69 319 läst · 114 svar
69k läst
114 svar
Låssmed installerar inte Yale Doorman (BG3000 bra?)
Även vi har har en Doorman V2 installerad i 5-6 år utan problem. Fjärstyrningen via yales egna hub och app funkar klockrent. Dörren sitter i söderläge men verkar inte påverkas av årstiderna. Till saken hör att dörren byttes i samband med låsbytet så allt var nytt och fräscht.
Lite olja och nya batterier lite då och då är allt som är gjort på dessa åren.
Lite olja och nya batterier lite då och då är allt som är gjort på dessa åren.
Min första Yale Doorman gick sönder efter någon dag. Vredet på insidan gick bara runt, eller iaf inget motstånd och inget hände när jag försökte öppna.
Jag fick omgående ett nytt installerat så det var inga problem med garantin.
Jag fick omgående ett nytt installerat så det var inga problem med garantin.
Ja, höjde lite på ögonbrynen inför detta. I vårt radhusområde sitter det Yale Doorman mest överallt och alla jag pratat med har monterat själv. Jag tänkte inte ens på att det fanns andra alternativ.Farstatjej90 skrev:Det är inte särskilt svårt att installera själv. Om du kommer få problem sen och behöva justera så är det ju bra ändå att du lärt dig hur man gör och kan justera själv istället för att vänta på nån låssmed som kanske dyker upp.
Om du inte känner att du vill lägga tid på det så får du ju ta det som låssmeden rekommenderar.
Installerade vår Yale Doorman Juni 2016. Vi fick ett problem direkt, det var att kolven gick ut efter man öppnat dörren. Man vat tvungen att dra ner handtaget innan man stängde dörren. Dörrkarmen fick fula märken eftersom man glömde bort det där.
Felanmälde till Yale och de skickade direkt ett nytt låshus. Efter det har vi inte haft några som helst problem under alla dessa sju år.
Tilläggas kan är att jag bor i villa utanför Luleå, dvs kalla snörika vintrar och varma soliga somrar ;D
Felanmälde till Yale och de skickade direkt ett nytt låshus. Efter det har vi inte haft några som helst problem under alla dessa sju år.
Tilläggas kan är att jag bor i villa utanför Luleå, dvs kalla snörika vintrar och varma soliga somrar ;D
Programvaran är som programvara brukar vara dvs rätt kass. Det utbildas mängder med mediokra programutvecklare som bara förstör världen med sina usla alster.S Stubai skrev:
Funktionen för bortasäkring i låset är mekanisk, dvs helt oanvändbar om man har mer än ett lås. Du kan inte sätta olika rättigheter på olika lås heller.
Jag har 3st V2N, två på huset och ett på garaget alla med verisure integration.
En låskista var trasig med intermittent fel men byttes på garanti, sedan dess har de fungerat enligt spec.
Betalar du extra för sammankopplingen? Pratade med Verisure som pratade om att man kunde köpa en kopplingsmodul själv för ca 600kr och sammankopplaK Kennster skrev:
De heter typ "Verisure Smart Låsmodul" och jag köpte dem själv via Kjell och Company. Sedan tror jag låssmeden satte i dem när han monterade låset och så var jag med och synkade ihop det när allt var fysiskt monterat.danibanani skrev:
Två V2 som jag installerade själv. Ett i en gammal teakdörr från 60-talet. Var lite pyssel men funkar fint nu. Suverän integration med Verisure hemlarm. Även integrerat i HA men det tillför inte så mycket. Hur som helst inga problem med låsen.
Jag har sector alarm och de vill ha 49kr/mån extra för att larmsystemet ska bli avlarmat när man skriver in koden på Yale. Är det samma för er med Verisure?K Kennster skrev:
Jag har 6 st Sådana lås, kört dom i ca 10 år utan tekniska problem, dock får jag justera lite i bland om huset rör sig. Så vill man inte fixa lite själv så kanske det finns andra. Men i det stora hela så är dom underbara 🏆😊M mynameis skrev:
Jag vet inte hur man ändrar det.R Räv3n skrev:
Problemet är att om jag pluggar in bryggan i ett vägguttag så kopplar allt upp sig som det ska. Sen fungerar det ibland i en timme, ibland en dag och ibland en vecka, sen är det som att bryggan hänger sig och fungerar inte förens jag startat om den.
Jag har två BG3000, är överlag nöjd, men saknar en sak väldigt mycket från vårt gamla Yale-lås, att det inre handtaget också "spärrades". Med en hund som gillar att öppna dörrar och ta sig en tripp i friheten så blir det ett jäkla hundletande om man inte låser med vredet, men då går det som tidigare nämnts i tråden, inte att öppna utifrån utan nyckel. Det hade varit fint med en knapp på insdian, utöver vredet, som låser dörren "digitalt" både inne och ute.N Namrron skrev:Har själv ett BG3000 och är mer än supernöjd. Använder låskistan Assa 510 där man bara lyfter handtaget för att få ut hakregeln. Man behöver aldrig använda nyckel. Aldrig haft problem med att låsa under olika väderförhållanden. Ovalcylindern används ju bara om man vill förhindra access av någon behörig då handtaget spärras och inte går att trycka ner. Jag har aldrig använt denna funktion. Tryggt med nödnyckeln och usb port om låset blivit strömlöst. Som sagt-supernöjd
Att vissa har problem och andra inte säger inget om man inte samtidigt säger vad det är för dörr och i vilket väderstreck den sitter.
En målad dörr i norrläge och under tak kanske fungerar bra.
Men en oljad trädörr i söderläge utan tak kommer krångla.
En målad dörr i norrläge och under tak kanske fungerar bra.
Men en oljad trädörr i söderläge utan tak kommer krångla.