Isakare Isakare skrev:
Jag har bivit gammal, sålde BMWn och köpte Toyota idag 😉
Känns som ny, bara gått 31" mil 🙂
[video][bild]
Oo min har inte den flashiga skärmen! Fast den är väl lika "törstig"

F
DennisCA DennisCA skrev:
Man kan köpa biltemas bio fälgrengöring i 4l dunkar också ser jag. Det är ganska prisvärt måste jag säga. Bara man hade en sprayflaska som funkar.
Bara man är med på att det är rätt utspätt. Jag brukar hålla koll på Amazon om man ramlar över nåt till bra pris. Köpte en 5 liters Shiny Garage D-Tox för 270kr inklusive frakt för ett tag sen… typ ett år sen. Dryg och bra, går tom att späda ut lite. Och den har färgindikator.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Oo min har inte den flashiga skärmen! Fast den är väl lika "törstig"
Säkert, men jag åker mest på söndagar till kyrkan typ, om det går lite soppa då gör inget.
Bekväm kärra iaf, man kommer in i ett lugnare mode än med den smått hysteriska BMWn jag hade tidigare.
Utrustning saknar den inte, den har nog allt som gick att få utom taklucka, mer imponerande är att allt fungerar, bilen är rostfri och inte ett spår av läckage.

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
F
ullberg ullberg skrev:
Jag gissar att det var en annan biltemaprodukt då den jag länkade till är just en syra (i detta fall oxalsyra, men fälgsyra kan vara lite olika blandningar som jag förstått det)

Jag använder den som sagt mest till båten och de gula missfärgningarna som blir, väldigt nöjd till det (jag hade redan tagit de värsta partierna när jag kom på att filma)
[video]
Ja, det var en annan. https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt/falgrengoring/falgrengoring-proline-700-ml-2000047036

j.f.s j.f.s skrev:
Köp en Kwazar tryckspruta eller annan av liknande kvalitet så kommer den fungera under lång tid 👌
Jag ser dom har olika sorter, en för lågt pH och en för alkaliska rengörare. Skillnaden verkar vara FPM tätningar och EDPM tätningar för alkaliska.

e: FPM = Viton. Biltema har tryckflaskor med viton för 5.99€ så provar en sån. Får se om den går sönder eller ej. Annars måste man väl satsa på en Kwazar.

Köpt dessa viton sprayflaskor tidigare, från Clas Ohlson, den ena fick först lite bromsrengörare och dog av det, lyckades återuppliva den och lade sen ed's red i det (innehåller aceton) den dog efter några veckor igen. Den andra har rödsprit och funkar ännu. Så viton verkar inte gilla aceton eller bromsrengörare.
Vit sprayflaska med blå detaljer, isolerad, tom, för rengöringsmedel eller vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
j.f.s
  • Laddar…
j.f.s
DennisCA DennisCA skrev:
Man kan köpa biltemas bio fälgrengöring i 4l dunkar också ser jag. Det är ganska prisvärt måste jag säga. Bara man hade en sprayflaska som funkar.
Man brukar (iaf här i Sverige) kunna hitta Kwazar till ok pris. Dock inte i nivå med Biltema.
Jag har flera och har inte skött dem som man ska men efter tre år så fungerar de lika bra fortfarande 🙂

Patrik440
galento galento skrev:
Här kört v70,n med aut här på 0,7 långkörning . Men det är väldigt sällan man kollar förbrukningen.

Såg ett program på kanal 10 igår som hette " chasing cars " , vilka bilar 👍👍👍
Det var både mopar 440 och 383 med där. 🤘🤘🤘🤘
Ja det är väl något strax över 0,7 som jag hamnat på med min V70 också.

Skall jag åka snålt tar jag min lille C30 diesel. :)

Div. körning med Chryslern i höst landade däremot runt 2 liter milen.. 🙄

Äldre bil tankas vid bensinstation, silverfärg, klar dag, industribyggnad bakgrund, parkering.
Skapa konto

• Gilla
Fel av Åke och 1 till
  • Laddar…
Påtal om biltema nu igen, märkte i morse att den behållare med spolarvätska jag köpte i farten sist jag var dit, priset var väl ungefär vanligt. Men då jag kom hem hade jag en äldre behållare med spolarvätska och då jag satte ner den nya såg man en uppenbar skillnad. Den nya är 3,5 liter och den gamla är 5 liter.

Krympflationen slår till igen. Nä håll er till koncentrat och blanda själv.

DennisCA DennisCA skrev:
Den nya är 3,5 liter och den gamla är 5 liter.
Jag håller med om att det är grisigt men var inte de tidigare dunkarna på fyra liter? I alla fall i Sverige tror jag det, eller?

5 liter står det på den jag har och det har varit normen såvitt jag vet. Måste kolla om jag har andra dunkar hemma att jämföra med.

Isakare Isakare skrev:
Säkert, men jag åker mest på söndagar till kyrkan typ, om det går lite soppa då gör inget.
Bekväm kärra iaf, man kommer in i ett lugnare mode än med den smått hysteriska BMWn jag hade tidigare.
Utrustning saknar den inte, den har nog allt som gick att få utom taklucka, mer imponerande är att allt fungerar, bilen är rostfri och inte ett spår av läckage.
Då lär du bli nöjd med den. Jag har haft min i snart 9 år (2006:a med 32'mil+) Allt funkar fortfarande som om den vore ny. Inga trasiga clips, knappar, inget strul med lås, keyless etc. helt otroligt välbyggd bil till skillnad från min 8 år nyare Volvo. Min är Basic med kass AUX till stereon, största nackdelen med bilen efter förbrukningen och att det börjar bli svårt att hitta prisvärda reservdelar som avgassystem. Fällbart baksäte och drag hade vart nice iofs

bytt bromskivor & belägg en gång, batteri, lite strålkastarlampor, vindrutetorkarblad, olja/filer, rostlagat avgassystemet och bytt ett hjullager. Får väl ses som bra resultat efter 18' körda mil. (snittar 0,78l/milen med den V6 bensin & automat)

DennisCA DennisCA skrev:
5 liter står det på den jag har och det har varit normen såvitt jag vet. Måste kolla om jag har andra dunkar hemma att jämföra med.
Jag är ganska säker på att de som sålts i Sverige (eller i min butik egentligen) de senaste åren har varit på fyra liter.

Fyraliters dunk med spolarvätska, blå, märkt för låga temperaturer, till alla årstider, förbättrad formula.
Skapa konto

Men egentligen spelar det ingen roll. Det är hur som helst ett d-a oskick att krympa dunken till 3.5 liter. Vi är helt överens om det! 😡

• Gilla
john.h och 2 till
  • Laddar…
Jag hittade 5l varianten faktiskt och den var en euro dyrare, så det var väl inte ett exempel på krympflation då, utan att dom har båda i sortimentet:

Blå vätska i dunk, torkarvätska för bilrutor, "Tuulilasin pesuneste Polarvätska", 5 liter.
Skapa konto

Nä men jag ska börja hålla mig till koncentrat, det är egentligen inte alls bra att frakta omkring en massa vatten i onödan, och man betalar för det.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
galento
Patrik440 Patrik440 skrev:
Ja det är väl något strax över 0,7 som jag hamnat på med min V70 också.

Skall jag åka snålt tar jag min lille C30 diesel. :)

Div. körning med Chryslern i höst landade däremot runt 2 liter milen.. 🙄

[bild]
Det kan det vara värt för att känna big block power 😉😁 kommer ihåg när man tankade pickupen med 130l tank , flera mackar stoppade vid 1000kr så man fick börja om. Den drog ca 1,9 blandad körning.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.