711 648 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Jag vidhåller att ledhandtag och bra hylsa är alla gånger bättre än alla fälgkors som finns. =) Finns inget ostabilt med ett ledhandtag alls.O skrev:Nja... Två händer isär och kortare hävstång är stabilare än en lång hävstång
Om man drar fast fälgarna med korrekt moment räcker en mycket kort hävstång.
👍Jag med! Dessutom har jag med rätt hylsa😇
Det finns olika bilar...
👍Jag brukar alltid byta hjulen själv. Använder batteridriven mutterdragare/knack och momentdrar alltid med momentnyckel. Det rekommenderas verkligen. Den som aldrig provat drar garanterat alldeles för hårt. För "säkerhets skull".
Mutterknack använder man inte med momentstav för att dra åt heller =) Jag föredrar att inte riskera en enda gänga helt enkelt.
Så kan det naturligtvis vara oavsett om ett fälgkors är ett bra eller dåligt verktyg. Jag säger inte emot. Jag svarade på en fråga om vilka styrkor och svagheter ett fälgkors har.R Rkarlsson skrev:
Det låter klokt. Det gör inte jag heller.R Rkarlsson skrev:
Själv använder jag mutterknack att lossa med och mutterdragare att montera med. För det går snabbt. Sedan drar alltid åt med momentnyckel. Vilket verkligen inte skall förväxlas med momentstav.
Bytte däcken på frugans bil idag, höll inte ens på att få av två av dem med förlängningsarmen, jä-lar vad de hade dragit åt dem på verkstaden. De andra två hade jag dragit åt manuellt, de satt "lagom". Och på dotterns bil satt alla fyra åt "lagom". De hade jag alla dragit manuellt.
Jag väntar på att bilar ska få obligatorisk avståndshållare.
Ligger man för nära en bil en tidsenhet ska motorn stypas så avståndet ökas.
Bättre än att bilen ska panikbromsa för att avståndet är för kort när nått väl händer.
Ligger man för nära en bil en tidsenhet ska motorn stypas så avståndet ökas.
Bättre än att bilen ska panikbromsa för att avståndet är för kort när nått väl händer.
2,6s är det kortaste jag har och det är perfekt för att snålåka bakom en långtradare. Iom att bilen reagerar snabbare än jag gör så hinner man bromsa. Sedan handlar det om i vilken utsträckning man litar på elektroniken...Isakare skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 599 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 599 inlägg
Inte alls. Håller med Mathias, man känner väldigt tidigt om det inte lirar och det är helt riskfritt. Men kan man inte och saknar känslan så är det både nåt man inte förstår eller skall försöka sig på.F frasen_36 skrev:
Men är också hastighetsberoende också, är så på våra. Det blir ganska komplext med olika tvingande system och körförhållanden.pacman42 skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 599 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 599 inlägg
Just sekunder är i allra högsta grad hastighetsberoende. Det är samma på min KIA. Kör man på närmaste eller näst närmaste avståndet så känns det rätt lagom i landsväg och motorbäg men åt helvete för nära i 30-50km/h. Bilen bromsar också för hårt och för sent i stadstrafik.A AndersS skrev:
KIA har inte gjort ett komplett jobb där.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 735 inlägg
Så det är inte sekunder man ställer in då? Kanske som mappat avstånd vid hastighet och tycker man ska köra nära i kökörning?