha kommit loss och lagt sig mot den. Det kan ju vara skräp som hamnat där också. Men det är väl att kolla att alla kablar sitter fast i alla skarvstycken och att ingen kabel eller förgrening känns varm. Kolla också där kabeln går igenom torpedväggen intill kupén. Om där saknas skydd så kan plåten skava kabeln.
Jag har haft en bil där det uppstod ett litet läckage där motorvärmaren var ansluten i blocket. Då luktade det lite bränd (glykol). Det gick även att höra ett lite fräsande ljud.tensiden skrev:Är det inte det ena bekymret så är det det andra och gärna något nytt.
Upptäckte när jag kopplade in motorvärmaren att det luktade bränt i garaget när jag kom ut och skulle köra iväg. Efter att ha provat utomhus kan jag konstatera att det inte är kupéfläkten, utan någonting i motorutrymmet. Lukten finns i det markerade området, men svårt att hitta exakt var. Påminner om bränt gummi eller doften av att köra med ilagd handbroms.
Jag mätte kontakten och får ca 100 ohm och allt verkar fungera i övrigt.
Jag som total novis hittar inte ens vart kablarna tar vägen i motorutrymmet och vad av allt som är själva värmaren. Kan jag göra någonting alls själv, eller är det att lämna in och hur jäkla dyrt lär det bli?
[bild]
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Den stora poängen med att däckverkstäderna är noga med att påpeka efterdragningen är ju att de helt slipper följder av detta. Kunden efterdrar sällan/aldrig men har man otur och det börjar lossna och man rentav tappar ett hjul så kommer de ju bara hänvisa till att de upplyst om efterdragning och har man inte gjort det så får man skylla sig själv. Typ. Visst kan man ju då hävda att hade man efterdragit så hade man inte tappat hjulet men å andra sidan så hade inte hjulet lossnat heller om det vore rengjort och korrekt draget så jag tycker personligen att det blir lite fel.........
Men detta tänk fungera bara i labbmiljö.S Stefan1972 skrev:
På garageuppfarten är inte allt kliniskt rent och gängorna är inte perfekt rengjorda osv osv osv. Då kan det bli så att din skruv som du drar med 120Nm ena dagen inte sitter fast när du kört 10mil och allt har rört på sig och expanderat av värme osv. Det händer inte ofta, men det händer även när man gör allt tillsynes rätt.
Jag har aldrig varit med om att ett helt hjul är löst men en handfull gånger över 30 år har jag noterat att någon skruv är lösare vid efterkoll.
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
behöver inte vara i labbmiljö..........jag har ca 30 år bakom mig som allbilsmek. har även jobbat några år på stor däckfirma. Får än idag in bilar där de nyss bytt till andra hjul för säsongen och det slår aldrig fel. Det är alltid tjocka lager med ärg och skit på aluhjul. De borstar möjligen rent navet från skit men aldrig fälgar. Tar man en rundfil och drar över ytan så lossnar det alltid kakor med ärg och bös. Såklart saker och ting lossnar ibland då.........
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 300 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 300 inlägg
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 357 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 357 inlägg
Rätt momentstav är lika bra som momentnyckel, men det gäller att se upp -det är olika moment trots att dimensionen stämmerO skrev:Tja man gör väl som man själv vill. Vad gör det undrar du. Inget antar jag om 4-5minuter extra inte spelar någon roll.
Det är det som är hela grejen här. Det gör ingen som helst nytta att dra i mer än två steg heller. Först drar man fast och sedan drar man till rätt moment med momentnycker inte momentstav!