713 218 läst · 11 028 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 300 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 300 inlägg
Vi Köpte en Swift vintern 10/11, första årsmodellen, helt ny modell, inte en skruv gemensamt med den tidigare.S Styrman_jansson skrev:Det är en årsmodell 2013 uttagen slutet 2013 så det rör sig om en nästan 10år gammal bil.
Tanken är en rostskyddsbehandling omgående när jag får hem den.
Jag hade en Mazda 6 som enligt vibilägares rosttest i princip skulle falla i molekyler om den såg salt och regn. Gjorde en rejäl rostskyddsbehandling och körde sedan 16k mil över 7år. Inte tillstymmelse till rost någonstans på bilen när den såldes. Därför tar jag deras "rosttest" med en nypa salt.
Man ska ju inte köpa första årsmodellerna sägs det pga barnsjukdomar (tror det mest gäller VAG som alltid tycks släppa ut halvfärdiga bilar)
Gick som tåget i 9 år 13.500 mil, och nån rost dök inte upp på den heller (som tågen gick förr kanske ska tilläggas)
Billig service, noterade särskilt tillägget för tändstiftsbyte vid 9000 mil, 404:- för stiften och 200:- för bytet plus moms.
Sägs att de har dyra reservdelar, men vi behövde aldrig köpa några, så det vet jag inget om.
Vi monterade stänkskydd fram direkt när bilen var ny, hjälpte nog en del mot rost.
Redigerat:
Jag fick besked idag från skadeverkstaden där hustruns XC60 hamnade efter avkörningen, repkostnaden för att återställa den är "beskedliga" 270 000:- !
Det beräknade schablon-marknadsvärdet är 244 000.
Så ironiskt då allt på karossen är oskadat förutom främre stötfångaren/plastskölden, men med alla skjutna airbags och ett minst sagt stökigt underrede så är det godnatt för denna vår kära metallicröda och mycket välutrustade glastakade XC60.
Efter provkörning med hustrun idag, hennes bil, har vi mer eller mindre bestämt oss för en beggad XC60 T8 Inscription laddhybrid, vackert röd som den förra och med cognacsfärgat läder, glastak och väldigt mycket utrustning.
Får väl se till att hålla den här på rätt sida om kantlinjerna...
Det beräknade schablon-marknadsvärdet är 244 000.
Så ironiskt då allt på karossen är oskadat förutom främre stötfångaren/plastskölden, men med alla skjutna airbags och ett minst sagt stökigt underrede så är det godnatt för denna vår kära metallicröda och mycket välutrustade glastakade XC60.
Efter provkörning med hustrun idag, hennes bil, har vi mer eller mindre bestämt oss för en beggad XC60 T8 Inscription laddhybrid, vackert röd som den förra och med cognacsfärgat läder, glastak och väldigt mycket utrustning.
Får väl se till att hålla den här på rätt sida om kantlinjerna...
T8:an hjälper ju själv till aktivt att ratta in bilen innanför kantlinjerna, inte som den förra som bara hade en akustisk signal. Så det där blir nog bra. 😊😄mikethebik skrev:Jag fick besked idag från skadeverkstaden där hustruns XC60 hamnade efter avkörningen, repkostnaden för att återställa den är "beskedliga" 270 000:- !
Det beräknade schablon-marknadsvärdet är 244 000.
Så ironiskt då allt på karossen är oskadat förutom främre stötfångaren/plastskölden, men med alla skjutna airbags och ett minst sagt stökigt underrede så är det godnatt för denna vår kära metallicröda och mycket välutrustade glastakade XC60.
Efter provkörning med hustrun idag, hennes bil, har vi mer eller mindre bestämt oss för en beggad XC60 T8 Inscription laddhybrid, vackert röd som den förra och med cognacsfärgat läder, glastak och väldigt mycket utrustning.
Får väl se till att hålla den här på rätt sida om kantlinjerna...
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Jag hade en XC60 som hyrbil med någon dylik funktion men den åkte mest ping-pong mellan linjerna och gjorde styrningen obehaglig(are) så det stängdes av fortare än kvickt.M Myckling skrev:
Då hade du kanske inte aktiverat Pilot Assist, den funkar riktigt bra förutsatt att det finns linjer att följa.S Styrman_jansson skrev:
Edit; det tar ett tag att vänja sig vid hur systemet funkar i olika situationer. Men det skulle ju troligen hindrat TS fru från att köra av vägen.
Systemen fungerar bra så länge det finns linjer att följa,kameran är rätt kalibrerad och vädret eller solen inte stör kameran.M Myckling skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Tycker de flesta verkar säga att Volvos system överkompenserar och upplevs som bilen studsar mellan linjerna. Jag har inte provat själv, men flera kollegor har beskrivit det så och även min svåger som jämförde med hur vår MY upplevdes.
Den verkar inte ha några större problem med brist på linjer, brukar testa lite på vår väg till stan, även om jag tycker det är lite läskigt att låta bilen styra på mindre vägar 😂
Den verkar inte ha några större problem med brist på linjer, brukar testa lite på vår väg till stan, även om jag tycker det är lite läskigt att låta bilen styra på mindre vägar 😂
Det låter ju stabilt och bra (obs ironi). Jag har egentligen ingen aning om hur de systemen fungerar i verkligheten men tycker illa om att krångla till saker i onödan med allt som det för med sig.
Edit: Det var minst ett fall med Tesla i USA där två genier provade automatiken genom att sitta i baksätet och blev dödade när bilen kraschade.
Edit: Det var minst ett fall med Tesla i USA där två genier provade automatiken genom att sitta i baksätet och blev dödade när bilen kraschade.