Cheesen
useless useless skrev:
Jag köpte en sån här när jag skulle lägga om några kvadratmeter takplåt:

[länk]

Efter det har den använts flitigt för att skapa spirorör och annat. Funkar än...

Ingen proffsmaskin för någon som jobbar på ackord kanske. Men det är nog inte maskinen från Lidl heller.
Jag kan bekräfta detta... har kapat kanske 6 takplåtar samt kluvit en med min och den funkar lika bra nu.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Humulus Humulus skrev:
Jag har Den batteridrivna Nibblern från Parkside. Har även en tryckluftsdriven maskin och en sån där för borrmaskin. Kan varmt rekommendera den batteridrivna Parksiden! För stora jobb skulle jag välja den pneumatiska, trots slangen pga vikten. Den för borrmaskin fungerar också, men kräver i praktiken båda händerna och begränsar därmed handgreppet.
Nackdelen med Parkside är den vanliga - Brist på slitdelar...men kan man hitta stift som passar någonstans så är det ju löst.
Instämmer i dina kommentarer. Har både Parksides 230V och batterinibblern. Nibblerfunktionen är identiska men jag skulle inte köpa 230 varianten idag. Båda vibrerar mycket mer än motsvarande tryckluftsdrivna och ställer krav på att objektet är väl fixerat om Du vill ha snygga snitt. Vid första användningen av 230-varianten hoppade stiftet ur pga att låsskruven vibrerade loss av sig själv. Får spännas hårt då och då. Slitdelar är i princip omöjligt att få tag på. Kompernass.com som Parkside hänvisar till har inte haft stift senaste året. Men batterivarianten har sina fördelar då man inte behöver släpa med sig tryckluft och funkar OK så länge Du inte behöver reservdelar. Men för verkstadsbruk är billiga tryckluftsnibbler och tryckluftssticksåg överlägsna och till dem finns det slitdelar lätt att få tag på.

https://www.kompernass.com/de/zubehoer/2386/kerbstift

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Om flusstråden som kommer nästa vecka: Jag har Lidls 0,9 som följde med svetsen förra året, samt även en rulle 0,6. Köpte Telwin-tråd i vintras och den skräpar ner mycket mer än Lidls tråd och ger inte alls lika snygga svetsar, så det blir en till rulle till av 0,9 eller 1mm.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
LoweW
Looks like plasmaskärare is back on the menu, boys!

• Två olika Parkside plasmaskärare, en med kompressor, reklam med priser och datum tillgängliga i butik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Även MIG och pinnsvets:
Invertersvets från Parkside på rea för 1299; mobil användning; säljperiod angiven.
Skapa konto
Inverter svets, PARKSIDE, kompakt modell, pris 799, svart/grön, med elektrodhållare och jordklämma, reklam.
Skapa konto

Notera att det är från och med imorgon och inte torsdag som det brukar vara för verktyg.

Kan även rekommendera:
Ett stycke Prästost marknadsförs till specialpris i butikskampanj.
Skapa konto

Mycket ost för pengarna ;)

• Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
F
Veksvetstråd, nån som någonsin hört det förut?

F fsn skrev:
Känns som någon usel översättning av veke eller liknande.
Vad heter flusstråd på Tyska? :)

"inverterad svets" är även det ett nytt begrepp i svenska språket.:)

H hyggabus skrev:
Det måste väl vara plasmaskäraren som är en inverterad svets? :D

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Anonymiserad 156538 och 11 till
  • Laddar…
M
F fsn skrev:
Du är riktigt sugen på att köpa en?🤓😉

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Vad heter flusstråd på Tyska? :)
Flussmitteldraht. 😎

F
M Markarbetaren skrev:
Du är riktigt sugen på att köpa en?🤓😉
Ja, nåt så förbannat sugen. Sen skruva ner den och publicera ett dokument som jämför komponenter, materialval, förklarar vad som är farligt, såga sönder transformatorn och kolla isolationen mellan primär och sekundär lindning, titta lite på kylningen, mäta komponenttemperaturerna vid ett fastställd intermittens mm. Men det kommer inte att hända.

Men om nån får chansen så skulle jag uppskatta ett foto på märkskylten, det hade varit intressant att veta om den är certifierad 60974-1 eller 60974-6.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
F
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det måste väl vara plasmaskäraren som är en inverterad svets? :D
Nej, snarare växelritaren till solcellerna då.....

F
H hyggabus skrev:
Inverter skall det väl vara. Nåt som de riktiga lågptillverkarna trummar på med som nytt och revolutionerande, seriösa tillverkare började väl med det för 30 år sen eller nåt sånt och har inte släppt nåt nytt på marknaden som inte är inverter på åtminstone 15-20år skulle jag gissa på, kanske med nåt enstaka undantag som nån Migatronic eller nåt sånt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.