84 632 läst · 337 svar
85k läst
337 svar
Varning för Jula som bluffar bort garantier
Det beror ju lite på vad man skall använda dom till. Skall man ha "engångs- eller sällanverktyg" så duger faktiskt t.ex MEEC väldigt bra. Jag är nöjd med min motorsåg och elmotorsåg. Är man däremot proffsanvändare och använder maskinen dagligdags bör man fundera på något dyrare. Så världen är inte svart eller vit.D Bubblebubb skrev:
Jula säljer Makita…K K. L skrev:Hela Julas affärside' går ut på att sälja maskiner som inte håller en längre tid, skulle tex. en röjsåg fungera efter en månad så har du fått ett måndagsexemplar.
Då kan de ju inte laga det som är trasigt på nån garanti, det blir ju svindyrt för dom.
Köpa billigt kan bli dyrt.
Själv kör jag med Makita.😀
Nej det är inte svart eller vitt men världen kommer brinna upp om man resonerar så att man köper engångsverktyg.H Hocke68 skrev:Det beror ju lite på vad man skall använda dom till. Skall man ha "engångs- eller sällanverktyg" så duger faktiskt t.ex MEEC väldigt bra. Jag är nöjd med min motorsåg och elmotorsåg. Är man däremot proffsanvändare och använder maskinen dagligdags bör man fundera på något dyrare. Så världen är inte svart eller vit.
Jag kanske mera skall trycka på sällanverktyg. Mina Jula-verktyg har fungerat bra och hållt länge då jag inte använder dem jättemycket. Om är lyckligt lottad som jag så bor jag 600m från Lambetsson och hyr gärna riktigt bra verktyg som jag använder riktigt sällan. men jag håller med dig kvalitet lönar sig i längden och är bra för miljön, men man måste värdera mängden man använder verktygetD Bubblebubb skrev:
TristF frasen_36 skrev:Lämnade in en röjsåg till Jula ca 3 veckor efter köp för reparation (provade den först då).
Sågen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.
Efter en vecka var den klar och kunde hämtas ut. Man visade en video (som nåt sorts bevis) som visade att röjsågen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlämningen också.
Vid godsutlämningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och därför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlämnad ur varuhuset.
Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lämna in den en gång till om jag var missnöjd, men då kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."
Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en ställskruv på förgasaren ändrats – tydliga tecken på skruven. (En ställskruv som man måste ha ett specialverktyg till).
Sågen fungerade helt ok - även med slyklinga efter förgasarjusteringen .
Ifrågasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel på förgasaren vilket de åtgärdat och sedan blev sågen ok.
Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - så är det så… inget att göra nåt åt.” Bara att gilla läget.
Jula tar alltså betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare får man ju dessutom erbjudande på webben i efterhand att recensera såväl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.
Jag själv har (peppar peppar) aldrig haft några problem med dem. Har lämnat in saker, lämnat tillbaka dåliga saker, bytt och prutat en del på saker (pga fraktskada). Jag handlar en hel del där.
Har aldrig själv fått betla för något ärende, än 🤔
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 863 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 863 inlägg
Aldrig haft något bekymmer, hade en borr som fastnat i choken på en borrmaskin, choken var helt låst, jag fick en ny maskin på ett ögonblick, likaså ett defekt batteri så fick jag tillgodokvitto på ett ögonblick, dessa på ärendena var 2-3 år sen på en och samma anläggning.
Så antingen har Jula genomgått en förändring eller så skiljer det från butik till butik.
Så antingen har Jula genomgått en förändring eller så skiljer det från butik till butik.
Jag håller helt med, men - som också Jula säkert vet - jag känner inte att det är värt arbetsinsatsen att triva krav om en skitsumma på 250kr. Det innebär ju att Julas strategi att mjölka garantikunder på pengar är lysande för företaget. De flesta kunderna blir "bara" förbanmade men gör inget mer.Alfredo skrev:Beloppet är som tidigare skrivits för lågt för att ARN ska ta upp det.
Jag skulle skicka en faktura till Jula och om så behövdes driva den hela vägen via inkasso/domstol(ar)/kronofogde.
Det är inte på något sätt värt besväret för denna skitsumma men jag skulle driva in pengarna ändå. Såna hyss som Jula håller på med ska utrotas!