Billiga felkodsläsare brukar klara motorfelkoder samt läsa diverse motorparametrar bra men de brukar sällan klara ABS, antisladd eller annat som inte gäller motorn.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Får göra bilen strömlös en stund och se om man kan göra en bes , har inte sett några tända lampor på ett antal mil. Men börjar de lysa igen får väl nån titta på det.
 
Om du inte ser några tända varningslampor så har bilen förmodligen återställt felkoderna efter att felen har försvunnit under tillräckligt lång tid. Felkoderna kan finnas kvar som historik men det är inget som bilprovarna ska bry sig om. Jag kan dock inget om Volvo så min erfarenhet kanske inte gäller din bil. 😁
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento galento skrev:
Får göra bilen strömlös en stund och se om man kan göra en bes , har inte sett några tända lampor på ett antal mil. Men börjar de lysa igen får väl nån titta på det.
Tror ABS dåliga kransar är ganska vanligt på äldre Volvo, det brukar tända alla de lamporna.
Haft det flera gånger på mina BMWs.
Fick hjälp av en vän med dator, fanns inga permanenta fel. När vi körde bilen uppkopplad sa kompisen "Höger bakhjul snurrar inte"
För kul skull öppnade jag dörren och kollade, jo, det snurrar.
"Då är det kransen"
 
  • Haha
  • Gilla
nino och 3 till
  • Laddar…
galento
Ja abs kransarna är ju vanliga men de byttes för inte så längesen. Annars har den funkat bra de 9 år man haft den.
 
galento galento skrev:
Får göra bilen strömlös en stund och se om man kan göra en bes , har inte sett några tända lampor på ett antal mil. Men börjar de lysa igen får väl nån titta på det.
Om du har automatlåda så töms också minnet till lådan. Den kan växla lite annorlunda innan den lärt sig hur du kör på nytt
 
Hörde just att biltillverkarna har hittat ett nytt sätt att låsa kunderna till märkesverkstäder. Folk som har köpt bilar med appar som man kan styra funktioner på har fått problem när den gamla ägaren ännu kunnat styra bilen från sin app. Detta är tydligen något som enligt den information jag sett bara märkesvärkstäder kan åtgärda.
 
  • Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
MultiMan
Bilindustrin skjuter sig själva i foten med sådant beteende, särskilt om vi går in i en långvarig lågkonjunktur.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Bilindustrin skjuter sig själva i foten med sådant beteende, särskilt om vi går in i en långvarig lågkonjunktur.
Ja men många vill ha allt uppkopplat och telefonen full med appar som spårar dig.
 
M
N Niq skrev:
Hörde just att biltillverkarna har hittat ett nytt sätt att låsa kunderna till märkesverkstäder. Folk som har köpt bilar med appar som man kan styra funktioner på har fått problem när den gamla ägaren ännu kunnat styra bilen från sin app. Detta är tydligen något som enligt den information jag sett bara märkesvärkstäder kan åtgärda.
Låter väldigt märkligt! Eller rättare sagt, har man inte som ny ägare ett intresse av funktionerna så får man skylla sig lite själv om man inte uppdaterar infon. Jag har Volvo On Call och jag behövde bara ringa ett telefonsamtal så hade jag tillgång till tjänsten den fd. ägaren var raderad. Låter konstigt att man ska behöva åka till verkstad för detta, vilken biltillverkare är detta?
 
galento
N Niq skrev:
Om du har automatlåda så töms också minnet till lådan. Den kan växla lite annorlunda innan den lärt sig hur du kör på nytt
Ok ja det är automatlåda i bilen 👍
 
M Markarbetaren skrev:
Låter väldigt märkligt! Eller rättare sagt, har man inte som ny ägare ett intresse av funktionerna så får man skylla sig lite själv om man inte uppdaterar infon. Jag har Volvo On Call och jag behövde bara ringa ett telefonsamtal så hade jag tillgång till tjänsten den fd. ägaren var raderad. Låter konstigt att man ska behöva åka till verkstad för detta, vilken biltillverkare är detta?
Vart ringde du om det inte var till Volvo? Jag tycker det låter väldigt otryggt att det räcker med ett telefonsamtal för att registrera sig som ägare. Min fru har också volvo on call. Nu råkade vi köpa den här bilen hos en aukt.volvoförsäljare. Men hon fick identifiera sig där och sedan när hon hade registrerat sig i appen så anslöt försäljaren bilen till appen.

Det var Mb som nämndes i det här sammanhanget men det användes i en diskussion om säker app utveckling
 
M
N Niq skrev:
Vart ringde du om det inte var till Volvo? Jag tycker det låter väldigt otryggt att det räcker med ett telefonsamtal för att registrera sig som ägare. Min fru har också volvo on call. Nu råkade vi köpa den här bilen hos en aukt.volvoförsäljare. Men hon fick identifiera sig där och sedan när hon hade registrerat sig i appen så anslöt försäljaren bilen till appen.

Det var Mb som nämndes i det här sammanhanget men det användes i en diskussion om säker app utveckling
Jag ringde till Volvo såklart!
Naturligtvis fick jag legitmera mig via bank-id efter att dom skickat nån kod via mejl eller hur det nu var.

Fjärråtkomst hos MB för ME Connect gör man på hemsidan. https://www.mercedes-benz.se/passengercars/services/mercedes-me.html

Du nämnde många tillverkare och verkstäder, så fler exempel som inte stämmer?
 
M Markarbetaren skrev:
Jag ringde till Volvo såklart!
Naturligtvis fick jag legitmera mig via bank-id efter att dom skickat nån kod via mejl eller hur det nu var.

Fjärråtkomst hos MB för ME Connect gör man på hemsidan. [länk]

Du nämnde många tillverkare och verkstäder, så fler exempel som inte stämmer?
Ok jag förstår du hängde upp dig på ordet märkesvärkstäder. Allt vi gjort till vår bilapp har gått genom volvoförsäljare så jag utgick bara ifrån att det administreras via aukt försäljare
Det är ju bra om man slipper åka till en verkstad men du är ju ändå låst att sköta allt via Volvo eller vilket bilmärke du nu har.
 
Nu har även Berlingo fått en ”inför vintern” behandling;
Grå minivan parkerad på grus, trädgårdsvagn bredvid, hus och byggarbetsplats i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättad och samtliga stenskott ilagda. Har även lagat några lacksläpp bl.a. på insida motorhuv ( därför den gläntar lite). Har inte riktigt så hög ambitionsnivå på denna då det ska bara en ren bruksbil som förhoppningsvis ska gå länge och vara billiga/praktisk. Därför blev det ”bara” våtvax på den då det fanns lite vax kvar sedan den vaxades för 3 månader sedan.

Ska bara se om jag hinner med att spruta den under med.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.