24 604 läst · 75 svar
25k läst
75 svar
Granne stal el via förlängningskabel
Jag tänkte elradiatorer och uppvärmning. Jag har 7 elradiatorer på mellan 1-2000W, kör man det på en säkring går strömmen direkt. Tvättmaskin och spis drar säker nåt liknande.13th Marine skrev:
Precis så blir det!M Manhunter skrev:
Har serverat polisen med 2 blocketbedrägerier där dom har fått 100% fakta på bordet, i princip hela utredningen gjord av mig. Det enda som behövdes från polisen var att bekräfta mina fakta med bankens swischöverföringar (som banken vägrade att ge ut till mig)
Efter typ 2 år så ha polisen inte ens meddelat mig att utredningen är nerlagd. Men jag tänkt kontakta dom nu och se vad svaret blir ... jo det blir det vanliga "går ej att utreda"
På ren svenska Fy Fan för alla lata inkompetenta poliser som bara sitter och lyfter sin lön och gör minsta möjliga i sitt arbete. GW har 100% rätt, polisen gör inte skit åt vardagsbrottsligheten numera, och 25% av polisbyrökraterna skulle man kunna sparka direkt utan att det märktes 🤬🤬🤬🤬🤬
OBS! Poliserna på fältet sliter häcken av sig, dom är värd all vår respekt och beundran. Men latmaskarna på kontoren har jag noll respekt för numera ...
Det borde finnas specifikt lagstöd för lekmannautredningar. Om jag skulle syssla med olagligheter skulle jag inte vara rädd för polisen idag med deras utredningsförmåga. Men om man skulle hamna i skottgluggen för ett internetforum med ett antal drivna individer som faktiskt får medel att skipa rättvisa skulle det vara förödande. Det finns historier från Reddit där man lyckats med galna saker.Mats-S skrev:På ren svenska Fy Fan för alla lata inkompetenta poliser som bara sitter och lyfter sin lön och gör minsta möjliga i sitt arbete. GW har 100% rätt, polisen gör inte skit åt vardagsbrottsligheten numera, och 25% av polisbyrökraterna skulle man kunna sparka direkt utan att det märktes 🤬🤬🤬🤬🤬
OBS! Poliserna på fältet sliter häcken av sig, dom är värd all vår respekt och beundran. Men latmaskarna på kontoren har jag noll respekt för numera ...
Det mest intressanta är väl vad grannen använde strömmen till. Nu är det väl många med mig som undrar hur grannen lyckades sno så mycket ström på en fas.
Hade det varit till det vanliga, skulle det omöjligtvis, ha gått på ett vanligt uttag.
Men hursomhelst har alltså grannen lyckats förbruka dubbelt så mycket ström som den drabbade. Så att förbrukningen tredubblats.
Om det hade varit ett hus/gård på landet hade jag förstått att det fanns saker att förbruka ström med. Men i ett radhus. Kom ihåg, inga spisar, eller andra högförbrukare kan ha använts. Det måste även varit något som dragit relativt lite dygnet runt. Annars skulle den drabbades säkring, eller huvudsäkring gått, när han använde samma grupp/fas.
Hade det varit till det vanliga, skulle det omöjligtvis, ha gått på ett vanligt uttag.
Men hursomhelst har alltså grannen lyckats förbruka dubbelt så mycket ström som den drabbade. Så att förbrukningen tredubblats.
Om det hade varit ett hus/gård på landet hade jag förstått att det fanns saker att förbruka ström med. Men i ett radhus. Kom ihåg, inga spisar, eller andra högförbrukare kan ha använts. Det måste även varit något som dragit relativt lite dygnet runt. Annars skulle den drabbades säkring, eller huvudsäkring gått, när han använde samma grupp/fas.
Uttaget i artikeln var ospecificerat så vad vi vet kan det ha varit ett 3-fas 64A specat uttag. Nu är det förstås väldigt ovanligt för en bostad men jag t ex har ett yttre uttag 3-fas på ett av mina hus. Är osäker på amperen men tror det är en 16A säkring.
Medlem
· Stockholm
· 4 009 inlägg
Min uppfattning är att om en husägare inte kan bevisa hur mycket el som stulits kan de kräva ersättning motsvarande sin genomsnittliga månatliga elräkning.Tomtom79 skrev:Brottet är väl inte så svårt att bevisa kanske. Däremot kan ersättningsyrkandet bli lite klurigt. ATT grannen har stulit el är ju inte så svårt att bevisa, om man nu ringt polisen först som kommer och knackar på och kan dokumentera vad som är inkopplat. Börjar man skrika först så kopplar de förstås ur lasten
Men hur mycket som stulits är ju svårare. Speciellt om inte husägaren har någon loggning själv.
Sen det uppenbara, man gör ju bara något liknande detta om man själv inte har el alls eller om man faktiskt har en lagom last man gärna låter någon annan stå för. Stjäla el av grannen låter väldigt mycket som odla olagliga växter.A AG A skrev:Det mest intressanta är väl vad grannen använde strömmen till. Nu är det väl många med mig som undrar hur grannen lyckades sno så mycket ström på en fas.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 745 inlägg
Tror nog han anmälde fel brott. Olovlig kraftavledning är för det mesta manipulation av elmätare eller användning av omätt el (t.ex. el ur en lyktstolpe).
Om du använder en förlängningssladd så använder du ju mätt el, som dock betalas av någon annan. Då blir bevisläget mycket sämre och säkert därför polisen lade ner det.
Vad han skulle anmält är brott mot koncessionsplikten, då förlängningskablar (eller annan typ av elöverföring) över fastighetsgränser kräver koncessionstillstånd.
Det hade flugit mycket bättre, eftersom där behöver man inte ens bevisa att kabeln ens varit inkopplad eller använts, hade räckt med att bevisa att den fanns där.
Om du använder en förlängningssladd så använder du ju mätt el, som dock betalas av någon annan. Då blir bevisläget mycket sämre och säkert därför polisen lade ner det.
Vad han skulle anmält är brott mot koncessionsplikten, då förlängningskablar (eller annan typ av elöverföring) över fastighetsgränser kräver koncessionstillstånd.
Det hade flugit mycket bättre, eftersom där behöver man inte ens bevisa att kabeln ens varit inkopplad eller använts, hade räckt med att bevisa att den fanns där.
Om det ska fungera måste väl elmätaren sitta på "rätt"fastighet?S sebastiannielsen skrev:Vad han skulle anmält är brott mot koncessionsplikten, då förlängningskablar (eller annan typ av elöverföring) över fastighetsgränser kräver koncessionstillstånd.
På min mark går elledningen som luftledning och grannen har mätaren på elstolpen på min lantbruksfastighet, varken tomtägaren eller elleverantören har nått servitut på den nedgrävda kabeln in till grannens hus men jag tror inte att det bryter mot koncessiostillståndet.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 745 inlägg
Nej har elnätsägaren tillstånd så får de givetvis dra över fastighetsgränser. Då drar elnätsägaren näten lite hur de vill, och servitut behövs inte eftersom det utgör ledningsrätt.F fribygg skrev:
Att själv på eget bevåg dra elledningar över fastighetsgränser är dock förbjudet. Finns vissa undantag, t.ex. klenspänningsnät (PoE) för datakommunikation, interna nät INOM en fastighet, och liknande.
Finns ett fall där man drog en tillfällig ledning för att få igång en pump efter ett elavbrott, vilket ansågs vara emot koncessionsplikten eftersom pumpen skulle ha ett "eget elabonnemang" eftersom den låg på annan fastighet.
Reglerna med koncessionsplikt finns där för att det inte ska bli strul när en av fastigheterna byter ägare, och sedan motsätter sig att betala för någon annans el. Kan ju både vara, att säg, pumphuset byter ägare, de sätter dit en större pump och nu motsätter sig fastighetsägaren där elen matas, att betala för den större pumpen.
Eller tvärtom, matande fastighet byter ägare och ifrågasätter "Varför ska jag betala för den pumpens el?"
Koncessionsplikt gäller även för tillfälliga nät (för att man inte ska kunna säga: "Men den ligger bara där tillfälligt").
Byggnät får dock anläggas utan koncessionsplikt, men det är tillfälligt nät i samband med ett bygge.
Redigerat: