123 462 läst · 428 svar
123k läst
428 svar
Rotorstopp - Heru
Nu har jag varit uppe, jag stängde av och startade upp med öppen lucka. Fläktarna funkar, så det var ju skönt i alla fall. Och det var inga problem att dra remmen/hjulen i avstängt läge. Rotorn startade dock inte upp när jag slog på strömmen igen. En lätt knuff på trumman gjorde att den startade, men den gick lite hackigt och efter ca 5 min dog den igen.D Dunbar skrev:
I det läget ringde jag supporten på Östberg, som frågade om jag hade någon "o-ring". Någon sådan hade jag inte (ev. har den nötts bort), så han föreslog att jag köper en ny sådan. Kanske även en ny rem då jag sa att jag tyckte den såg sliten ut (den är inte längre rund på alla ställen). Supporten sa att det kan vara svårt att hitta en ny rem till ett så gammalt aggregat (130 S, installerat 2013), men att jag antingen kunde köpa en ny rem (om jag hittade) eller en kilrem (?) och ett nytt remhjul (som passar med kilrem). Några frågor:
1) Låter det som bra råd, att börja med att köpa en o-ring samt kanske även en ny rem?
2) Bör man i så fall satsa på kilrem & nytt remhjul direkt, även om den gamla remmen fortf. finns att köpa?
3) Klarar man av att byta dessa delar själv, även om man har tummen mitt i handen?
Edit: Om jag köper kilrem, ska jag ändå ha en o-ring då?
Kalle
Redigerat:
För mig med en Heru 100 EC så stod det Rotor Larm på displayen på fjärrkontrollen. I mitt fall så var det lagerna i motorn. Men i ditt fall så snurrar ju rotorn en stund?D Dunbar skrev:Nu har jag varit uppe, jag stängde av och startade upp med öppen lucka. Fläktarna funkar, så det var ju skönt i alla fall. Och det var inga problem att dra remmen/hjulen i avstängt läge. Rotorn startade dock inte upp när jag slog på strömmen igen. En lätt knuff på trumman gjorde att den startade, men den gick lite hackigt och efter ca 5 min dog den igen.
I det läget ringde jag supporten på Östberg, som frågade om jag hade någon "o-ring". Någon sådan hade jag inte (ev. har den nötts bort), så han föreslog att jag köper en ny sådan. Kanske även en ny rem då jag sa att jag tyckte den såg sliten ut (den är inte längre rund på alla ställen). Supporten sa att det kan vara svårt att hitta en ny rem till ett så gammalt aggregat (130 S, installerat 2013), men att jag antingen kunde köpa en ny rem (om jag hittade) eller en kilrem (?) och ett nytt remhjul (som passar med kilrem). Några frågor:
1) Låter det som bra råd, att börja med att köpa en o-ring samt kanske även en ny rem?
2) Bör man i så fall satsa på kilrem & nytt remhjul direkt, även om den gamla remmen fortf. finns att köpa?
3) Klarar man av att byta dessa delar själv, även om man har tummen mitt i handen?
Edit: Om jag köper kilrem, ska jag ändå ha en o-ring då?
Kalle
Att byta rem och hjul är nog ett bra test att göra, skulle det inte vara det så är det nytt i varje fall.
Är remmen delbar så är det ju enkelt att byta. Det är bara att mäta den gamla remmen och klippa av den nya i samma längd och koppla ihop den. Det står mer i denna tråd.
Men ska du byta till en icke delbar rem så blir det väl lite krångligare, antar jag?
Jag klarade av att byta lager i motorn och anser mig inte vara den mest händigaste.
O-ring kostar typ 35kr + frakt. Finns bla på luftbutiken.se efter en snabb googling. Antagligen billigaste fixet om det räcker
Remspray kan funka det med. Finns en hel del om det tidigare i denna tråd
Byta rem är lite pilligt, inget direkt komplicerat men tålamodskrävande. Finns om det i tråden också.
Remspray kan funka det med. Finns en hel del om det tidigare i denna tråd
Byta rem är lite pilligt, inget direkt komplicerat men tålamodskrävande. Finns om det i tråden också.
Nej ingen O-ring till kilrem.D Dunbar skrev:Nu har jag varit uppe, jag stängde av och startade upp med öppen lucka. Fläktarna funkar, så det var ju skönt i alla fall. Och det var inga problem att dra remmen/hjulen i avstängt läge. Rotorn startade dock inte upp när jag slog på strömmen igen. En lätt knuff på trumman gjorde att den startade, men den gick lite hackigt och efter ca 5 min dog den igen.
I det läget ringde jag supporten på Östberg, som frågade om jag hade någon "o-ring". Någon sådan hade jag inte (ev. har den nötts bort), så han föreslog att jag köper en ny sådan. Kanske även en ny rem då jag sa att jag tyckte den såg sliten ut (den är inte längre rund på alla ställen). Supporten sa att det kan vara svårt att hitta en ny rem till ett så gammalt aggregat (130 S, installerat 2013), men att jag antingen kunde köpa en ny rem (om jag hittade) eller en kilrem (?) och ett nytt remhjul (som passar med kilrem). Några frågor:
1) Låter det som bra råd, att börja med att köpa en o-ring samt kanske även en ny rem?
2) Bör man i så fall satsa på kilrem & nytt remhjul direkt, även om den gamla remmen fortf. finns att köpa?
3) Klarar man av att byta dessa delar själv, även om man har tummen mitt i handen?
Edit: Om jag köper kilrem, ska jag ändå ha en o-ring då?
Kalle
För övrigt så stannar fläktarna på min Heru 75 när det blir rotorstopp. Jag satte in O-ring och delbart remrep från Momentum och det har funkat fint nu i 6 månader.
Om frånluftsmotorn/tilluftsmotorn lägger av, byt plats på motorerna för att se om larmet kommer igen fast på den andre motorn.. isåfall är motorn kass och behöver bytas..
Det som är kasst är att Östberg bytt leverantör av fläktar för några år sedan så man behöver byta båd fläktar om man vill ha balans i systemet.. annars krävs en ny injustering av systemet.
/fluffe
Det som är kasst är att Östberg bytt leverantör av fläktar för några år sedan så man behöver byta båd fläktar om man vill ha balans i systemet.. annars krävs en ny injustering av systemet.
/fluffe
Rotorstopp på heru är vanligt problem som man märker i denna tråd.... sett de många gånger själv trots att rotorn roterar och fungerar... Har tidigare bytt till deras nya kilrem samt bytt remskiva, då har de hjälpt.
Jag skrev nyligen i tråden om att jag fått rotorstopp. Har nu beställt nya delar för att försöka fixa själv.
Eftersom det blir rotorstopp väldigt snabbt igen efter varje reset tänkte jag att larmet lika gärna stå och blinka - ingen idé att den försöker starta upp bara för att larma igen efter en stund var planen.
Men nu har jag fått dubbla larm, rotorstopp och överhettning. Vad bör man göra under tiden man väntar - låta larmet vara, återställa larmet eller ändra på någon inställning? Jag är rädd för att förvärra något medan jag väntar på att ny rem.
Eftersom det blir rotorstopp väldigt snabbt igen efter varje reset tänkte jag att larmet lika gärna stå och blinka - ingen idé att den försöker starta upp bara för att larma igen efter en stund var planen.
Men nu har jag fått dubbla larm, rotorstopp och överhettning. Vad bör man göra under tiden man väntar - låta larmet vara, återställa larmet eller ändra på någon inställning? Jag är rädd för att förvärra något medan jag väntar på att ny rem.
Enligt min manual betyder överhettning att överhettningsskyddet på elvärmaren löst ut. Så det lär behöva återställas.D Dunbar skrev:Jag skrev nyligen i tråden om att jag fått rotorstopp. Har nu beställt nya delar för att försöka fixa själv.
Eftersom det blir rotorstopp väldigt snabbt igen efter varje reset tänkte jag att larmet lika gärna stå och blinka - ingen idé att den försöker starta upp bara för att larma igen efter en stund var planen.
Men nu har jag fått dubbla larm, rotorstopp och överhettning. Vad bör man göra under tiden man väntar - låta larmet vara, återställa larmet eller ändra på någon inställning? Jag är rädd för att förvärra något medan jag väntar på att ny rem.
Edit: Du borde kunna koppla ur kabeln till rotormotorn så slipper den gå i onödan och slira. Det enda det bör ge är rotorstopp felet men generera bra mycket mindre värme från själva rotormotorn som kan bli väldigt varm.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 683 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 683 inlägg
Här är den, inlägg #37E EndZone skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/rotorstopp-heru.294649/post-3073109
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 683 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 683 inlägg
Ok, jag lyckades. Monterade bort motorn, tog bort o-ringen och därunder fanns en öppning för att lossa med insexnyckel. Dock är det nya remhjulet större (diameter samt även bredare), vilket gör att det inte går att trä på då en plåt är ivägen (det nya hjulet är bredare än mellanrummet mellan "pinnens" slut och slutet av "lådan")! Löste det slut genom att böja plåten med en tång, återstår att se om jag får tillbaka skiten...D Dunbar skrev: