Jag fick fel på frånluftsfläkten häromveckan. Hela aggregatet lade av, även efter uppstart. Uppdaterade till senaste versionen 1.10 tror jag och då gick det igång. Frånluftsfläkten lät som fan dock.
 
D Dunbar skrev:
Ok, tack!

Jag ska gå (snarare krypa) upp på vinden och testa en start med öppen lucka. Återkommer eventuellt i tråden, beroende på vad jag ser.
Nu har jag varit uppe, jag stängde av och startade upp med öppen lucka. Fläktarna funkar, så det var ju skönt i alla fall. Och det var inga problem att dra remmen/hjulen i avstängt läge. Rotorn startade dock inte upp när jag slog på strömmen igen. En lätt knuff på trumman gjorde att den startade, men den gick lite hackigt och efter ca 5 min dog den igen.

I det läget ringde jag supporten på Östberg, som frågade om jag hade någon "o-ring". Någon sådan hade jag inte (ev. har den nötts bort), så han föreslog att jag köper en ny sådan. Kanske även en ny rem då jag sa att jag tyckte den såg sliten ut (den är inte längre rund på alla ställen). Supporten sa att det kan vara svårt att hitta en ny rem till ett så gammalt aggregat (130 S, installerat 2013), men att jag antingen kunde köpa en ny rem (om jag hittade) eller en kilrem (?) och ett nytt remhjul (som passar med kilrem). Några frågor:

1) Låter det som bra råd, att börja med att köpa en o-ring samt kanske även en ny rem?
2) Bör man i så fall satsa på kilrem & nytt remhjul direkt, även om den gamla remmen fortf. finns att köpa?
3) Klarar man av att byta dessa delar själv, även om man har tummen mitt i handen?

Edit: Om jag köper kilrem, ska jag ändå ha en o-ring då?

Kalle
 
Redigerat:
D Dunbar skrev:
Nu har jag varit uppe, jag stängde av och startade upp med öppen lucka. Fläktarna funkar, så det var ju skönt i alla fall. Och det var inga problem att dra remmen/hjulen i avstängt läge. Rotorn startade dock inte upp när jag slog på strömmen igen. En lätt knuff på trumman gjorde att den startade, men den gick lite hackigt och efter ca 5 min dog den igen.

I det läget ringde jag supporten på Östberg, som frågade om jag hade någon "o-ring". Någon sådan hade jag inte (ev. har den nötts bort), så han föreslog att jag köper en ny sådan. Kanske även en ny rem då jag sa att jag tyckte den såg sliten ut (den är inte längre rund på alla ställen). Supporten sa att det kan vara svårt att hitta en ny rem till ett så gammalt aggregat (130 S, installerat 2013), men att jag antingen kunde köpa en ny rem (om jag hittade) eller en kilrem (?) och ett nytt remhjul (som passar med kilrem). Några frågor:

1) Låter det som bra råd, att börja med att köpa en o-ring samt kanske även en ny rem?
2) Bör man i så fall satsa på kilrem & nytt remhjul direkt, även om den gamla remmen fortf. finns att köpa?
3) Klarar man av att byta dessa delar själv, även om man har tummen mitt i handen?

Edit: Om jag köper kilrem, ska jag ändå ha en o-ring då?

Kalle
För mig med en Heru 100 EC så stod det Rotor Larm på displayen på fjärrkontrollen. I mitt fall så var det lagerna i motorn. Men i ditt fall så snurrar ju rotorn en stund?

Att byta rem och hjul är nog ett bra test att göra, skulle det inte vara det så är det nytt i varje fall.
Är remmen delbar så är det ju enkelt att byta. Det är bara att mäta den gamla remmen och klippa av den nya i samma längd och koppla ihop den. Det står mer i denna tråd.

Men ska du byta till en icke delbar rem så blir det väl lite krångligare, antar jag?

Jag klarade av att byta lager i motorn och anser mig inte vara den mest händigaste. ;)
 
O-ring kostar typ 35kr + frakt. Finns bla på luftbutiken.se efter en snabb googling. Antagligen billigaste fixet om det räcker

Remspray kan funka det med. Finns en hel del om det tidigare i denna tråd

Byta rem är lite pilligt, inget direkt komplicerat men tålamodskrävande. Finns om det i tråden också.
 
J
D Dunbar skrev:
Nu har jag varit uppe, jag stängde av och startade upp med öppen lucka. Fläktarna funkar, så det var ju skönt i alla fall. Och det var inga problem att dra remmen/hjulen i avstängt läge. Rotorn startade dock inte upp när jag slog på strömmen igen. En lätt knuff på trumman gjorde att den startade, men den gick lite hackigt och efter ca 5 min dog den igen.

I det läget ringde jag supporten på Östberg, som frågade om jag hade någon "o-ring". Någon sådan hade jag inte (ev. har den nötts bort), så han föreslog att jag köper en ny sådan. Kanske även en ny rem då jag sa att jag tyckte den såg sliten ut (den är inte längre rund på alla ställen). Supporten sa att det kan vara svårt att hitta en ny rem till ett så gammalt aggregat (130 S, installerat 2013), men att jag antingen kunde köpa en ny rem (om jag hittade) eller en kilrem (?) och ett nytt remhjul (som passar med kilrem). Några frågor:

1) Låter det som bra råd, att börja med att köpa en o-ring samt kanske även en ny rem?
2) Bör man i så fall satsa på kilrem & nytt remhjul direkt, även om den gamla remmen fortf. finns att köpa?
3) Klarar man av att byta dessa delar själv, även om man har tummen mitt i handen?

Edit: Om jag köper kilrem, ska jag ändå ha en o-ring då?

Kalle
Nej ingen O-ring till kilrem.
För övrigt så stannar fläktarna på min Heru 75 när det blir rotorstopp. Jag satte in O-ring och delbart remrep från Momentum och det har funkat fint nu i 6 månader.
 
J
Någon som vet diametern på motoraxeln och ytterdiameter/bredd på nya kilremshjulet? Tänkte att jag kunde svarva till ett sådant utan att behöva klättra upp och ta isär agget.
 
  • Haha
Nalleman64
  • Laddar…
Om frånluftsmotorn/tilluftsmotorn lägger av, byt plats på motorerna för att se om larmet kommer igen fast på den andre motorn.. isåfall är motorn kass och behöver bytas..

Det som är kasst är att Östberg bytt leverantör av fläktar för några år sedan så man behöver byta båd fläktar om man vill ha balans i systemet.. annars krävs en ny injustering av systemet.

/fluffe
 
Rotorstopp på heru är vanligt problem som man märker i denna tråd.... sett de många gånger själv trots att rotorn roterar och fungerar... Har tidigare bytt till deras nya kilrem samt bytt remskiva, då har de hjälpt.
 
Jag skrev nyligen i tråden om att jag fått rotorstopp. Har nu beställt nya delar för att försöka fixa själv.

Eftersom det blir rotorstopp väldigt snabbt igen efter varje reset tänkte jag att larmet lika gärna stå och blinka - ingen idé att den försöker starta upp bara för att larma igen efter en stund var planen.

Men nu har jag fått dubbla larm, rotorstopp och överhettning. Vad bör man göra under tiden man väntar - låta larmet vara, återställa larmet eller ändra på någon inställning? Jag är rädd för att förvärra något medan jag väntar på att ny rem.
 
D Dunbar skrev:
Jag skrev nyligen i tråden om att jag fått rotorstopp. Har nu beställt nya delar för att försöka fixa själv.

Eftersom det blir rotorstopp väldigt snabbt igen efter varje reset tänkte jag att larmet lika gärna stå och blinka - ingen idé att den försöker starta upp bara för att larma igen efter en stund var planen.

Men nu har jag fått dubbla larm, rotorstopp och överhettning. Vad bör man göra under tiden man väntar - låta larmet vara, återställa larmet eller ändra på någon inställning? Jag är rädd för att förvärra något medan jag väntar på att ny rem.
Enligt min manual betyder överhettning att överhettningsskyddet på elvärmaren löst ut. Så det lär behöva återställas.

Edit: Du borde kunna koppla ur kabeln till rotormotorn så slipper den gå i onödan och slira. Det enda det bör ge är rotorstopp felet men generera bra mycket mindre värme från själva rotormotorn som kan bli väldigt varm.
 
Hej, jag ska försöka montera dit en kilrem, och måste därför även byta remhjulet - men hur bär man sig åt för att lossa det gamla remhjulet?
 
Mats-S Mats-S skrev:
Här är den, inlägg #37 :)
[länk]
Var det svar till mig? Remhjulet sitter ju utanför själva motorn, men jag måste alltså in/skruva isär på samma sätt som vid ett lagerbyte?
 
Mats-S
D Dunbar skrev:
Var det svar till mig? Remhjulet sitter ju utanför själva motorn, men jag måste alltså in/skruva isär på samma sätt som vid ett lagerbyte?
Ursäkta förvirringen, det var bara ett allmänt svar för dom som i framtiden vill hitta instruktionen, ingenting annat :)
 
D Dunbar skrev:
Hej, jag ska försöka montera dit en kilrem, och måste därför även byta remhjulet - men hur bär man sig åt för att lossa det gamla remhjulet?
Ok, jag lyckades. Monterade bort motorn, tog bort o-ringen och därunder fanns en öppning för att lossa med insexnyckel. Dock är det nya remhjulet större (diameter samt även bredare), vilket gör att det inte går att trä på då en plåt är ivägen (det nya hjulet är bredare än mellanrummet mellan "pinnens" slut och slutet av "lådan")! Löste det slut genom att böja plåten med en tång, återstår att se om jag får tillbaka skiten...
 
  • En mekanisk tejpdispenser över tidning. Trägolv i bakgrunden. Verktyg, streckkod, annonser synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.