F fsn skrev:
nope…. OSO är nog det som bäst beskriver riktningen. Jag förstår dock inte vad riktningen har med mitt medelpris att göra. Mitt syfte var att visa att det finns ett medelpris som uppenbarligen är högre än du trodde trots att det känns som att det varit noll eller ninus varannan dag sen i mitten av Maj.
Riktningen har stor betydelse för medelpriset. Producerar du mest när priset är som lägst (syd) eller producerar du mer när priset är högre (sydväst).

OSO ger ett högre pris i snitt än Syd. Du prickar bättre de dyrare morgontimmarna. Sydväst är bäst då det oftast är dyrast under matlagningen efter jobbet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Riktningen har stor betydelse för medelpriset. Producerar du mest när priset är som lägst (syd) eller producerar du mer när priset är högre (sydväst).

OSO ger ett högre pris i snitt än Syd. Du prickar bättre de dyrare morgontimmarna. Sydväst är bäst då det oftast är dyrast under matlagningen efter jobbet.
Det är jättebra att du vet precis allt men inte har några solceller. Du är lite typen som läser och funderar och när tåget gått står du kvar på perrongen och undrar hur fan det kan bli så varje gång. Eller?

Du har inte hela bilden, den får man bara när man har solceller och drar slutsatser av det, du kan läsa men inte förstå. Försäljning är en sak, kapa höga priser är en annan.

Skall man maxa egenförbrukning så söker man tveklöst öst och väst. Skall man maxa försäljning så gör man rimligast bäst i att satsa allt i söder. Det läcker över såpass mot öst/väst att det ändå är värt det historiskt men skillnaden är, om än märkbar, mest akademisk. Det går lite i vågor och du har inte den bilden klar för dig heller men du överskattar effekten av riktning. Det hade inte spelat nån större roll på nåt årsmedel om mina paneler satt rakt åt söder eller väst.

Oktober 2023 blir fö den första månaden då mitt försäljningspris inte slår mitt inköpspris tror jag.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
God morgon! Du glömde svara på hur bra din fond/aktieportfölj har gått i år.
Nejdå, jag har svarat. Börsen har betydligt större möjligheter över tiden än solpaneler. Just nu går både elpriserna och börsen lågt. Om fem år kan man vara säker på att börsen är bättre än nu. Vad gäller elpriserna är det helt omöjligt att veta, men sannolikheten är rätt stor att man håller nere elpriserna eftersom de är inflationsdrivande.
 
Nissens
F fsn skrev:
Det är jättebra att du vet precis allt men inte har några solceller. Du är lite typen som läser och funderar och när tåget gått står du kvar på perrongen och undrar hur fan det kan bli så varje gång. Eller?

Du har inte hela bilden, den får man bara när man har solceller och drar slutsatser av det, du kan läsa men inte förstå. Försäljning är en sak, kapa höga priser är en annan.

Skall man maxa egenförbrukning så söker man tveklöst öst och väst. Skall man maxa försäljning så gör man rimligast bäst i att satsa allt i söder. Det läcker över såpass mot öst/väst att det ändå är värt det historiskt men skillnaden är, om än märkbar, mest akademisk. Det går lite i vågor och du har inte den bilden klar för dig heller men du överskattar effekten av riktning. Det hade inte spelat nån större roll på nåt årsmedel om mina paneler satt rakt åt söder eller väst.

Oktober 2023 blir fö den första månaden då mitt försäljningspris inte slår mitt inköpspris tror jag.
Grejen är ju att man säljer el när den är som billigast och använder den när den är som dyrast.

Att sälja billigt och köpa dyrt är ingen bra kombo.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Grejen är ju att man säljer el när den är som billigast och använder den när den är som dyrast.

Att sälja billigt och köpa dyrt är ingen bra kombo.
Det är ju en effekt av att det är mörkt och kallt på vintern. nu är det förvisso många som faktiskt frågar om det är bäst att byta sina fönster från 1968 och tilläggsisolera eller installera solceller vilket är tragiskt i sig och gör att man blir nervös över vår framtid på alla sätt. Men generellt, att det är kallt och mörkt i åtminstone 3 månader är en konstant i den ekvationen och troligtvis den enda saken man vet helt säkert när beslutet tas.
 
@fsn, nu får du ge dig. Det är jättebra att du är nöjd med ditt köp, men sluta kasta skit på de som försöker göra välgrundade beslut i området. Så som du håller på så får man snarare känslan av att du försöker motivera ditt eget köp istället för att föra ett logiskt resonemang.

Jag köper solpaneler när det lönar sig för mig. Jag resonerar utifrån den information jag läst på nätet. Det är många med solpaneler på nätet som säger att sydväst är bäst, det är också det mest logiska när jag analyserar de siffror jag har tillgång till. Tyvärr har jag bara möjlighet till sydost på mitt hus, vilket försämrar kalkylen en del för mig.

Nu är jag på gång att skaffa tre paneler då jag kan räkna hem detta genom att de direktvärmer min FLVP via elpatronen. Det ger tillräckligt med energi för en låg penning för att betala av sig på mindre än fem år. Mer än så kan jag inte räkna hem, dels beroende på för liten takyta i fel riktning, dels pga för höga kostnader relativt att jag inte längre har särskilt stor elförbrukning när solen skulle ge el.

Jag tar redan idag vara på solenergi, men inte via paneler. Jag har en inglasning som jag tar in förvärmd luft till huset genom (för att minska uppvärmningskostnaden av tilluften). Det är ett annat exempel på hur man kan minska elkostnaderna med hjälp av solen.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
@fsn, nu får du ge dig. Det är jättebra att du är nöjd med ditt köp, men sluta kasta skit på de som försöker göra välgrundade beslut i området. Så som du håller på så får man snarare känslan av att du försöker motivera ditt eget köp istället för att föra ett logiskt resonemang.

Jag köper solpaneler när det lönar sig för mig. Jag resonerar utifrån den information jag läst på nätet. Det är många med solpaneler på nätet som säger att sydväst är bäst, det är också det mest logiska när jag analyserar de siffror jag har tillgång till. Tyvärr har jag bara möjlighet till sydost på mitt hus, vilket försämrar kalkylen en del för mig.

Nu är jag på gång att skaffa tre paneler då jag kan räkna hem detta genom att de direktvärmer min FLVP via elpatronen. Det ger tillräckligt med energi för en låg penning för att betala av sig på mindre än fem år. Mer än så kan jag inte räkna hem, dels beroende på för liten takyta i fel riktning, dels pga för höga kostnader relativt att jag inte längre har särskilt stor elförbrukning när solen skulle ge el.

Jag tar redan idag vara på solenergi, men inte via paneler. Jag har en inglasning som jag tar in förvärmd luft till huset genom (för att minska uppvärmningskostnaden av tilluften). Det är ett annat exempel på hur man kan minska elkostnaderna med hjälp av solen.
Jag är extremt ifrågasättande till varje investering jag gör och försöker inte alls på något sätt motivera en kass investering. Till skillnad från dig som räknar, och uppenbart har misstolkat nån rätt påtaglig parameter så har jag full uppföljning och siffror på allt. Det är en komplex bild och du missar naturligtvis nåt. Jag analyserade också det innan jag köpte nåt, jag fick inte ihop det heller men körde ändå och det visade sig att min analys var felaktig.

Ja, jag vet att du är en hemmapulare som är beredd att jobba hur många timmar som helst för att tjäna en hundralapp så det förvånar inte att du hela tiden funderar på hur du kan göra för att det skall bli lite bättre. Ta inte det sista som nån kritik, det är imponerande. Jag tror ändå att du har missat nåt.

Du köper solpaneler när det lönar sig, bara där har vi ett stort problem då du vet mycket lite om elpriset. Då blir din kalkyl baserad på ett nolloris, nåt vi aldrig har haft.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
@fsn, nu får du ge dig. Det är jättebra att du är nöjd med ditt köp, men sluta kasta skit på de som försöker göra välgrundade beslut i området. Så som du håller på så får man snarare känslan av att du försöker motivera ditt eget köp istället för att föra ett logiskt resonemang.

Jag köper solpaneler när det lönar sig för mig. Jag resonerar utifrån den information jag läst på nätet. Det är många med solpaneler på nätet som säger att sydväst är bäst, det är också det mest logiska när jag analyserar de siffror jag har tillgång till. Tyvärr har jag bara möjlighet till sydost på mitt hus, vilket försämrar kalkylen en del för mig.

Nu är jag på gång att skaffa tre paneler då jag kan räkna hem detta genom att de direktvärmer min FLVP via elpatronen. Det ger tillräckligt med energi för en låg penning för att betala av sig på mindre än fem år. Mer än så kan jag inte räkna hem, dels beroende på för liten takyta i fel riktning, dels pga för höga kostnader relativt att jag inte längre har särskilt stor elförbrukning när solen skulle ge el.

Jag tar redan idag vara på solenergi, men inte via paneler. Jag har en inglasning som jag tar in förvärmd luft till huset genom (för att minska uppvärmningskostnaden av tilluften). Det är ett annat exempel på hur man kan minska elkostnaderna med hjälp av solen.
Med tanke på den goda intjäning på nättjänster och batteri nu och de stöd man får, kunde inte några paneler, växelriktare och batteri vara det bästa köpet?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Det är ju en effekt av att det är mörkt och kallt på vintern. nu är det förvisso många som faktiskt frågar om det är bäst att byta sina fönster från 1968 och tilläggsisolera eller installera solceller vilket är tragiskt i sig och gör att man blir nervös över vår framtid på alla sätt. Men generellt, att det är kallt och mörkt i åtminstone 3 månader är en konstant i den ekvationen och troligtvis den enda saken man vet helt säkert när beslutet tas.
Ja, men jag anser att det är betydligt bättre att tilläggsisolera, byta gamla fönster och installera värmepump än att skaffa solceller. Åtminstone kommer solceller i sista hand eftersom de är lite av ett lotteri. De kan bli helt värdelösa om elpriserna håller sig låga.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Med tanke på den goda intjäning på nättjänster och batteri nu och de stöd man får, kunde inte några paneler, växelriktare och batteri vara det bästa köpet?
Inte förrän jag vet hur det blir med effekttariffen där jag bor. Så länge den inte finns så får jag inte ihop kalkylen med batterier heller.

Edit: hade jag haft Göteborg Energi hade det varit en helt annan sak
 
Nissens
Nissens Nissens skrev:
Nejdå, jag har svarat. Börsen har betydligt större möjligheter över tiden än solpaneler. Just nu går både elpriserna och börsen lågt. Om fem år kan man vara säker på att börsen är bättre än nu. Vad gäller elpriserna är det helt omöjligt att veta, men sannolikheten är rätt stor att man håller nere elpriserna eftersom de är inflationsdrivande.
@Jonatan79 Ett tillägg: köper man solceller för säg 150 000:- så är man 150 000:- back från dag ett. Så mycket back kommer jag aldrig att stå på börsen oavsett vad som händer.
 
Vårvintern 2020 knackade en dörrnasare på och ville sälja solpaneler. Jag skulle få en anläggning med 8 kW växelriktare för "kampanjpriset" 145 tkr med vad jag antar 10 kWp paneler enligt tumregeln. Jag tackade nej. 2 år senare (1 mars 2022) blev nuvarande anläggning driftklar på 10,3 kWp och 10 kW växelriktare för 111 tkr. Just 2020 vet vi ju att det var det billigaste året på ett par decennier och 2022 det dyraste.

Solen ligger rakt på mina paneler vid 14:30 så de ligger i SSW och i SE4.Jag har ett kalkylblad med alla siffror sedan januari 2020 i det så allt räknas ut automatiskt när jag fyller i månadssiffrorna. Ett utdrag ur sammanställningsbladet ser ut så här:
Ekonomisk översikt innehållande avskrivningar, investeringar, elförsäljning, och kostnadsberäkningar för solceller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2023 är till och med september.Jag hade själva panelerna på 25 år men har gjort om så allt skrivs av på 12 år. El köps och säljs till timvisa spotpriset. De viktade spotpriserna i bilden är exakta och inte uppskattade. Produktionskostnaden är avskrivning och avsättning dividerad med växelriktarens uppgivna produktion. Det är den jag anser man ska kalkylera med. Avsättningen är till för att finansiera ett växelriktarbyte. Som synes blir inte 2023 något lysande år och den svarta siffran på årets resultat beror på den uppenbart kontroversiella 60-öringen. Tas den bort och elpriserna förblir på denna nivån är det lika bra att bygga om anläggningen till offgrid. Eller acceptera att det blir ett restvärde efter de 12 åren som behöver skrivas av vilket på svenssonsvenska betyder att avskrivningstiden blir längre än 12 år.

Om jag lyckas skriva av på 12 år och då skrapat ihop en avsättning som betalar en ny växelriktare sjunker produktionskostnaden till i stort sett noll så länge panelerna lever. Vid bytet blir det antagligen komplettering med batteri.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Ja, men jag anser att det är betydligt bättre att tilläggsisolera, byta gamla fönster och installera värmepump än att skaffa solceller. Åtminstone kommer solceller i sista hand eftersom de är lite av ett lotteri. De kan bli helt värdelösa om elpriserna håller sig låga.
Ja, det tycker jag med, man skall absolut se över sitt elbehov under den kalla perioden i första hand. Sen är det med nuvarande lagstiftning i mitt fall ändå i allra högsta grad ingen katastrofaffär, jag har ändå….. var det 14% ROI hittils i år? (Sitter på fel enhet så ser inte…).
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
@Jonatan79 Ett tillägg: köper man solceller för säg 150 000:- så är man 150 000:- back från dag ett. Så mycket back kommer jag aldrig att stå på börsen oavsett vad som händer.
Så du menar att det blir ingen värdeökning i samband med installationen?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens
U uplj skrev:
Så du menar att det blir ingen värdeökning i samband med installationen?
Jo, det är klart. Men värdet sjunker över tiden och är noll när den tekniska livslängden är nådd. Så den sjunker i värde för varje år. Blir elen billig framöver så kan den bli värdelös tidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.