992 796 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Ja, det är frågan? Är det bra el dåligt.. får ni tillräckligt för att göra det ni vill, äta så många ni vill.. ? Isf är det bra! Bara jobbigt att behöva handskas med äpplen som rasar ner i mängder o ruttnar.. drar till sig djur av alla slag..FredrikR skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har börjat skörda av träd 1..
Gjorde 4,5 l äppelmust igår.. kommer bli en omgång till 😊 helst med det andra trädets skörd (bästa musten om de två sorterna blandas).
Insåg idag när jag plockade äpplen .. att om en vecka har nog inte det där trädet några äpplen kvar... och för en gångs skull - har vi inte tonvis med hinkar och säckar.. med ruttna äpplen!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Väntar spänt på att träd två blir klart.. de ser annorlunda ut i år och sitterbättre på trädet 😳.. vi tog bort en lönn precis bredvid (förra hösten).. får mer sol och vatten nu!
Vi fick väldigt få äpplen i år, viljet känns lite skönt eftersom vi inte har bra möjligheter att ta hand om dem. Tidigare år har vi fått 150-200 kg, för det mesta.Snigla skrev:Ja, det är frågan? Är det bra el dåligt.. får ni tillräckligt för att göra det ni vill, äta så många ni vill.. ? Isf är det bra! Bara jobbigt att behöva handskas med äpplen som rasar ner i mängder o ruttnar.. drar till sig djur av alla slag..
[bild]
Gjorde 4,5 l äppelmust igår.. kommer bli en omgång till 😊 helst med det andra trädets skörd (bästa musten om de två sorterna blandas).
Insåg idag när jag plockade äpplen .. att om en vecka har nog inte det där trädet några äpplen kvar... och för en gångs skull - har vi inte tonvis med hinkar och säckar.. med ruttna äpplen!
[bild]
[bild]
Väntar spänt på att träd två blir klart.. de ser annorlunda ut i år och sitterbättre på trädet 😳.. vi tog bort en lönn precis bredvid (förra hösten).. får mer sol och vatten nu!
Tur att grannarna gillar äpplen, i alla fall.
Jorå, det räcker, vi är lite dåliga på att ta tillvara på dom. Gjorde mos för första gången förra året och sedan blir det några pajer. 🫣🥧Snigla skrev:Ja, det är frågan? Är det bra el dåligt.. får ni tillräckligt för att göra det ni vill, äta så många ni vill.. ? Isf är det bra! Bara jobbigt att behöva handskas med äpplen som rasar ner i mängder o ruttnar.. drar till sig djur av alla slag..
[bild]
[bild]
[bild]
Renoverare
· Uppsala
· 1 807 inlägg
Även vi har tagit upp potatisen. Den extremt torra starten på växtsäsongen och sedan allt regn har helt klart påverkat negativt. Både i mängd och kvalitet (mycket sprickor).
C:a 40% sämre avkastning i år, men bättre än väntat och det blev ändå 450 kg så vi ska förhoppningsvis klara oss 😀.
En korg med mandelpotatis kom inte med på bild 🙈
Logga in
Skapa konto
C:a 40% sämre avkastning i år, men bättre än väntat och det blev ändå 450 kg så vi ska förhoppningsvis klara oss 😀.
Logga in
Skapa konto
En korg med mandelpotatis kom inte med på bild 🙈
Ja, dåligt år för potatis här med. Fick bekymmer med bladmögel och tillhörande brunröta. Får se hur det vi lagrat in klarar sig över vintern.mexitegel skrev:Även vi har tagit upp potatisen. Den extremt torra starten på växtsäsongen och sedan allt regn har helt klart påverkat negativt. Både i mängd och kvalitet (mycket sprickor).
[bild]
[bild]
Läckert med olika sorter att tillgå i förrådet! Här kör vi bara en och samma för hela slanten.
Renoverare
· Värmland
· 779 inlägg
Samma här fick brunröta på de mesta tyvärr , får börja tänka om om man skall flytta odlingen till en annan del å börja om på nytt
Renoverare
· Uppsala
· 1 807 inlägg
Trist att höra. Jag trodde också att jag skulle ha röta i min potatis, men inte ett spår. Och inte för att det har regnat mindre i Ångermanland, där sommarstugan står än någon annan stans i Sverige.
Däremot hade jag sork i ett av landen, så jag fick kassera ungefär 6-7 kilo som sorken gnagt på. Eller kassera och kassera. Jag satte den i det land som varit sorkfritt och så får vi se nästa år.
Däremot hade jag sork i ett av landen, så jag fick kassera ungefär 6-7 kilo som sorken gnagt på. Eller kassera och kassera. Jag satte den i det land som varit sorkfritt och så får vi se nästa år.
I år odlade vi King Edward, mandel och en okänd fast rödskalig potatissort som vi fått från en professionell odlare. Misstänker det är någon form av ”frityr-potatis”, väldigt god ugnsrostad men tar lång tid att koka. Lättodlad och ger bra avkastning.
Som mjölig potatis tycker jag KE är överlägsen, den är ju dock ganska känslig för diverse sjukdomar.
Som mjölig potatis tycker jag KE är överlägsen, den är ju dock ganska känslig för diverse sjukdomar.