711 246 läst · 11 003 svar
711k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Medlem
· Södermanlands län0
· 972 inlägg
Frustrerande:
Bilradion i min gamla Opel började krångla och stängde inte av sig automatiskt när man drog ut startnyckeln. Volym- och kanalväljaren på ratten slutade fungera. Trots manuellt avstängd radio drog bilen tjyvström och tömde batteriet.
Nåväl, jag kopplade ur batteriet och laddade upp det fullt, kopplade in det med amperemätare emellan och skulle börja felsöka genom att en efter en koppla ur olika kretsar i säkringsdosorna för att se när strömtjuvandet försvann.
Efter att initialt dragit 0,8 A en halvminut, när datorerna för EFI, ABS etc ställer in sig, sjönk strömmen till omätbar nivå. Kopplade in batteriet på riktigt och funktionerna på radion fanns där åter: Inget fel att söka efter eller åtgärda.
Jag vet att felet kommer att återvända när man minst anar det i nästa vecka eller på julafton men det är ju skitsvårt att hitta ett fel som inte finns, antagligen någon jordkabel som ärgat.
Bilradion i min gamla Opel började krångla och stängde inte av sig automatiskt när man drog ut startnyckeln. Volym- och kanalväljaren på ratten slutade fungera. Trots manuellt avstängd radio drog bilen tjyvström och tömde batteriet.
Nåväl, jag kopplade ur batteriet och laddade upp det fullt, kopplade in det med amperemätare emellan och skulle börja felsöka genom att en efter en koppla ur olika kretsar i säkringsdosorna för att se när strömtjuvandet försvann.
Efter att initialt dragit 0,8 A en halvminut, när datorerna för EFI, ABS etc ställer in sig, sjönk strömmen till omätbar nivå. Kopplade in batteriet på riktigt och funktionerna på radion fanns där åter: Inget fel att söka efter eller åtgärda.
Jag vet att felet kommer att återvända när man minst anar det i nästa vecka eller på julafton men det är ju skitsvårt att hitta ett fel som inte finns, antagligen någon jordkabel som ärgat.
Om det varit en BMW skulle det garanterat varit dåligt batteri, de kan ha en massa konstigheter för sig, fel som kommer och går, olika fel olika dagar, allt detta även fast bilen startar så man inte tror att det är nått fel på batteriet.Huvudbrytaren skrev:Frustrerande:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Jag har fått en ny av den svarta modellen för petroleumbaserad avfettning, när jag reklamera e sa de att man egentligen skulle tömma den, men iaf lämna den utan tryck. Så den nya jag fick har faktiskt fungerat felfrittnino skrev:
På den första blev det så att packningen svällt och pump-handtaget lossnade då när man skulle pumpa.
Jag har alltså även en röd, blå och svart, samt en foam-pump-flaska, sen ett gäng triggersprutor som funkat perfekt 😊
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 299 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 299 inlägg
Ja precis.galento skrev:
Något år körde jag runt 800 mil och på de milen snittade jag 1,7.
På en tur upp till Stockholm å Uppsala så gick det 180 liter på 120 mil å då var det några vändor fram å tillbaka på Sveavägen också då det var Stockholmscruising den helgen.
Helt ok förbrukning.
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 299 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 299 inlägg
Det kommer jag aldrig klara av, vilket bök att förväntas hålla på på det viset. Ska lägga fälgrenare i den billiga biltema sprutan med vitontätningar.R RYZKC skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Jag har en Gloria tryckspruta som ska klara avfettning, men tyvärr har plasten i övertrycksventilen spruckit två gånger.. Bara haft Biltemas kallavfettning i den.. kan inte rekommenderas....
...men att klara alkalisk avfettning är inte samma sak som att klara petroliumbaserad avfettning (kallavfettning). Det är olika gummin för det som Dennis beskrev ovan. Gloria har ju garanterat sprutor för båda behoven.Dan_Johansson skrev: