Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, men sen finns ofta diskmaskin, tvättmaskin, varmvattenberedare, elelement eller luftvärmepump etc även i många radhus. Känns lite märkligt att förbrukningen kan öka så mycket tutan att någon säkring går.
Jo, men allt det drar väldigt lite ström. Såvida man inte använder extremt mycket varmvatten. När jag hade radhus var det den direktverkande elvärmen som drog mest, men med luftvärmepump så minskar ju förbrukningen radikalt. Radhus har ju ofta två varma väggar mot grannarna så effektförbruknnngen för uppvärmning är ju rätt låg från början.

Kanske har de cannabisodling och/eller hembrännare som drar effekt konstant hos grannen. 😊
 
Badtunna eller pool borde väl lätt komma upp i lite förbrukning, särskilt om man jämför med normalförbrukningen sommartid när man inte behöver värma huset.
 
TRJBerg
P perarne123 skrev:
Man tycker att någon säkring borde ha löst ut. Om grannen stjäl 300% mer el än vad husägaren normalt förbrukar så måste det rimligen överstiga de 2200W som en säkring tål.
Antar du en 13A säkring?
 
Fairlane
TRJBerg TRJBerg skrev:
Antar du en 13A säkring?
Set väl snarare ut som en 10A säkring om man tänker 220 V?
 
TRJBerg
Fairlane Fairlane skrev:
Set väl snarare ut som en 10A säkring om man tänker 220 V?
En 10A räcker till minst 2400W en kortare tid vet jag av erfarenhet. Har belastat en sådan med totalt 4000W vid ett tillfälle (elelement) där det fungerade i storleksordningen 1/2 till 1 timme. Har senare bytt den säkringen till 13A.
Men kontinuerligt utan att säkringen går så tror jag gränsen går vid ca 2400W för 10A. (Baserat på min erfarenhet då.) Ska man vara konservativ och hålla sig rekommendationer jag sett från kunniga så är väl 13A minimum.
 
Fairlane
TRJBerg TRJBerg skrev:
En 10A räcker till minst 2400W en kortare tid vet jag av erfarenhet. Har belastat en sådan med totalt 4000W vid ett tillfälle (elelement) där det fungerade i storleksordningen 1/2 till 1 timme. Har senare bytt den säkringen till 13A.
Men kontinuerligt utan att säkringen går så tror jag gränsen går vid ca 2400W för 10A. (Baserat på min erfarenhet då.) Ska man vara konservativ och hålla sig rekommendationer jag sett från kunniga så är väl 13A minimum.
Ja 240V * 10A=2400W. Många tänker fortfarande 220 V och då stämmer ju 2200W bättre. Skulle man ha en 13 A säkring så tål den ju högre effekt innan den ger upp.
 
Nissens
TRJBerg TRJBerg skrev:
En 10A räcker till minst 2400W en kortare tid vet jag av erfarenhet. Har belastat en sådan med totalt 4000W vid ett tillfälle (elelement) där det fungerade i storleksordningen 1/2 till 1 timme. Har senare bytt den säkringen till 13A.
Men kontinuerligt utan att säkringen går så tror jag gränsen går vid ca 2400W för 10A. (Baserat på min erfarenhet då.) Ska man vara konservativ och hålla sig rekommendationer jag sett från kunniga så är väl 13A minimum.
Har man diazedsäkringar så tål de överlast ganska länge, men säkringar i dvärgbrytare bryter snabbare. 10A x 230V = 2 300W
 
Vårt hus drar en sommarmånad 800W i medeleffekt, då vill jag påstå att vi ligger långt över normal förbrukning då vi har ett relativt stort hus, många förbrukare samt laddar en hybrid.

Jag ser inga problem i att genom ett enfasuttag kunna tredubbla förbrukningen för ett hus med fjärrvärme
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
K
S Snorkulf skrev:
Frågan är ju om grannen kanske odlade lite rocknroll-tobak och hade kraftig belysning på tolv timmar per dygn...
Rocknroll-tobak 😳
Jazztobak kallas det.😊
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Ja 240V * 10A=2400W. Många tänker fortfarande 220 V och då stämmer ju 2200W bättre. Skulle man ha en 13 A säkring så tål den ju högre effekt innan den ger upp.
Hmm, det är väl ändå 230V nätspänning i Sverige?
Men jag håller med om att det var 220V tidigare.
 
  • Gilla
mattoys
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Hmm, det är väl ändå 230V nätspänning i Sverige?
Men jag håller med om att det var 220V tidigare.
Korrekt, men en 10A klarar nog 2400W rätt länge
 
Tror ni jag kan koppla in mig på min grannes solcell anläggning?
 
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Korrekt, men en 10A klarar nog 2400W rätt länge
En diazed gör absolut det. De ”moderna” är lite kinkigare. 😊
 
En dvärgbrytare ska tåla 4% "övelast" kontinuerligt utan att bryta. Utlösningsområdet börjar vid 13% överström enligt normen.
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Korrekt, men en 10A klarar nog 2400W rätt länge
Inte "nog" rätt länge, den kommer att klara det alltid. Om du inte tänker att "rätt länge" är längden som en säkring förväntas hålla (dvs. 20-30år?).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.