338 077 läst · 4 928 svar
338k läst
4,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Det sorgliga är att samhällsutvecklingen och vårt välstånd har begränsats av nätföretagens överdebiteringar så länge och när de nu skulle kunna bidra med något positivt, nagga lite på sina ackumulerade medel, så väljer de att vända även detta mot oss och avkräva en ännu större kompensation, vinsterna kommer säkert att skjuta ännu mer i höjden. Vi sitter i händerna på ett utpressargäng, tråkigt att det blev så här, riktigt sorgligt faktiskt.M Martin Lundmark skrev:
Hej djacD djac skrev:Det sorgliga är att samhällsutvecklingen och vårt välstånd har begränsats av nätföretagens överdebiteringar så länge och när de nu skulle kunna bidra med något positivt, nagga lite på sina ackumulerade medel, så väljer de att vända även detta mot oss och avkräva en ännu större kompensation, vinsterna kommer säkert att skjuta ännu mer i höjden. Vi sitter i händerna på ett utpressargäng, tråkigt att det blev så här, riktigt sorgligt faktiskt.
Jag ser det inte som en bra samhällsutveckling om vi, alltför ofta, inte förstår konsekvenserna av de förändringar som görs i vår elkraftförsörjning.
Vi utbildar för få elkraftingenjörer (söktrycket är för lågt på de utbildningar som i dag finns).
Politiker och andra beslutsfattare tar ofta beslut, med dåligt elkrafttekniskt underlag.
Jag bifogade, i ett tidigare inlägg, en länk som Ek från Svenska kraftnät skrivit. Där han bl.a. skrev att det vi gör måste baseras på fysiska realiteter (fysikens lagar). Elkraftförsörjningen är inget (data)spel utan en fysisk verklighet som dagens samhälle är helt beroende av, att det fungerar.
Redigerat:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 593 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 593 inlägg
Varför måste jag se det, det finns det väl andra som gör? Tror du att jag köper solceller och batterier för att hjälpa mig själv eller för att hjälpa mig själv?P paralun skrev:Jo men du måste ju se det här med energibehovet för hela industrin.
Tappar vår industri konkurrenskraften till USA och Kina så är det kört för oss, bara att rasera all välfärd och allt vi byggt upp.
Du måste ju sedan se det här med ett större perspektiv och överskottet vi har är bättre lämpat för att tillverka vätgas som då kan lagras och användas senare.
Slutligen är det en mycket stor fråga inom EU angående sk "critical minerals" och beroendet av Kina
[länk]
Varifrån kommer dina solceller och batterier plus annan utrustning?
Det finns mycket man kan tycka om vätgas men om du tror att det leder till billig el så tror du nog fel, ännu större anledning att ha egna solceller med den situationen. Och om du tror att man kan ha vätgasproduktion som bara rullar på vid skitbillig el vid storm tror jag inte på. Men vi får se…om 4-6år eller nåt sånt om det går undan innan det finns marknadspåverkande volym.
Sorry, jag tog fel siffra. Fick med moms och avgifter. För att klara en avskrivning på 10 år så behöver spotpriset, när solen lyser vara minst 35 öre.F fsn skrev:
Snitt spot (över hela dygnet) har det senaste året legat på 78 öre (enl Tibber). Så visst om elpriset sjunker till hälften jämfört med senaste 12 mån, då får vi räkna med litet längre avskrivning.
Jag citerar mig själv ovan...pacman42 skrev:5% av elen på årsbasis. I Nederländerna och Tyskland ligger man på runt 50% från solpaneler mitt på dagen under mitten av sommaren. Så sent som för två veckor sedan hade Nederländerna 42% av elförbrukningen kl 14 producerad av solpaneler.
Månad 2023 / pris baserat på solhöjd / medelpris under månaden
Januari / 115,5 / 92,6
Februari / 90,2 / 82,5
Mars / 80,7 / 80,4
April / 60,1 / 68,8
Maj / 29,4 / 39,0
Juni / 48,6 / 53,0
Juli / 32,2 / 37,7
Augusti / 35,4/ 36,9
September / 28,1/ 24,3
Oktober / 19,5 / 22,0
(Oktober fram till och med förra veckan)
Statistiken ovan är från SE3 och den visar att det under sommarmånaderna är billigare el på dagen än medelpriset på dygnet. Jag har viktat timpriserna efter hur högt solen står (jag använde mig av viktning av utdata från solpaneler för att få mer korrekta siffror). Medelpriset under dagtid (9-18) ligger oftast en aning högre, vilket även det visar på att elpriserna är som lägst mitt på dagen.
Så om du behöver ett snittpris på 35 öre när solen är uppe och den framförallt är uppe under sommarhalvåret (jag har dessutom viktat solen i citatet ovan utifrån solhöjden, detta gäller SE3), då har du bara tjänat pengar i mars, april och juni under de ljusa månaderna i år. Inte särskilt mycket heller. September, oktober och maj drar ju ned en hel del.lilytwig skrev:Sorry, jag tog fel siffra. Fick med moms och avgifter. För att klara en avskrivning på 10 år så behöver spotpriset, när solen lyser vara minst 35 öre.
Snitt spot (över hela dygnet) har det senaste året legat på 78 öre (enl Tibber). Så visst om elpriset sjunker till hälften jämfört med senaste 12 mån, då får vi räkna med litet längre avskrivning.
Jag gissar att priserna i år inte leder till en avskrivning på tio år...
Det stämmer nog rätt bra. Men om elpriset kommer att ligga på den nivån i all framtid så räcker inte 10 år för att skriva av. Jag räknar dock fortfarande med att mina solceller klarar avskrivning på under 10 år. Om det skulle bli 12-13 spelar ingen större roll, jag kommer ju ändå att få svinbilliga elräkningar under tiden.pacman42 skrev:Jag citerar mig själv ovan...
Så om du behöver ett snittpris på 35 öre när solen är uppe och den framförallt är uppe under sommarhalvåret (jag har dessutom viktat solen i citatet ovan utifrån solhöjden, detta gäller SE3), då har du bara tjänat pengar i mars, april och juni under de ljusa månaderna i år. Inte särskilt mycket heller. September, oktober och maj drar ju ned en hel del.
Jag förstår dig, men jag har svårt att motivera en installation hos mig med dessa priserna.lilytwig skrev:Det stämmer nog rätt bra. Men om elpriset kommer att ligga på den nivån i all framtid så räcker inte 10 år för att skriva av. Jag räknar dock fortfarande med att mina solceller klarar avskrivning på under 10 år. Om det skulle bli 12-13 spelar ingen större roll, jag kommer ju ändå att få svinbilliga elräkningar under tiden.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 593 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 593 inlägg
Och jag svarar då att mitt dokumenterade genomsnitt i år jan-sep är 54,8öre och det är alltså ett genomsnitt inklusive precis alla soliga sommarmånader då Holland sprutat ut el. Nu är som alla vet Oktober riktigt kass med ett medelpris på 29öre så här långt, det drar ner årsmedel till 53,9 öre.pacman42 skrev:Jag citerar mig själv ovan...
Så om du behöver ett snittpris på 35 öre när solen är uppe och den framförallt är uppe under sommarhalvåret (jag har dessutom viktat solen i citatet ovan utifrån solhöjden, detta gäller SE3), då har du bara tjänat pengar i mars, april och juni under de ljusa månaderna i år. Inte särskilt mycket heller. September, oktober och maj drar ju ned en hel del.
SE4?F fsn skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 593 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 593 inlägg
nope…. OSO är nog det som bäst beskriver riktningen. Jag förstår dock inte vad riktningen har med mitt medelpris att göra. Mitt syfte var att visa att det finns ett medelpris som uppenbarligen är högre än du trodde trots att det känns som att det varit noll eller ninus varannan dag sen i mitten av Maj.pacman42 skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 254 inlägg
Exakt vad får någon att tro att senaste årets elpriser är normen för framtida elpriser?
Instämmer. Finns inte en enda kotte på jorden som vet vad elpriserna kommer ligga på i framtiden. Den enda som egentligen kan veta sitt egna elpris på sikt är den som tecknar långt fast elpris. MEN därutöver vet hen inte prisutvecklingen på energiskatt och nätavgift hos nätägaren.H Harald Blåtumme skrev:
Inte ens bonden vet vad en liter mjölk kommer kosta om 10år.
Detsamma gäller om man sätter en påse med pengar på ett bankkonto eller motsvarande.
Vi lever i en oviss värld....