K Kjell-Anders skrev:
BetrĂ€ffande inkörning av bromsskivor/belĂ€gg, Ă€r detta vĂ€lkĂ€nt. ÄndĂ„ uppstĂ„r slag o skevhet ibland, vi talar dĂ„ om hundradelar.
👍
För att verkligen VETA att skivorna Àr skeva mÄste man mÀta upp dem vÀldigt noga.

Det kan vara olika fel som gör att bromsen "pulserar". Skev skiva, naturligtvis. Men Àven t.ex. snett monterad skiva eller förÀndrad metallyta.

Om man vill VETA om det Àr skevhet som gör att bromsen "pulserar" mÄste det mÀtas med skivorna kvar pÄ bilen för att kunna avgöras. Eftersom bromsskivan kan vara snett monterad. T.ex. p.g.a skrÀp som ett litet sandkorn mellan skiva och nav.

Om orsaken Àr förÀndringar i sjÀlva metallytan kan man ibland se det med blotta ögat. SÄdan förÀndring beror pÄ att det överförs material frÄn bromsbelÀggen till den mycket varma skivan. Det "hÀrdar" skivan precis dÀr belÀgget Àr.

Men grejen Àr att bromsskivor Àr gjutna och tjocka. Att böja den sÄ de blir skeva Àr inte lÀtt ens om man vill. Det Àr mycket enklare att rÄka montera fel.
 
useless useless skrev:
Jag hade ett par bromsskivor (85:- styck pÄ Biltema) som blev krokiga efter en hastig inbromsning pÄ en motorvÀgsavfart. Jag stannade inte (bromsade ner frÄn 110 till 50 kanske), utan körde vidare i flera kilometer.
En inbromsning frÄn 110 till 50km/h Àr normalt vardagsmat för bromsskivor, det ger en vÀldigt liten uppvÀrmning, speciellt om man kör vidare.

Att en skiva skulle pÄverkas alls av detta lÄter mycket osannolikt. Att "ett par" skivor skulle göra det samtidigt lÄter i det nÀrmaste omöjligt. SÄdant hÀnder normalt inte. Det mÄste ha varit vÀldig oturliga förhÄllanden.
 
O O skrev:
👍
För att verkligen VETA att skivorna Àr skeva mÄste man mÀta upp dem vÀldigt noga.

Det kan vara olika fel som gör att bromsen "pulserar". Skev skiva, naturligtvis. Men Àven t.ex. snett monterad skiva eller förÀndrad metallyta.

Om man vill VETA om det Àr skevhet som gör att bromsen "pulserar" mÄste det mÀtas med skivorna kvar pÄ bilen för att kunna avgöras. Eftersom bromsskivan kan vara snett monterad. T.ex. p.g.a skrÀp som ett litet sandkorn mellan skiva och nav.

Om orsaken Àr förÀndringar i sjÀlva metallytan kan man ibland se det med blotta ögat. SÄdan förÀndring beror pÄ att det överförs material frÄn bromsbelÀggen till den mycket varma skivan. Det "hÀrdar" skivan precis dÀr belÀgget Àr.

Men grejen Àr att bromsskivor Àr gjutna och tjocka. Att böja den sÄ de blir skeva Àr inte lÀtt ens om man vill. Det Àr mycket enklare att rÄka montera fel.
Visst, men nÀr en skiva fungerar en tid efter monteringen bör den rimligen vara korrekt ditskruvad... I mitt exempel, mÀtte Ford upp skivorna (fram - de som vanligen blir varmast) och fann att de slagit sig nÄgra hundradelar. De angav icke homogent material i gjutningen som orsak. De prövade Àven att svarva skivorna i hopp om att ingen ytterligare deformation skulle intrÀffa - förgÀves.
Ford utvecklade t o m en svarvutrustning som kunde svarva dem pÄ plats, utan demontering.
Konstigt nog försvann mina problem nĂ€r jag sjĂ€lv amatörmonterade billiga Biltemaskivor🙂
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Kjell-Anders skrev:
Visst, men nÀr en skiva fungerar en tid efter monteringen bör den rimligen vara korrekt ditskruvad... I mitt exempel, mÀtte Ford upp skivorna (fram - de som vanligen blir varmast) och fann att de slagit sig nÄgra hundradelar. De angav icke homogent material i gjutningen som orsak. De prövade Àven att svarva skivorna i hopp om att ingen ytterligare deformation skulle intrÀffa - förgÀves.
Ford utvecklade t o m en svarvutrustning som kunde svarva dem pÄ plats, utan demontering.
Konstigt nog försvann mina problem nĂ€r jag sjĂ€lv amatörmonterade billiga Biltemaskivor🙂
I det fallet var det tydligen materialfel eller tillverkningsfel. Det Àr inget konstigt alls att produktfel kan ge problem. Logiskt att problemen försvann nÀr felfria skivor monterades.

Rent generellt för vanliga bruksbilar skulle jag sÀga att det inte Àr sÄ noga vilken bromsskiva man vÀljer. Biltemas funkar. Det som gör skillnad Àr bromsbelÀggen, dÀr lönar det sig att betala för kvalitet och de egenskaper man önskar.
 
  • Gilla
Kjell-Anders
  • Laddar…
O O skrev:
dÀr lönar det sig att betala för kvalitet och de egenskaper man önskar.
Vad betyder "de egenskaper man önskar" i praktiken för en "vanlig bilist"? Det var en bra bit över 20 Är sedan jag sjÀlv bytte bromsklossar och pÄ service har jag ingen aning om vad de stoppar dit?

Borde man be om nÄgot med "speciella egenskaper" och vad vinner man i sÄ fall pÄ det? Vad har man för alternativ?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad betyder "de egenskaper man önskar" i praktiken för en "vanlig bilist"? Det var en bra bit över 20 Är sedan jag sjÀlv bytte bromsklossar och pÄ service har jag ingen aning om vad de stoppar dit?

Borde man be om nÄgot med "speciella egenskaper" och vad vinner man i sÄ fall pÄ det? Vad har man för alternativ?
Egenskaper som stoppstrÀcka, damm, skrikljud, livslÀngd och pris Àr vÀl exempel. "Vad man önskar" Àr ju individuellt.

Om man inte har koll Àr vÀl enklast att frÄga verkstaden vilka alternativ de erbjuder eller kan skaffa fram. Eller kolla lite pÄ nÀtet. Biltemas Àr sÀkert OK, billiga och tysta, men antagligen varken billigast eller kortast stoppstrÀcka.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
O O skrev:
Egenskaper som stoppstrÀcka, damm, skrikljud, livslÀngd och pris Àr vÀl exempel. "Vad man önskar" Àr ju individuellt.
Fast tysta, dammfria, lĂ„nglivade och billiga önskar vĂ€l alla? 😂 Fast man kanske inte kan fĂ„ alla fyra...

NÀr det gÀller stoppstrÀcka, Àr det verkligen nÄgon skillnad? Jag menar, alla lÄser vÀl hjulet tills ABS slÄr till (vid maxbroms), och dÄ fattar jag inte riktigt hur stoppstrÀckan kan pÄverkas av olika kvalitet hos klossarna. Men jag Àr som sagt bara en normalbilist utan större kunskaper pÄ detta omrÄde sÄ jag kan absolut ha fel.
 
  • Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
Som med sÄ mycket annat Àr det avvÀgningar mellan de olika egenskaperna. Naturligtvis kan man inte fÄ det allra bÀsta av allt till det lÀgsta priset. Helt rÀtt tÀnkt. Men olika personer kan prioritera olika egenskaper olika högt.

Jo, det Àr skillnad i egenskaper inklusive stoppstrÀcka och pris mellan olika belÀgg.

Att inte förstÄ hur nÄgot fungerar eller hÀnger ihop Àr vÀl det normala. AlltsÄ att inte veta allt. Eller ens lika mycket som experterna.
Om man inte har koll sjÀlv Àr det oftast enklast att frÄga verkstaden vilka av alla alternativ de erbjuder eller kan skaffa fram till just den egna bilen. Erbjuder verkstaden inga alternativ kanske man bör övervÀga byta verkstad.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast tysta, dammfria, lĂ„nglivade och billiga önskar vĂ€l alla? 😂 Fast man kanske inte kan fĂ„ alla fyra...

NÀr det gÀller stoppstrÀcka, Àr det verkligen nÄgon skillnad? Jag menar, alla lÄser vÀl hjulet tills ABS slÄr till (vid maxbroms), och dÄ fattar jag inte riktigt hur stoppstrÀckan kan pÄverkas av olika kvalitet hos klossarna. Men jag Àr som sagt bara en normalbilist utan större kunskaper pÄ detta omrÄde sÄ jag kan absolut ha fel.
LÄsa hjulen Àr vÀl inte det jobbigaste bromsar kan göra va? Sen Àr det vÀl lika för dÀcken, finns olika modeller frÄn stenhÄrda till vÀldigt mjuka som behöver bytas oftare Àn motoroljan. Vad du vÀljer Àr upp till dig.
Ett exempel pÄ vanliga eftermarknasklossar

Temperaturtoleransdiagram. Sex staplar i olika fÀrger. TemperaturomrÄde -100°C till 1000°C. MÀrkning med "Stuff" vid olika vÀrmetÄlig grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


s-l1200.jpg
 
Tokslut Tokslut skrev:
LÄsa hjulen Àr vÀl inte det jobbigaste bromsar kan göra va?
Nej sÀkert inte men frÄgan handlade om att minimera stoppstrÀcka, eller egentligen bromsstrÀcka antar jag, och hÀr trodde jag alla klossar var likvÀrdiga dÄ jag förutsatte en enstaka hÀndelse och inte en körning som omfattade mÄnga hÄrda inbromsningar och varma bromsar.

Mitt antagande var att alla klossar förmÄr att lÄsa hjulen och inga kan göra mer Àn sÄ. TÀnker jag fel?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Mitt antagande var att alla klossar förmÄr att lÄsa hjulen och inga kan göra mer Àn sÄ. TÀnker jag fel?
BromsbelÀggen har olika friktion. Dvs de bromsar mer eller mindre snabbt.
Om man har helkass dÀck eller kör pÄ is blir det vÀl som du beskriver det att hjulen lÄser direkt och dÀcken slirar. Men det Àr ju ovanligt. Normalt greppar dÀcken under hela inbromsningen och bromsarna "slirar" mellan belÀgg och skiva.

Friktionen mellan belÀgg och skiva avgör hur lÄng tid det tar att fÄ ner hastigheten. Jag Àr ingen expert pÄ detta. Men det Àr avgjort sÄ att det finns olika bra belÀgg. Det kan sÀkert vara svÄrt att mÀrka skillnad mellan olika belÀgg. Om en inbromsning tar 50m eller 60m mÀrker man kanske inte vid normal körning. Men det kan vara skilladen mellan liv och död för en fotgÀngare.
 
D Dublin skrev:
Det jag inte fattar med Biltema Àr avsaknaden av möjligheten att betygssÀtta och kommentera deras prylar som t.ex. Jula har. Visst ska man ta sÄnt med en nypa salt men det borde ju ÀndÄ vara bra input för deras upphandlare om en vara eller mÄnga varor frÄn samma leverantör stÀndigt fÄr lÄga betyg, sÀrskilt pÄ saker som inte kostar sÄ mycket och som folk dÄ inte ids reklamera.
Problemet blir ju om en produkt frĂ„n en leverantör Ă€r usel kommer dess betyg Ă€ven sĂ€nka framtida kanske fantastiska dito 😉
Rating inom ecom Àr stökig o svÄr att fÄ bra om du inte kör mÀrkesgrejer
 
O O skrev:
BromsbelÀggen har olika friktion. Dvs de bromsar mer eller mindre snabbt.
Om man har helkass dÀck eller kör pÄ is blir det vÀl som du beskriver det att hjulen lÄser direkt och dÀcken slirar. Men det Àr ju ovanligt. Normalt greppar dÀcken under hela inbromsningen och bromsarna "slirar" mellan belÀgg och skiva.

Friktionen mellan belÀgg och skiva avgör hur lÄng tid det tar att fÄ ner hastigheten. Jag Àr ingen expert pÄ detta. Men det Àr avgjort sÄ att det finns olika bra belÀgg. Det kan sÀkert vara svÄrt att mÀrka skillnad mellan olika belÀgg. Om en inbromsning tar 50m eller 60m mÀrker man kanske inte vid normal körning. Men det kan vara skilladen mellan liv och död för en fotgÀngare.
Fast det kan vara lite mer komplicerat, belÀgg sliter olika pÄ skivorna. De kan dessutom ge olika feedback och ta mer linjört eller ha servoeffekt (nÀr belÀggen ökar inbromsningen gradvis trots samma bromstryck). BelÀgg för tÀvlingsbruk kan vara helt olÀmpliga för vardagskörning, de tÄl vÀrme bÀttre men ger sÀmre bromseffekt vid vardagliga temperaturer.
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
I början av 00 talet köpte jag en lekbil, en BMW 325 -88.
Körde pÄ isen, bana och drifting i 6 Ärs tid.
Jag hade ingen ekonomi att köpa racing grejer, sÄ det blev skivor frÄn Biltema och ATE taxibelÀgg till SAAB 9000 (de hade samma bromsok)
TaxibelÀggen var inte vÀrst i bromsförmÄga, men de höll lÀnge och tÄlde vÀrme, var konsekventa och bromsade lika varv efter varv.
Biltema hade dÄ lite konstiga skivor. Det fanns en kille som kallade sig Rolle Slits och höll pÄ med bromsar, bla kunde man lÀmna in vanliga skivor för slitsning eller hÄl borrning.
Han sa, undra hur Biltema gör sina skivor. NÀr jag svarvar en vanlig skiva blir det spÄn, nÀr jag svarar en Biltemaskiva dammar det bara.
Hur som, jag Äkte i 6 Är med samma skivor, nötte ut mÄnga par klossar, Àven Biltemas, de bettade bra men tog slut pÄ en bandag och dammade nÄtt fruktansvÀrt, taxibelÀggen höll ca 3 bandagar.
Men skivorna var smÄtt otroliga, bilen anvÀndes Àven till vardags och gick 7000 mil pÄ de 6 Ären.
 
  • Gilla
Kjell-Anders
  • Laddar…
Ja det Àr ju det som Àr grejen. Att bromsskivor till vanliga bruksbilar Àr ganska lika, dvs det spelar ganska liten roll vilka man vÀljer. De fungerar utmÀrkt. StÄl, som stÄl om man skal generalisera.

NÀr det gÀller belÀgg Àr det en helt annan sak. DÀr Àr utbudet större och variationen i egenskaper oxo. Men att blanda in rena racing hÀr tycker jag Àr fel. De Àr som sagt direkt olÀmpliga för vardagsbilisten och dessutom sÄ dyra att troligen ingen ÀndÄ kommer att vÀlja dem framför Biltemas eller Mekonomens standardbelÀgg.

SÄ Àven hÀr gÀller precis samma sak som vid el-installationer eller VVS-jobb. AlltsÄ har man inte koll sjÀlv, lita pÄ expertisen, proffsen.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.