Isakare Isakare skrev:
Blir spännande o se.
Även hur alla nya Kineser klarar svenskt saltslask.

Det finns ju gott om exempel på bilar som fått bra och dåligt rostbetyg, men där det blev tvärs om.
Kan vi ha en ny omgång "hyundai" "kia" ? Hoppas inte då kineserna är ju lika dyra som europeer.

Hyundai lärde sig iallafall. Hade en i40 2012 som var i min condition i plåten och övriga utsatta delar :)

”Premiumbilar” är dubbelt så dyra och oftast bara hälften så bra……
😜

• Gilla
quick och 1 till
  • Laddar…
F
A AndersS skrev:
Oki, men jag köper inte bilar utifrån vad jag har råd med utan behöver, har flera.😎
Har bekant som äger Ferraribilar, är det premium?😉
Nej, igentligen inte på det sättet, det är en annan lyxkategori.

En Porsche 992 är inte premium
En Porsche Panamera Sport Turismo är premium.

F
T Taxture skrev:
”Premiumbilar” är dubbelt så dyra och oftast bara hälften så bra……
😜
Nej, verkligen inte. Men kanske bara 1,2-1,5 ggr så bra. Själv gråter jag hellre i en Porsche Panamera än i en Ford Mondeo. och där snackar vi nog 3 ggr så dyr och 2 ggr så bra.

M
F fsn skrev:
Nej, verkligen inte. Men kanske bara 1,2-1,5 ggr så bra. Själv gråter jag hellre i en Porsche Panamera än i en Ford Mondeo. och där snackar vi nog 3 ggr så dyr och 2 ggr så bra.
Vart placerar sig Gevaliaburken? Hälften så dålig som Fårrden?😆

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F
J JohanLun skrev:
...kanske är just en Audi RS en premiumbil, men det är ju samma jäkla grejor som i en passat eller liknande... Visst, det sitter en vassare motor och låda som dessutom sitter på fel ledd i karossen så det är omöjligt att serva den och bilen sticker ut framåt så parkering är svårare.

Jag kan förstå att en MB 500 eller BMW 750 är premium. Men Audin... Dyr, ja. Men premium?
Men jag ska erkänna att jag aldrig förstått Audis storhet. De som jag känner som haft Audi har haft "gamla" sortens förmånsbilar på jobbet, då gick att välja en naken Audi A6 isf en "normal" passat. Men då är ju Audin tråkigare än en volvo.

Med det säger jag inte att Audi är dåliga bilar, designen är ofta snyggare än motsvarande VW och struntar man i priset är det ju säkert bra bilar. Men då finns ju ännu roligare och snyggare bilar att välja på. Kanske "surt sa räven" eftersom jag aldrig tyckt det varit värt att välja en Audi. Men hade jag haft det så hade det varit andra bilar som istället blivit aktuella... När blev förresten Audi premium. På 90-talet var det ju riktiga tråkbilar, men kanske var det Quattron som lyfte Audi? De började ju med rätt snygg design jämfört med många andra på sent 90-tal också. Tycker fortfarande Audi är hyfsat snygga jämfört med endel andra bilar, samtidigt har många kommit ikapp.
JAg har lurat på Audi flera ggr. Det är svårt att bortse från det faktum att på inredning och invändig design så är dom i särklass bäst. Sen kommer man till deras jävla motorer i det segmentet man har råd med och då blir man tveksam. Sen ser man prislistan på de helt nödvändiga tillbehören (man har alltså inte ens kommit till "villhöver"-listan) och då kräks man lite i munnen. Så i stort håller jag med dig men en RS6 är en premiumbil och den går som helvete.

G
Isakare Isakare skrev:
Blir spännande o se.
Även hur alla nya Kineser klarar svenskt saltslask.

Det finns ju gott om exempel på bilar som fått bra och dåligt rostbetyg, men där det blev tvärs om.
BYD Atto 3 verkar rosta i Australien, ok de har salt i luften från havet men svenskt saltslask är nog extermt mycket värre.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Suck.
Igår kväll när jag vred av tändningen och drog ut nyckeln till min skoda fabia 1.9 tdi, 2014, så stannade inte motorn. Instrumenteringen började blinka samtidigt som kupéfläkten stängde av.

Efter lite Googlande provade jag lägga i backen. Då stannade motorn och allt slocknade. Sen visade det sig att det även fungerar om jag vrider av lyset.

Vad I helvete kan detta bero på? I sammanhanget är det nog värt att nämna att jag snöfyllde främre delen av kupén förra vintern, vilket förstörde gaspedalen och gjorde spaken till vindrutetorkare.
Min första tanke är starttändkontakten, elektirsk brytare bakom/innanför startnyckeln

F fsn skrev:
Nej, det skulle jag inte säga. Audi delar i princip all teknik med VW och resten av oäktingarna i familjen. Audi går sönder lika mycket och har samma typ av fel men Audis kunder är generellt mycket nöjdare, trots pinsamma fel. Så det måste vara skillnad på hur en Sosse i VW behandlas jämfört med en Moderat i Audi.
Köpte en ny Passat V6 Syncro 1999, den hade ju "Audimotorn" och mina spridare behövde bytas inom garantitiden, jag fick betala arbetskostnaden. Hade spridarna setat i en Audi så hade allt gått på garantin (allt enligt Verkmästaren)

• Gilla
fsn
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Min första tanke är starttändkontakten, elektirsk brytare bakom/innanför startnyckeln
Tack för svar. Jag tycker det är konstigt att vissa funktioner, som kupéfläkten, stänger av. Men den kanske har flera poler?

Idag märkte jag även att varvtalet är begränsat till 2500 rpm när jag står still. Direkt bilen rullar det minsta går det att varva som vanligt, även i friläge. Bilen går även precis som vanligt under färd.

N nybyggarn3 skrev:
Tack för svar. Jag tycker det är konstigt att vissa funktioner, som kupéfläkten, stänger av. Men den kanske har flera poler?

Idag märkte jag även att varvtalet är begränsat till 2500 rpm när jag står still. Direkt bilen rullar det minsta går det att varva som vanligt, även i friläge. Bilen går även precis som vanligt under färd.
vanlig att den kontakten strular om man har stor nyckelknippa så det blir belastning. Prova rör runt på nyckeln lite lätt och se om problemet försvinner ändrar på sig. Varvstoppet kan jag inte förklara

Tokslut Tokslut skrev:
vanlig att den kontakten strular om man har stor nyckelknippa så det blir belastning. Prova rör runt på nyckeln lite lätt och se om problemet försvinner ändrar på sig. Varvstoppet kan jag inte förklara
Jag ska prova men misstänker tyvärr att det är en fortsättning på strulet som uppstod när jag snöfyllde kupén förra vintern.

Får nog åka förbi den lokala bilverkstan och se om det finns några felkoder.

vcx
Var nere en sväng i Halland idag med lastbilen. Tänkte att det är alltid kul att ha något att titta på i vinter när mörkret och kylan är som värst, så jag tog med videokameran och satte fast på bakrutan. Trots sin ålder så är det helt okej komfort, även om ljudnivån är lite i högsta laget, men den trivs klart bäst i som mest 70-75 km/h.

• Gilla
  • Älska
fribygg och 7 till
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
Var nere en sväng i Halland idag med lastbilen. Tänkte att det är alltid kul att ha något att titta på i vinter när mörkret och kylan är som värst, så jag tog med videokameran och satte fast på bakrutan. Trots sin ålder så är det helt okej komfort, även om ljudnivån är lite i högsta laget, men den trivs klart bäst i som mest 70-75 km/h.

[video]
I en sån där hytt är jag uppväxt,vi hade ingen personbil när jag var liten.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Nån som har tips på vettig och prisvärd LED ramp till fruns Zoe?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.